חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אביטל כהנא, סניף קריית מנחם

נושא: אחדות וגיבוש
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה

זה בידיים שלך (מערך)

פתיחה

בשבטים רבים, גדולים וקטנים, ישנה בעיה: החניכים, והשבט, תלויים רק במדריך.
אם המדריך תותח – השבט יצמח ויבוא לכל פעולה. אם יש מדריך קצת פחות – פתאום לא רואים שבט בכלל.
זה מתבטא בעוד דברים, כמו שהמדריך הוא היחיד שיוזם פעולות.
הבעיה מובנית כבר בתבנית הקבועה שרוב המדריכים הולכים על פיה – רוב מסגרת הסניף מתנהלת בצורה של פעולה המועברת על ידי המדריך לחניכים.
כך יוצא שהחניכים פסיביים ברוב הזמן, וזה יוצר אצלם תחושה שגורל השבט נמצא בידיים של המדריך.
לא כאן המקום לפרוש את היתרונות והחסרונות בשיטת הפעולות – וכנראה היתרונות עולים על החסרונות,
אך מטרת המערך היא להדגיש שוב ושוב לחניכים: השבט הוא שלכם, לא של אף מדריך. מה שאתם תעשו – ככה יהיה.
ישנם דרכים רבות להעביר את המסר הזה, לאו דווקא באמצעות פעולות. לדוגמה: עידוד חניכים ליזום פעילויות בעצמם.
המערך מתאים לכל זמן. ובפרט, לדוגמא – לפני החופש הגדול – הוא זמן מצוין להעביר את המסר הזה. אם תוודאו שהוא עבר טוב ותמריצו את החניכים, החופש יראה אחרת מבחינת היוזמות של החניכים והעצמאות של השבט.
אפשר להעביר אותו גם לפני שאתם עוזבים – פעמים רבות החניכים בתחושה של “ככה הוא נוטש אותנו??”
המערך יכול לעזור להבהיר כמה הם חשובים לך, אבל גם כמה שהם לא תלויים במדריך זה או אחר לקיום השבט.
מקווה ששיכנעתי למה המערך מתאים לשבט שלך – כן, שלך. כי זה בידיים שלנו!

 

מטרות:

כשבט, החניכים יעשו עוד צעד בדרך לעצמאות השבט – משמע: השבט לא תלוי במדריך כזה או אחר. השבט יבין היטב את הסיסמא: “זה בידיים שלנו!”

כל חניך יבין כי בכל מצב בחיים הוא אחראי למעשיו ולבחירתו, והאחריות לתיקון עולם המלכות שדי מוטלת על כתפיו.

 

סדר הפעולות:

פתיחת מערך: הידיים שלנוהחניך יתחבר בצורה חוויתית למערך ויסתקרן מה יהיה בהמשך

פרפר חי או פרפר מת? החניך יבין כי השאלה תלויה בידיו

“למה אני?” לקיחת אחריות אישית וכללית החניך יבין כי במעשיו ובבחירתו הוא משפיע על השבט

חדר בריחה – החניכים בתור שבט ילמדו להתנהל ללא דמות המדריך, לקחת אחריות קבוצתית ולפתור בעיות.

סיכום מערך: ההמשך בידיים שלנו – יוצאים לחיים המדריך יכוון את החניכים ליזום בעצמם

 סיכום המערך יכול להיות ממש בסיום חדר הבריחה.

 

המלצה

כדי לגרום לנוכחות רציפה, תהליך משמעותי ומקסימום שיתוף פעולה מצד החניכים מומלץ להסביר להם מה זה מערך, לעצב לוגו של המערך, להוציא הודעה להורים שפתחנו מערך וכל דבר שיהפוך אותו לרציני בעיני החניכים כדי שלא יווצר מצב שהוא יחלוף לידם.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

ילדה עולה במדרגות

אמונה בשעת משבר

לימוד לכ”ד בניסן- גבורה שבגבורה. על אמונה בשעת משבר והחיזוק שמגיע מתוך התפילה

דילוג לתוכן