אל המדריך
לאחר שבשבועיים האחרונים למדנו להרכיב את המשקפיים הנכונים – ואנו מסתכלים על העולם במבט של אמונה, אמונה שהעולם טוב, אמונה בה' שרוצה בטובתנו ודואג לעולם שיתקדם בצורה הטובה ביותר, ואמונה בעם ישראל ובתהליך הגאולה שמתקדם כל הזמן, כעת אנו רוצים לדבר על עצמנו וללמוד כמה חשוב שנסתכל על עצמנו פנימה באור חיובי. נדגיש שמי שמונע מאיתנו את הראיה הפשוטה והחיובית שלנו על עצמנו – הוא היצר הרע שלנו שרוצה שנרגיש רע כלפי עצמנו ונחשוב שאנחנו לא מספיק טובים – על מנת להפיל אותנו ברשתו. לכן על מנת להתגבר על היצר הזה, עלינו להתמקד בראייה האישית שלנו, להעריך כל מעשה טוב שלנו גם אם הוא לכאורה נראה קטן. נבהיר לחניכים שיש אנשים שגם דברים אלו לא מובנים מאליהם אצלם, ולכן עלינו להסתכל על עצמנו במבט חיובי ולחוות את הטוב הפשוט שממלא את חיינו ואת מעשינו.
שלבי הפעולה
- דג במים
- סיפור התאומים
- מילים מרובות
שלב א'- דג במים
כפתיחה לפעולה זו, המדריך יזכיר לחניכים את העובדה שעסקנו בשבועות האחרונים בבירור הטוב בעולם, בראייה כיצד העולם הוא טוב וכיצד אפילו בתקופות מאתגרות – כמו תקופת המלחמה בה אנו נמצאים – יוצא אור וטוב לעולם. כהמשך למהלך זה, נרצה בפעולה זו ללמוד לראות גם את הטוב שבתוכנו ולהתבונן על עצמנו במבט חיובי.
לצורך כך המדריך יבקש מהחניכים לשחק את המשחק "דג במים". מהלך המשחק: עומדים במעגל, כאשר כל חניך בתורו ממלא את פיו במים בלי לבלוע אותם, ועליו לומר שלושה דברים טובים על החניך העומד מימינו תוך כדי שהמים עדיין בפה שלו.
בסוף הסבב המפרגן והמצחיק, המדריך יציף לחניכים את השאלה – האם היה לכם כיף שאמרו עליכם דברים טובים? האם זה עשה לכם נעים בלב לשמוע איזה תכונות ומידות טובות החברים חושבים עליכם?
קרוב לוודאי שהתשובות יהיו חיוביות, ובעקבות כך המדריך יסביר לחניכים שעלינו להגיד לעצמנו כל הזמן דיבורים טובים על מעשים טובים שאנחנו עושים ותכונות טובות הקיימות בתוכנו – ובכך נוכל להעצים את חווית הטוב הפשוט והאמיתי הקיים בתוכנו, משום שגם דברים שנראים לנו "פשוטים" ו"מובנים מאליהם" – הם כל כך לא מובנים מאליהם.
וכאן מגיעה נקודה מעניינת שהולכת בדיוק הפוך. מהי? על כך בשלב הבא.
שלב ב'- סיפור התאומים
כעת המדריך יקריא לחניכים את "סיפור התאומים" המובא בנספח 1 של הפעולה. לאחר קריאת הסיפור, המדריך יעורר עם החניכים את הדיון הבא: האם אנחנו לא כאלה לפעמים?? הרי ראינו מקודם כמה זה שאחרים אומרים לנו דברים טובים הוא משמעותי, אבל דווקא אז במקום להכיר בטוב הזה שאמרו לנו, אנחנו מגיבים בביטול "לא, זה שום דבר". אנחנו עושים מעשים טובים ובכל זאת תמיד יש לנו בתוך הלב סיבות למה זה לא כזה "מעשה טוב", ואנחנו מתרצים לעצמנו שהמעשה הזו נובע מאינטרסים או כי "כולם גם ככה עושים" וכו'. ומשום מה, תמיד יש לנו סיבות – כמו הבחור השלילי בסיפור – לראות את הרע של עצמנו, אבל מאיפה לדעתכם זה נובע? מדוע האדם לא יכול לראות את עצמו בעין טובה?
המדריך יערוך סבב תשובות בין החניכים – ובסופו יסכם את התשובות שהחניכים אמרו ויחדד: מה שחוסם אותנו מלראות את הטוב שלנו זה היצר הרע שרוצה שנרגיש רע כלפי עצמנו, אבל באמת כל אחד מאיתנו הוא טוב שמלא ברצונות טובים ועליונים. כפי שאנו אומרים כל בוקר "אלוקי, נשמה שנתת בי – טהורה היא"! כלומר, שהנשמה שלנו שהיא חלק אלוק' ממעל – היא טובה ורוצה טוב, ולכן הבסיס של האמונה בטוב הפנימי שלנו נובע מהאמונה שלכל אחד מאיתנו יש שייכות וחיבור לה' יתברך על ידי הנשמה הטהורה. אותה אמונה היא כמו ה"סוס פוני" שמתחבא במשל, משום שלכל אחד מאיתנו יש רצונות טובים ויש אתגרים. וכמו שהאופטימי בחר להסתכל על המציאות באופן חיובי – כך גם אנחנו בוחרים על איזה צד להסתכל ואת מה להדגיש, ואנחנו בוחרים לראות את הטוב שבנו מתוך אמונה שכל אחד מאיתנו במהותו ובשורשו הוא טוב.
