פעולה 1- נהג חדש
פעולה 3- הפרעות קשב וריכוז
פעולה 4 – לחיות ברוגע
פעולה 5- הכח אצלי!
מטרת הפעולה:
- החניכים ילמדו על האמצעים אשר קיימים בדרך ונועדו בשביל להעניק לנו ביטחון, וכיצד להשתמש בהם בבטחה בזמן הנסיעה בכלים זעירים בדרך.
עזרים
- תמרורים- נספח 1
- תמרורים בציורים- נספח 2
פתיחה – "היצרן הסודי" :
המדריך ישאל את החניכים מי קנה לאחרונה מכשיר חשמל כל שהוא (פלאפון, קומקום, מכונת תספורת, מיקרוגל וכדו').
המדריך ישאל מי מהחניכים הסתכל בקופסא וראה מה יש בה חוץ מהמכשיר עצמו? (אחריות זה גם נכון… אבל כמובן גם "הוראות שימוש".)
לצורך מה נכתבו הוראות השימוש? על מנת שנוכל להשתמש במכשיר באופן בטוח למכשיר עצמו, לעצמנו ולסובבים אותנו, זאת כולנו מבינים.
את הדרך לעומת זאת, לא ייצר אף אחד, היא הייתה כאן קיימת תמיד, אנשים הולכים ממקום למקום מאז ועד עולם, אלא שבני האדם ייצרו חוקים על מנת לשמור על הדרך של כולנו.
והיום נלמד על אמצעי הזהירות שקיימים בדרך.
לצורך כך נערוך חידות בתמונות, המדריך ידפיס מראש את התמונות מהקובץ המצורף בסוף הקובץ כ"נספח 1", וישאל את החניכים מה כל תמרור אומר, מה שהם לא יודעים – המדריך ישלים להם.
שלב א'- משחק "אנדרלמוסיה":
המדריך ייחלק לכל חניך "משימה סודית" כמו: לשמור שהדלת תהיה פתוחה, להקפיד שהאור יהיה דולק, לאסוף את כל הכיסאות למרכז החדר, לרוקן את הפח וכו'. כאשר לכל משימה תינתן משימה סותרת לילד אחר: להקפיד שהדלת תהיה סגורה, לשמור שהאור תמיד יהיה כבוי, לפזר את הכיסאות בארבעת פינות החדר, למלא את הפח בניירות מבחוץ וכו'. החוקים של המשחק הם: אסור לגעת אחד בשני, אסורה אלימות משום סוג, מותר רק לדבר.
כמובן שהאווירה תהיה של בלאגן, חוסר הבנה, ואף התנגשות בין הרצונות…
שלב ב'- דיון
אחרי שהחניכים למדו את סוגי התמרורים וחוו מה קורה כאשר כל אחד רוצה לעשות משהו אחר, נאסוף אותם יחד ונערוך דיון בו נשאל את החניכים:
- אילו יכולתם להפוך אסור למותר, איזה תמרור/חוק תנועה הייתם משנים?
- מה היה קורה אילו התמרור/חוק התנועה ששיניתם, היה נעלם פתאום?
נספר לחניכים על משפט שחז"ל כתבו בגמרא "אלמלא מוראה של מלכות – איש את רעהו חיים בלעו", התמרורים וחוקי השימוש בדרך, גם אם הם נראים לנו מיותרים – הם נועדו לשמור על החיים התקינים שלנו כחברה, והפחד מעונש (קנס וכו') נועד על מנת לשמור על חיינו. כי אם כל אחד ייסע איך שבא לו באותו רגע, ח"ו יכולה להיווצר התנגשות…
שלב ג'- משחק "זהה את התמרור" :
כעת המדריך יראה לחניכים חידות בציורים, כאשר כל תמונה רומזת לאחד מהתמרורים עליהם הם למדו. ניתן לחלק לקבוצות ולערוך תחרות איזה קבוצה מצליחה לענות על כל שאלה במשך 30 שניות, ואם הקבוצה לא הצליחה לענות – החידה עוברת לקבוצה השנייה. וניתן לעשות זאת באופן שכול הקבוצה משתתפת יחד באתגר.
כל התמונות יחד עם הפתרונות מצורפים בסוף הקובץ כ"נספח 2".
סיכום:
לאורך השנים קבעו בני האדם מערכת חוקים להתנהגות בטוחה בדרך, חוקים אלו באים לידי ביטוי בתמרורים המורים לנו את החוקים לכל מקום ולכל סיטואציה בה אנו נמצאים במהלך השימוש בדרך בזמן נסיעה על כלים זעירים. חוקים אלו "נכתבו בדם" ומתוך רצון לשמור על חיי כולנו. חז"ל קבעו כלל "סכנתא חמירא מאיסורא", פירוש: איסור הנובע מתוך סכנה, חמור יותר מאשר איסור הלכתי. ומתוך הבנה זו שחיינו חשובים כל כך, עד שחשוב להקפיד עליהם לפחות (אם לא יותר) כמו איסורים הלכתיים אחרים – נקבל על עצמנו לציית לחוקים, לתמרורים ולאמצעי האזהרה וההגנה הקיימים בדרך.
העשרה למעוניינים:
צפייה ודיון משותף:
אם מתאים לפי אופי החניכים ולפי הזמן, המדריך יראה את הסרטונים הנמצאים בקישורים הבאים:
- 7:35 בבוקר. צומת גדולה עם רמזורים לא עובדים. עומדים יותר מחצי שעה במקום בלי לזוז. מה היה קורה כולם היו קצת מוותרים ומאפשרים לאחרים לנסוע?
- צומת עמוס באדיס אבבה
בסרטונים אלו מתועדים צמתים ללא רמזורים הגורמים לבלגאן גדול. אחרי הצפייה המדריך יערוך דיון, האם לדעתם היה עדיף לתת לאנשים להחליט לבד ולהוריד את כל הרמזורים? למה לא?! האם אנחנו מבינים את חשיבות הרמזורים גם כשנראה לנו שהם מיותרים ואנחנו מאוד ממהרים?! מה אתם מקבלים על עצמכם בעקבות הצפייה בסרטונים אלו?