חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: בין אדם לחברו
תת נושא: בין אדם לחברוקשישים
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: עמוקה, שבת

הכר את הקשיש (פעולה)

מטרות:
  1. החניכים יכירו יותר את עולמו של הקשיש.
  2. החניכים יחוו את קשייו ומוגבלויותיו של האדם הקשיש.
  3. החניכים יכירו בכך שהקשיש גדוש בניסיון חיים ובחוכמה שיכולה לסייע לנו.

 

עזרים:
  •  כתרים
  • חבלים, אטבי כביסה, בגדים שונים
  • מטפחות (לכסות את העיניים)
  • חישוק
  • כרטיסיות מקרים
  • מקור

 

 

שלב א’-  “מינקות לזקנה”

 

נשחק עם החניכים במשחק הכתרים.

נקרא ל- 4 מתנדבים ונחבוש להם כתרים על הראש שנושאים גיל ושלבי התפתחות שונים בחייו של האדם:

תינוק בן יומו, ילד שעולה לכיתה א’ (גיל 6), ילד בן 13, אדם בן 18,

אב לילדים בן 40, סב בן 60, זקן בן 80 בבית אבות.

 

מטרת המשחק היא שהחניכים הנבחרים יגלו מהו הגיל שלהם וזאת יעשו כשישאלו שאלות (ולא ינחשו),

 ואילו שאר קבוצה תשיב להם רק ב- כן/ לא.

 

חשוב שנכוון את החניכים לשאול שאלות שקשורות לפעולות חיי היום יום פרטניות עד כמה שאפשר,

 שייגעו במכלול כל ההיבטים:

יכולת תפקודית

סדר היום שלי

מי נמצא לידי

מה אני יודע

וכו’

 

למשל, כדי שחניך יגלה את השלב ההתפתחותי הרשום על כתרו, עליו יהיה לשאול שאלות כמו:

“האם אני מדבר?”, “האם אני הולך לבית הספר?”, “האם אני יכול לאכול בעצמי?”,

 “האם יש לי חברים?”, “האם אני עובד?”, האם יש לי ילדים?”

 

דרך המשחק אנחנו מבקשים לעזור לחניכים להבין, מהם יכולותיו ומהם הישגיו של אדם בכל גיל ותקופה בחייו,

 ומהן ההשלכות של גילו על מצבו בחיים, על שאיפותיו, על יכולתיו ועל היחס שהוא מקבל מסביבתו.

 

 

 

שלב ב’- “קשה להיות קשיש”…

 

בשלב הזה ננסה להכניס את החניכים לנעליו של הקשיש ולהביא אותם לחוש מעט מחוויותיו הקשות,

באמצעות מפגש חווייתי עם הקשיים שמתמודד איתם הקשיש בפעולות היומיומיות ההכרחיות לכל אדם,

 שלכאורה הן פשוטות וקלות לביצוע.

 

נחלק את החניכים לשתי קבוצות ונשחק במירוץ שליחים.

החניך הראשון בטור ה”שליחים” בכל קבוצה ירוץ למדריך ויקבל משימה.

את המשימה עליו לבצע הכי מהר שיוכל וכשיסיים, יחזור לסוף הטור.

אחר כך, הבא אחריו ירוץ גם הוא למדריך לקבל משימה ולבצעה, וכן הלאה.

מטרת המשחק היא שהקבוצות תספקנה בזמן הקצר ביותר לבצע את כל המשימות שיוטלו עליהן,

והקבוצה שתצליח לסיים את כל המשימות ראשונה, היא הקבוצה המנצחת.

 

המשימות:

(יש להכין 2 סטים של פתקי המשימות בשני צבעים שונים, צבע לכל קבוצה.

אם מספר החניכים גדול יותר אפשר לחלק את החניכים ליותר מ-2 קבוצות ולכל קבוצה להכין סט משימות בצבע שונה)

 