שלב ג'- מילים מרובות
על מנת להמחיש ולהנכיח את הרעיון שאנו רוצים להעביר בפעולה זו, נשחק "מילים מרובות". מהלך המשחק: מחלקים את השבט לשתי קבוצות ובוחרים מילה ארוכה מתוך המילים המובאות בנספח 2 של הפעולה. המדריך יציג מול החניכים את המילה שנבחרה (לדוגמא: אינדיקציה), וכעת על כל קבוצה להוציא כמה שיותר מילים מהמילה שנבחרה (לדוגמא: מהמילה אינדיקציה ניתן להרכיב: אין, דקה, קד, קידה, צדיק, וכדו'). התחרות תהיה בשיטת ה"פינג – פונג", כאשר הקבוצה הראשונה צריכה למצוא מילה אחת הקיימת בתוך המילה שנבחרה, ומיד לאחר מכן הקבוצה השנייה צריכה למצוא מילה נוספת. אך אם עברו 15 שניות והקבוצה לא מצאה מילה נוספת, התור עובר לקבוצה הראשונה. הקבוצה שמצאה הכי הרבה מילים היא המנצחת.
לאחר המשחק התחרותי – המדריך ישקף לחניכים שבמילה אחת פשוטה ולא מאוד ארוכה יכולות להסתתר כ"כ הרבה מילים נוספות. וזה בדיוק העיקרון גם כלפי כל אחד מאיתנו, היצר הרע רוצה שלא נראה את עצמנו באור חיובי ולכן הוא נותן לנו תחושה שאנחנו "סתם" אנשים רגילים או חלילה שליליים. אבל אם נתבונן בעצמנו פנימה – נראה שיש בתוכנו המון נקודות טובות שעלינו להעריך ולהעצים אותן ועל ידי זה נחיה בתחושה ובתודעה שאנחנו טובים, החפצים בטוב ועושים הרבה טוב בעולם. ולמרות שיש בתוכנו גם צדדים פחות חיוביים, הבחירה היא שלנו כיצד להסתכל על מכלול האישיות שלנו, ועד כמה לתת לנקודות אלו מקום ביחס שלנו כלפי עצמנו.
על מנת לחזק את החוויה האישית של הטוב שבכל אחד, המדריך יבקש מכל החניכים לומר לפחות עשרה דברים טובים שהם עשו היום, אפילו קטנים, כגון: קימה בבוקר בזמן, תפילה במניין, לימוד תורה, שמירת שבת, ויתור, שמירה על שפה נקיה ועוד.
סיכום – לאחר הסבב המדריך יסכם ויאמר:
אחרי שלמדנו בשבועות הקודמים על הדרך לפתח מבט חיובי על הטוב הקיים בעולם מצד עצמו, ולהכיר בטוב הצומח גם מתוך אתגרים ומשברים כמלחמה – השבוע למדנו שאנחנו צריכים לשכלל את המבט הזה גם פנימה כלפי עצמנו, משום שבנטייה הטבעית שלנו אנחנו נוטים להסתכל על הצדדים הפחות חיוביים שלנו, וכך יוצא שאנחנו מרגישים שאיננו טובים וראויים. אך האמת היא שזהו קו המחשבה שהיצר הרע רוצה להוביל אותנו אליו, ועלינו להתנגד וללמוד להטות את המבט לכיוון הצדדים והמעשים החיוביים שלנו. בהתבוננות פשוטה, כנה ואמיתית ברצף חיי היומיום שלנו, נגלה שהרצונות שלנו הם רצונות טובים, ושהמעשים שאנו עושים הם חיוביים ומבורכים , וכל זה נובע מתוך הנשמה שבתוכנו המחוברת לה' יתברך. מכוחה אנו יכולים וצריכים להגדיר לעצמנו שכל אחד מאיתנו במהותו הוא דמות חיובית החפצה בטוב ופועלת טוב בעולם!
מערך פעולות "מאמינים בטוב"
שבוע ראשון – עניין של זווית – הראל ונווה – זהות כפולה
שבוע שני – טוב ה‘ לכל- הראל ונווה – ויהי ערב ויהי בוקר
שבוע שלישי – ובטוב העולם נידון
גלעד ודביר – מי שטוב לו ושמח
הראל ונווה – מתנות קטנות
מעוז ונחלה – נקודה טובה ועוד
חבב – אור חוזר
שבוע רביעי – טוב עין הוא יבורך- הראל ונווה – משקפי לייזר



