מאמינים בטוב בנים

מחלקת הדרכה

נושא: אמונה בטוב
תת נושא: אמונה בטובהכרת הטובעבודת המידות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: עמוקה, קלילה, שבת

זהות כפולה (פעולה)

מערך פעולות – מאמינים בטוב

אל המדריך

בפעולה זו נחדד עם החניכים את המילה "הודאה", ונגלה שיש לה שתי משמעויות: הודאה על, והודאה ב. וכן לצמד המילים "הכרת הטוב" יש שתי משמעויות, להוקיר ולהודות בפועל על הטוב, ולהכיר ולדעת במחשבה ובתודעה שהטוב קיים. ושהפירוש השני תמיד גורר אחריו את הפירוש הראשון, כלומר: מתוך הודאה ב, מתעוררת ההודאה על. ואדרבה, דווקא הכרת התודעה בטוב היא זו שמעוררת להוקיר ולהודות בפועל על הטוב.

מתוך ההבנה הזו נסביר לחניכים שעלינו להכיר בזה ולהיות מודעים לעובדה שהקב"ה משגיח ומכוון ומקדם את העולם שתמיד יתקדם לכיוון הטוב והחיובי, ונמחיש לחניכים כיצד העולם מתקדם תמיד להיות טוב ומוצלח יותר.

שלבי הפעולה
  • תעתועי ראייה
  • ביאורי מילים
  • הצגת "סבא – נכד"
  • מה לא לומר
שלב א'- תעתועי ראיה

נפתח את הפעולה במשחק "תעתועי ראייה".

מהלך המשחק: המדריך יושיב את החניכים במעגל, ויציג בפניהם את התמונות המובאות בנספח, ויבקש מהם להגיד מה הם רואים. (בכל תמונה יש שני דברים שניתן לראות).

לאחר שהחניכים יסיימו לענות על כל החידות (מוזמנים גם להוסיף חידות נוספות משלכם), המדריך יסביר לחניכים כי כמו שבתמונות היו שתי משמעויות לכל תמונה, כך גם למילים בעברית – לחלקם יש שתי משמעותיות למרות שהמילה נשמעת אותו דבר. כמו שנראה מיד בשלב הבא.

שלב ב'- ביאור מילים

בשלב זה המדריך ישאל את החניכים מה לדעתם פירוש המילה "מודה"?

החניכים יענו ככל הנראה את שתי האפשרויות הקיימות "מודה על משהו טוב שעשו לי", "מודה במשהו שהוא עשה".

לאחר מכן המדריך ישאל שוב את החניכים, מה לדעתם פירוש הביטוי "הכרת הטוב"?

ככל הנראה החניכים יענו לפי המושג שהם מכירים: "להודות על דברים שעשו עבורנו".

לאחר שהחניכים יענו את תשובתם, המדריך יסביר לחניכים ש"הכרת הטוב" היא לא רק להודות בפה על משהו חיובי שעשו בשבילנו, אלא גם – ובעיקר, להיות במודעות לטוב שנמצא סביבנו. וזוהי משמעותה האמיתית של המילה "הכרה", כמו שמדברים בעולם הרפואה האם האדם הוא "חסר הכרה" או "בהכרה", הכוונה האם הוא מודע למציאות שמתרחשת סביבו. ואם כן המושג "הכרת הטוב" פירושו לחיות מתוך מודעות לטוב שהקב"ה משפיע לעולם על ידי שהוא מקדם אותו לטוב, והכרה בכך שהעולם הוא טוב ותמיד מתקדם וצועד לכיוון הטוב, והמודעות לכך – היא שגורמת לנו גם להודות עליה בפועל.

שלב ג'- הצגת "סבא – נכד"

אחרי ההבנה העמוקה של ביאורי המילים, המדריך יבקש מהחניכים לשחק בהצגת "סבא – נכד". מהלך המשחק: המדריך יבקש מראש לפני הפעולה משני החניכים להמחיש באמצעות הצגה מפגש בין סבא לנכד. המדריך ידגיש לשני החניכים המתנדבים שהנכד צריך להציג כאילו הוא משתמש בטלפון ובכך להציג שימושים שונים ותועלות שמפיקים מכלי זה, והסבא מתפעל מהאפשרויות שהטכנולוגיה פתחה בפנינו ושלא היו בעבר. יחד עם זאת, הסבא מצידו גם ישקף היבטים מעולמו שמחדדים את ההפסד והמחיר שאנו משלמים בשימוש בטכנולוגיה.  (נקודות רווח לדוגמא: קשר עם בני משפחה רחוקים, תמונות בקלות ובהישג יד, יכולת קנייה זמינה ומגוונת, למידה מרחוק וכד', נקודות הפסד לדוגמא: פחות קשר וריכוז במפגש פנים מול פנים השיח בקבוצות שטחי ופחות מתעניין, תמונות לטווח קצר בלבד ולא נשאר לעומת האלבום תמונות של סבא, בזבוז זמן בשיטוטים וירטואלים, תוכן בעייתי כמו הפרסומות שקופצות פתאום וכדו').