  • משימה 1- לאסוף בגדים מפוזרים לתוך שקית בעיניים עצומות.
    (המשימה הזו ממחישה את הקושי של הקשיש בתפקודים היומיומיים, כאשר הוא סובל מבעיות ראייה).
  • משימה 2- לתלות את הבגדים מהשקית על חבל עם יד אחת, ועל רגל אחת.
    (המשימה הזו ממחישה את הקושי איתו מתמודד הקשיש פעמים רבות בתפקודים היומיומיים,
    כשהוא סובל מחולשה באברי הגפיים).
  • משימה 3- לקשור את הרגלים צמודות זו לזו, ובמצב זה להביא חפץ כלשהו מהקומונר.
    (המשימה הזו ממחישה את סבלו של הקשיש, שבחולשתו, פעמים רבות, הוא נעשה איטי ומסורבל בהליכתו, ומשום כך הוא מנוע מלהשיג דברים פשוטים, כמו לענות לטלפון בעודו מצלצל…)
  • משימה 4 – המדריך ימסור לחניך את המשימה בדרך מילולית וישירה. אלא ש… המדריך רק יחתוך בשפתיו את המשימה ללא הפקת קול, והחניך יצטרך לנחש נכונה את המוטל עליו.
    נוסח המשימה: “עליך לתת ‘כִּיף’ לכל אחד מחברי קבוצתך”. הקבוצה לא תקבל אישור מהמדריך להמשיך הלאה במשימותיה, עד אשר המדריך יוודא שהמשימה בוצעה כהלכה!
    (במשימה הזאת ננסה להרגיש את תסכולו של הקשיש כששמיעתו נחלשת).
  • משימה 5 – לציין את מערכת השעות של יום חמישי מכיתה ד’ בבית הספר.
    אם החניך יתקשה מאוד, תוכל המדריך לאפשר לו להיעזר בחבריו, וביחד יוכלו אולי להיזכר…
    (המשימה הזאת היא טעימה קלה מתסכולו של הקשיש, שמתקשה לעתים לזכור דברים פשוטים שבעבר ידע בלי קושי).

 

על מנת לחדד את עוצמת הקשיים, החולשה והתסכול שעלו במשחק,

נרחיב ונשאל את החניכים שביצעו את המשימות השונות כמה שאלות:

  • איך הרגשת, כשכל הקבוצה ממריצה אותך לסיים את המשימה, בעוד שאתה בלחץ וגם ככה קשה לך לבצע אותה?
  • איך הרגשת, שהנציג מהקבוצה השנייה הצליח לבצע את הפעולה בזריזות, בזמן שאתה מתאמץ ולא יכול לה?
  • איך ההרגשה, שדבר שאתה רגיל לעשות בלי מאמץ, נהפך פתאום לקשה ולמסורבל?

 

נסכם עם החניכים את הקשיים עימם נאלצו להתמודד במשימות ונבקש מהחניכים

 להשוות את הקשיים הללו לקשיים שעומדים בפני האדם הקשיש בשעה שהוא מנסה לבצע פעולות שונות.

 

מגוון הבעיות שעלולות לצוץ בגיל הזיקנה:

קוצר ראייה, כבדות שמיעה, עייפות, חולשה בידיים או ברגליים, בעיות בשינה, שיכחה,

 ירידה ביכולת הקוגנטיבית בכלל (בהבנת דברים פשוטים, בירידה ביכולת הריכוז),

מחלות זיקנה שונות ומשונות שפוגעות בתפקוד היומיומי, וכו’.

 

נסביר לחניכים, שהבעיות הפיזיות של הקשיש, משליכות על כל עולמו –

לדוגמא- לעיתים בשל בעיות הראייה אין הקשישים יכולים לנהוג ברכב עוד,

ומשום כך הם נעשים תלויים באחרים,

או כאשר אין להם כוח ללכת הרבה, הם נשארים בבית ולא יוצאים כמעט לבקר מכרים או קרובים,

 וכך נוצר בידוד בין הקשיש וסביבתו.

 

 

 

שלב ג’-  “אין חכם כבעל הניסיון ואין בעל הניסיון כאדם מבוגר”…

 

בשלבים הקודמים הכרנו מעט את הקשיש, אך התמונה שהצטיירה היא תמונה חלקית וחסרה,

האם האדם הקשיש הוא רק מוגבל ומסכן?

ממש לא! לקשיש ישנן מעלות רבות וייחודיות! הבה ונכיר גם אותם!

 

נשחק במשחק החישוק.

נבקש מהחניכים להסתדר במעגל ולהחזיק ידיים, אחר כך ניתן לאחד החניכים חישוק ונסביר,

 שמטרת המשחק היא, שכל החניכים יעברו דרך החישוק, אך בלי לעזוב ידיים.

 

לאחר שיצליחו במשימה, נבקש מהם לנסות שוב לעבור דרך החישוק.

יש להניח, שבפעם השנייה יעשו זאת בפחות זמן במידה ניכרת.

נעשה זאת גם בשלישית וניווכח, שאין ספק, שככל שמנסים יותר, מצליחים לעבור דרך החישוק בזמן קצר יותר!

 

לאחר המשחק נשאל:

מדוע זמן ביצוע המשימה התקצר מפעם לפעם?

נבין, שככל שהם התקדמו ורכשו ניסיון רב יותר, מידת ההצלחה תגדל!

 

באיזה מצבים במהלך החיים אפשר להבחין בעיקרון הזה שמתבטא במשחק –

 שהניסיון תורם לאדם ידע וכלים שלא היו לו קודם?

אפשר לראות זאת בכל תחומי החיים. נסו לזכור כמה פעמים נפלתם מהאופניים,

כשרק התחלתם ללמוד איך רוכבים עליהם (בלי גלגלי עזר!),

או את הפעם הראשונה ששחיתם לבד (ושתיתם כמעט חצי בריכה).

 

מה מלמד העיקרון שדיברנו עליו על יתרון עולמו של האדם המבוגר?!

ככל שאדם חי יותר שנים, הוא רוכש יותר כלים ויותר ידע וחוכמת חיים,

 כך שאנשים קשישים הם אוצר בלום של חוכמה ותושייה,

 ועל כך ראוי מאוד להקשיב לדבריהם ולתת להם את הכבוד וההערכה שהם ראויים להם.

 

כדי להמחיש לחניכים את המעלה של חוכמת החיים והניסיון הרב שיש לקשישים נביא בפניהם מספר מקרים מוחשיים מחיי היומיום.

נבקש מארבעה חניכים להקריא את המקרים הבאים,

 ולאחר כל מקרה נערוך הצבעה והחניכים יבחרו האם הם יעדיפו להיעזר בחבר או בסבא וסבתא.

 

המקרים:

  • עליך להכין עבודת כיתה בנושא קום המדינה. במי תיעזר?
  • מזל טוב! אתמול נולד לך אח קטן! אמא נמצאת בבית חולים, אבא נסע לעזור לה ואתה נשארת לבדך לשמור על האחים הקטנים (והבכיינים…). במי תיעזר?
  • עליך ליסוע לעיר אחרת לבדך ואינך יודע באיזה אוטובוס עליך להשתמש, היכן לעלות והיכן לרדת. אבא ואמא אינם זמינים. במי תיעזר?
  • לאבא ואמא יש יום נישואין בעוד כחודש, החלטתם לקנות להם במתנה וילונות חדשים לסלון, אתה האח הבכור ועליך לבצע את הבחירה והקניה. במי תיעזר?  

 

סביר להניח שברוב המקרים יבחרו החניכים להיעזר בסבא וסבתא,

הסיבה היא שלסבא וסבתא יש יותר ידע וניסיון בתחומים רבים.

אדם קשיש כבר חווה דברים רבים, התנסה וצבר ידע רב.

עלינו להכיר במעלה זו ולכבד כל אדם קשיש!

 

לסיום, נלמד עם החניכים את דברי ספר החינוך, שמרחיבים בעניין ומדגישים אותו:

 

“משורשי המצווה, לפי שעיקר היות האדם נברא בעולם הוא מפני החכמה,

 כדי שיכיר בוראו, על כן ראוי לבני אדם לכבד מי שהשיג אותה

, ומתוך כך יתעוררו האחרים עליה. ומזה השורש פירש איסי בן יהודה בגמרא בקידושין [שם] שאפילו זקן אשמאי,

 כלומר שאינו חכם, הוא בכלל המצווה, שראוי לכבדו מפני שברוב שניו ראה והכיר קצת במעשי השם ונפלאותיו,

 ומתוך כך ראוי לכבוד. והיינו דאמר רבי יוחנן שם בקידושין, הלכה כאיסי בן יהודה. וזה שאמרו,

 בתנאי שלא יהיה בעל עֲבֵרות, שאם כן, מנע עצמו מכבוד”.

 

 

לסיכום

בפעולה הזאת הכרנו את האדם הקשיש.

ראשית, חווינו את הקשיים שחווה הקשיש בחיי היומיום שלו כשהוא מנסה לבצע פעולות שונות

והבנו כי לא קל להזדקן. פעולות רבות שנראות לנו קלות לביצוע- הופכות למסורבלות עבור הקשיש ומקשות על חיי היומיום שלו.

 

לאחר מכן הכרנו גם את המעלות הרבות של הקשיש,

ראינו כי אדם בעל ניסיון הוא אדם מלא וגדוש, ואנו יכולים להיעזר בו רבות,

על כן עלינו להעריך את הקשיש ולתת לו את הכבוד הראוי לו.

 

 

בטיחות

במשחקים ‘מרוץ שליחים’ ו’משחק החישוק’ יש להיזהר שאף חניך לא יפגע.

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן