מאמינים בטוב בנים

מחלקת הדרכה

נושא: אמונה בטוב
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה, קלילה, שבת

אור חוזר (פעולה)

מערך פעולות "מאמינים בטוב"

אל המדריך

לאחר שבשבועיים האחרונים למדנו להרכיב את המשקפיים הנכונים ולהסתכל על העולם במבט של אמונה – אמונה שהעולם טוב, אמונה בה' שרוצה בטובתנו ודואג לעולם שיתקדם בצורה הטובה ביותר, ואמונה בעם ישראל ובתהליך הגאולה שמתקדם כל הזמן – כעת אנו רוצים לדבר על עצמנו וללמוד כמה חשוב שנסתכל על עצמנו פנימה באור חיובי. בפעולה זו, נעורר את ההבנה שלעיתים עלינו לבטא את רצונותינו בפועל החוצה, ועל ידי זה נצליח להחדיר אותם בתוכנו פנימה, כמאמר שלמה המלך "כמים הפנים לפנים – כן לב האדם לאדם", כלומר על מנת לראות את החיוך על עצמנו עלינו לחייך לעולם, ועל ידי זה ניצור מציאות של חיוך שתחזור גם אלינו.
בנושא "הכרת הטוב" שאנו כעת בעיצומו, אנחנו רוצים לחוות את הטוב גם כלפי עצמנו,  את היותנו טובים וצדיקים, אלא שהיצר הרע חוסם אותנו מלראות זאת (ואדרבה הוא מעמיד בפנינו את הדברים הרעים שעשינו). לכן, על מנת להתגבר על היצר הזה, עלינו להודות ולהוקיר טובה בפועל לסובבים אותנו – גם על דברים פשוטים – וזה יעורר אותנו להפנים שגם דברים שנראים קטנים הם מאוד מיוחדים. עיקרון זה עולה עם דברי בעל חובת הלבבות ש"מעט מן האור מסלק הרבה מן החושך". ועל ידי זה באופן של "אור חוזר" תתעורר בנו גם ההסתכלות הנכונה כלפי עצמנו, שכל רצון טוב שלנו הוא נפלא וכל מעשה קטן שלנו מעיד על האישיות הטהורה שלנו שרוצה טוב, חסד וקודש.

שלבי הפעולה:
  • הכדור הדמיוני
  • נקודות טובות
  • מקפל המצנחים
  • ההד
שלב א'- הכדור הדמיוני

כפתיחה לפעולה זו, המעביר יזכיר למשתתפים את העובדה שעסקנו בשבועות האחרונים: בבירור הטוב בעולם, בראייה כיצד העולם הוא טוב וכיצד אפילו בתקופות מאתגרות – כמו תקופת המלחמה בה אנו נמצאים – מופיע אור וטוב לעולם, וכהמשך למהלך זה, נרצה בפעולה זו ללמוד לראות גם את הטוב שבתוכנו ולהתבונן על עצמנו במבט חיובי.

לצורך כך המעביר יבקש מהמשתתפים לשחק את המשחק "הכדור הדמיוני". מהלך המשחק: כל המשתתפים עומדים במעגל (אם בפעולה משתתפים רבים – מומלץ לבצע את המשחק ע"י מספר נציגים מהקהל), והמעביר מספר להם כי בידיו כדור דמיוני, וכעת הוא מתחיל "לזרוק" אותו מאחד לשני. מדי פעם המעביר יוסיף אפיונים לכדור: חום, קור, חלק, רטוב, דוקר וכד', והמשתתפים צריכים "לתפוס" את הכדור בהתאם לאפיון הנאמר. (הערה למעביר: יש "להיכנס לקטע", אחרת המשתתפים לא יבינו מה אתה רוצה מהם).

לאחר המשחק ישאל המעביר את המשתתפים: מדוע עשיתם תנועות של קבלת כוויה, תחושת דקירה או החלקה במהלך המשחק, הרי לא היה פה באמת שום כדור?

המשתתפים יענו ככל הנראה שאכן למרות שלא היה כדור בפועל, הם דמיינו איך הכדור אמור להרגיש וע"פ דמיון זה הם פעלו את פעולותיהם. בשלב זה ידייק המעביר את המסר הבא למשתתפים:
בדרך הטבע, כאשר אני חושב על משהו בצורה מסוימת – אני גם מתייחס אליו באופן הזה. ממילא כשאני מדמיין שאני אדם שלילי – אני גם מתייחס לעצמי כשלילי. במצב כזה, כבר אינני מרגיש בעיה בלעשות דברים שליליים נוספים, משום שגם ככה אני לא אדם טוב. זו היא בדיוק עצת היצר.
אבל אם אדמיין ואראה את עצמי בעיני רוחי כאדם טוב וחיובי – אזי אמשיך לעשות טוב ולחוות את עצמי כטוב, ובכך אוכל להתגבר על הפיתוי לעשות דברים שליליים.

בפעולה הנוכחית אנו רוצים להעמיק ולחשוב מה יכול לגרום לנו לראות את עצמנו באור חיובי. הרי כל אחד מאיתנו יכול להעיד על עצמו שהוא לא תמיד הכי מושלם ואם כן, כיצד נוכל לפתח בתוכנו מבט טוב על עצמנו?

המעביר יבקש לשמוע הצעות מהמשתתפים לתשובה אפשרית לשאלה זו.

שלב ב'- נקודות טובות

בסוף סבב התשובות, יקריא המעביר למשתתפים את הקטע הבא מדברי רבי נחמן מברסלב המופיע בנספח א' בסוף הפעולה.

בסיום קריאת הקטע – המעביר יפנה למשתתפים ויעורר דיון כיצד אנו יכולים לממש את דברי רבי נחמן – איך אנחנו יכולים בפועל לאסוף את הנקודות הטובות שלנו ולפתח מבט חיובי על עצמנו?

שלב ג'- מקפל המצנחים

לאחר הדיון המעביר יקריא למשתתפים את הסיפור "מקפל המצנחים" המובא בנספח ב' בסוף הפעולה.

בסוף הסיפור המעביר ישקף למשתתפים שכמו שהחייל לא שם לב ל"מקפל המצנחים", כך גם אנחנו לא שמים לב לנקודות הטובות שבנו שמחזיקות אותנו ביום יום כגון תפילה קבועה, התנדבות, לימוד תורה, הנהגה טובה וכדו'. על מנת לחזק את הטוב שבתוכנו עלינו להתחיל לפרגן לאחרים על הדברים הטובים שהם עושים, גם אם הם נראים פשוטים ומובנים מאליהם (השומר בישיבה, המוכר במכולת או נהג האוטובוס), ואז "כמים הפנים לפנים – כן לב האדם לאדם", האדם יתחיל לראות גם בעצמו את הדברים הטובים שהוא עושה.

מומלץ: על מנת ליישם את התובנה הזו – המעביר יבקש מהמשתתפים לערוך "סבב פירגונים", בו כל אחד אומר דבר טוב שהוא רואה במשתתף היושב לימינו.

שלב ד'- ההד

לסיום הפעולה המעביר יקריא למשתתפים את הקטע הבא המופיע בנספח ג' בסוף הפעולה.

סיכום –

בשלב זה המעביר יסכם את הפעולה ויאמר:

בשבועות האחרונים אנחנו עוסקים בבנייה של מבט חיובי והכרה בטוב הקיים בעולם. לאחר שראינו שהעולם במהותו הוא טוב ומתקדם לטוב, ושגם מהמשברים והאתגרים יוצא טוב – השבוע העמקנו את המבט הזה פנימה אל עצמנו, והבנו שמי שמונע מאיתנו את המבט הנכון והאמיתי שלנו כלפי עצמנו הוא היצר הרע שרוצה להפיל אותנו ולכן הוא גורם לנו להסתכל על עצמנו במבט שלילי.
אך האמת היא שאם נלמד לאסוף את הנקודות הטובות שבנו, נוכל לחוות את עצמנו באור חיובי. היכולת לאסוף נקודות אלה נובעת מעקרון שנקרא "אור חוזר", והוא על ידי שנתחיל להכיר בטוב שעושים הסובבים אותנו, גם בדברים הפשוטים ביותר. מתוך כך "כמים הפנים לפנים – כן לב האדם לאדם", כלומר, כפי שהלב יתעורר לאהבת הזולת ולראיית הטוב של האחר, כך הלב שלנו יראה את הטוב שבתוכנו ויגלה את כל הנקודות הטובות הקיימות בתוכנו, ועל ידי זה נחווה את הטוב הפשוט והאמיתי של האישיות הטהורה שלנו.

 

מערך פעולות "מאמינים בטוב"

שבוע ראשון – עניין של זווית- חבב – כל מי שפעל עם א-ל

שבוע שני – טוב ה‘ לכל – חבב – והנה טוב מאוד

שבוע שלישי – ובטוב העולם נידון

גלעד ודביר – מי שטוב לו ושמח
הראל ונווה – מתנות קטנות
מעוז ונחלה – נקודה טובה ועוד
חבב – אור חוזר

שבוע רביעי – טוב עין הוא יבורך – חבב – מחשבה יוצרת מציאות

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

איפה המלח?

עד כמה נוראים הדברים שאנו מתלוננים עליהם? סרטון מדהים על הכרת הטוב לה' על כל מה שיש לנו.

דילוג לתוכן