בסיום ההצגה המדריך יאמר לחניכים: אנו רואים שלאורך הדורות העולם מתקדם ומתפתח, ואכן העולם במהותו הוא טוב והוא מתקדם לטוב, וכמו שראינו במשחק הקודם עם התמונות הדו משמעיות – כך גם יש להתקדמות של העולם שני צדדים למטבע וניתן לקחת אותה לשני כיוונים: חיובי או שלילי, אלא שעלינו לגרום לטוב להתגלות בצורה שלא תאפשר גם חריגות למקורות לא חיוביים.
חשוב להבין שקודם כל כדי שנוכל לבחור בכיוון הטוב והחיובי עלינו להפנים ולחיות את האמונה המרכזית בכך שהקב"ה ברא את העולם שהוא טוב, והוא מקדמו תמיד לכיוון חיובי. וגם מבחינה אנושית כל דור מוסיף שלב בעולם ומקדם אותו קדימה, כך שלאורך ההיסטוריה העולם מתפתח ומשתכלל כל הזמן ונהיה מקום טוב יותר, והכלים המתפתחים הם כלים חיוביים בעיקרם ועלינו לראות את זה ולהכיר בזה ולא להישאב להסתכלות השלילית החיצונית, אלא עלינו לוודא שאנחנו משתמשים בכלים האלה לטובה ולא לרעה. וככל שהמבט שלנו יתמקד בלראות ולהכיר בטוב שאליו הקב"ה מצעיד את העולם, מתוך כך נוכל להודות לה' על שפע הברכה, החסד והטוב שהוא מעניק לנו במציאות.

שלב ד'- מה לא לומר

לסיום הפעולה המדריך יקריא לחניכים את הקטע הבא: "אמרו ואל תאמרו"
(המלצה: לתת לשני חניכים לקרוא את זה. חניך אחד את האמירה השלילית והחניך שני את האמירה החיובית).

"אל תאמרו – לא עשינו זאת מעולם,
אמרו – יש לנו הזדמנות להיות ראשונים.

אל תאמרו –  זה מסובך מדי,
אמרו – בוא נסתכל על זה מזווית אחרת.

אל תאמרו –  אין לנו משאבים,
אמרו –  הצורך הוא אבי כל המצאה.

אל תאמרו –  זה לעולם לא יעבוד,
אמרו – בואו ננסה.

אל תאמרו –  אין לנו מספיק זמן,
אמרו – נעריך מחדש את סדרי הקדימויות.

אל תאמרו – כבר ניסינו זאת,
אמרו – למדנו מהניסיון שלנו.

אל תאמרו – אין סיכוי שזה יעבוד,
אמרו – אנחנו יכולים לגרום לזה לעבוד.

אל תאמרו –  זה בזבוז כסף,
אמרו – התוצאה תצדיק את ההשקעה.

אל תאמרו – חסרה לנו מומחיות בתחום הזה,
אמרו – נצרף לשורותינו מומחה בתחום".

לאחר שהמדריך יקריא את הקטע לחניכים הוא יסביר להם, כי מהקטע עולה שניתן להסתכל על המציאות משתי זוויות ואנחנו רוצים להסתכל עליה תמיד באור חיובי, מתוך אמונה שהעולם הוא טוב ומתוך אמונה שעלינו לראות את הטוב הזה ולהכיר בו.

סיכום:

בשלב זה יסכם המדריך את הפעולה ויאמר כך:

אנו רוצים לעבוד על פיתוח מבט על הטוב שבחיים ועל ההבנה שהעולם הוא טוב, בשביל לפתח זאת ראינו במשחק תעתועי ראייה שלכל תמונה יש שתי זוויות ואפשרויות להסתכלות, מתוך כך התקדמנו להבנה שגם למילים "תודה" והכרה" יש דו משמעויות, והפנמנו שהמושג "הכרת הטוב" משמעותו להיות מודעים שהעולם שאנו נמצאים בו יחד עם כל מה שקיים בתוכו – הוא טוב, כפי שכתוב בבריאת העולם: "וַיַּרְא אֱלֹקִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד". בנוסף, בהצגה העמקנו את היחס לטוב הבסיסי של העולם  והדגשנו את המורכבות שיכולה להיות במבט שלנו על ההתפתחות של העולם ושניתן לקחת אותה למקומות טובים או שליליים, ושלמרות זאת עלינו להיות מודעים לטוב הבסיסי והקיומי שהעולם צועד אליו. סיימנו בתובנה שהבחירה איך להסתכל על המציאות היא בידינו וקראנו את הקטע "מה לא לומר", שחידד לנו שתמיד ניתן להתמודד על המציאות משתי זוויות ואנו בוחרים לראות את הזווית החיובית מתוך מודעות לכך שהעולם טוב, ומתוך המודעות הזו אנו גם מודים בפועל לה' על הטוב הקיים במציאות, ומאמינים שגם העתיד יהיה עוד יותר טוב!

 

מערך פעולות – מאמינים בטוב
שבוע ראשון – עניין של זווית

גלעד ודביר – זה גלגל החיים
הראל ונווה – זהות כפולה
מעוז ונחלה – כחומר ביד היוצר
חבב – כל מי שפעל עם א-ל

שבוע שני – טוב ה‘ לכל- הראל ונווה – ויהי ערב ויהי בוקר

שבוע שלישי – ובטוב העולם נידון- הראל ונווה – מתנות קטנות

שבוע רביעי – טוב עין הוא יבורך- הראל ונווה – משקפי לייזר

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן