פעולה חמישית במערך זהב
מטרת הפעולה:
החניכים ילמדו על הכח שיש להם בידיים להשפיע על המשפחה שלהם ועל החברים שהם נמצאים איתם
בקשר, על מנת לגרום להם להשתמש בדרך בצורה בטוחה, והחניכים יקבלו את המסר שיש להם אחריות
להעביר את מה שהם למדו בכל הפעילויות האחרונות לעוד אנשים.
עזרים:
ממתק קטן- קוביית שוקולד/ סוכריית טופי/ עדשים..
שלב א'- לחץ חברתי
המדריך יביא ממתק קטן, זה יכול להיות עדשים, קוביית שוקולד, סוכריית טופי..
הוא ישאל את החניכים, "מי אוהב _____ (השם של הממתק)?" ואז יבחר מתנדב שיצא החוצה (מישהו שהצביע שהוא אוהב את הממתק), ובזמן שהוא בחוץ המדריך יגיד לחניכים שכשהמתנדב יחזור, הוא יתן לו את הממתק, וכולם צריכים להגיד "איייכס!".
אחרי זה נקרא למתנדב ונביא לו לאכול את הממתק, ואחרי שכולם אומרים איכס- כנראה שהוא לא יאכל..
המדריך יגיד לחניכים: אתם רואים איזה כוח יש לקבוצה, איך השפעתם עליו? כל אחד שהיה עומד פה ועובר את התרגיל הזה לא היה מעז לאכול את הממתק..
נרצה לנצל את הכוח הזה שלנו כדי להשפיע לטובה, ולעזור לחברינו לשמור על החיים ועל הבטיחות.
שלב ב' – סיפור משנה שעברה
המדריך יקריא את הסיפור:
שנה שעברה סניף רמב"ש נסע למסע סוכות בהסעה.
מנשה (שם בדוי) ישב בהסעה והסתכל סביבו. היה הרבה רעש. הוא ראה כמה חברים מהשבטים הגדולים יותר עומדים וצועקים מוראלים. מנשה ידע שזה מסוכן, ורצה להגיד להם לשבת, ולהיות בשקט כדי שהנהג יוכל להתרכז בנסיעה, אבל התבייש. הוא הסתכל על הדרך, וראה שהנהג נוסע מאוד מהר, פונה בחוסר זהירות ובעצבנות. הוא רצה להגיד לו שזה מסוכן, שזה אסור, ושייסע יותר לאט, אבל התבייש. אולי צריך להתקשר למשטרה? תהה לעצמו, אבל הרגיש שהוא סתם ילד קטן ושבטח הנהג המבוגר יודע מה הוא עושה. הוא חגר את חגורת הבטיחות, והסתכל בחלון, כשפתאום- האוטובוס התהפך. החגורה לחצה והצמידה אותו לכיסא, בזמן שהחברים שעמדו והסתובבו- עפו ונפצעו, וגם חברים שלא חגרו חגורה חטפו מכות לא נעימות בכלל. מנשה הבין שנעשה לו נס, והודה לה' שהיתה לו החכמה לשבת ולשים חגורה… |
לשאול את החניכים- שמעתם שזה קרה?
על איזה חוקי תנועה עברו הנהג והנוסעים? מה עשו הנערים, שלא אסור בחוק, אבל גרם להסחת דעת הנהג?
לפתח דיון- איך לדעתכם מנשה היה צריך לנהוג? איך אתם הייתם נוהגים?
נכוון את החניכים להבין שאם מנשה היה אומר לנערים שישבו כי זה מסוכן לעמוד, או אפילו אומר למדריך שלהם להגיד להם לשבת, הוא היה יכול למנוע אסון.
נשאל: מה עושים כשרואים מישהו גדול ממך עובר על חוקי התנועה?
נכוון את החניכים להציע רעיונות איך אפשר להעיר למישהו מבוגר, בצורה שמכבדת אותו ויכולה לגרום לו לשנות את ההתנהגות המסוכנת?
למשל, "סליחה, הנהג, תודה שאתה מסיע אותנו, אבל אתה נוהג מאוד מהר וזה מפחיד ומסוכן. תוכל בבקשה לנסוע קצת יותר לאט?"
או לפנות למדריך ולבקש שיגיד זאת לנהג/ שיגיד לנערים לשבת ולחגור..
שלב ג'- משחק "הקמפיין המנצח"
המדריך יחלק את החניכים לשתי קבוצות ויאמר להם את המשימה הבאה:
אם העירייה/מועצה/מזכירות היישוב/ הייתה מבקשים מכם לכתוב שיר על נושא זהירות בדרכים, שאותו
ישמיעו בכל בתי הספר כצלצול להפסקות במשך חודש שלם. מה הייתם כותבים?!
כעת, על כל קבוצה להמציא "סלוגן", שיר קליט עם בית אחד ופזמון אחד, המעלה את חשיבות הזהירות
בדרכים ושימוש נכון לפי הכללים בדרך. השיר צריך להיות שיר המוכר לכולם שעליו הם מלבישים את
המילים שלהם.
בסוף הזמן שהמדריך הקציב, כל קבוצה צריכה להציג את השיר שלה.
הנושאים על פיהם יקבע ניקוד לקבוצה המנצחת הם: הקצב מתאים למילים שנבחרו, כמה שיותר כללים
של זהירות בדברים שלמדנו בפעילויות האחרונות, חרוזים, שיתוף פעולה בין חברי הקבוצה.
שלב ד'- סיפור ושיתוף
המדריך יספר לחניכים את הסיפור הבא:
ביום ראשון אבי יצא עם חברים לרכיבה על אופניים.
הוא מאוד התרגש, כי הוא אוהב לרכב על אופניים עם חבריו. אבל כשהגיע מוכן עם קסדה, מגיני ברכיים ובקבוק מים, פתאום הוא חש מבוכה: איש מחבריו לא חבש קסדה. מיד עצר ומיהר להסיר את הקסדה מראשו. אם יראו אותו עם קסדה, ודאי יצחקו; ומי רוצה שילעגו לו?
אבי וחבריו רכבו באופניים ונהנו מאוד, עד שגלגל האופניים של אבי נתקל באבן, סטה מהמסלול ואבי נפל וחטף מכה חזקה.
אנשים סביב מיהרו להתקשר לאמבולנס, ואחד האנשים ניגש אליו ואמר לו, "אני רואה שנפלת מהאופניים. למה לא שמת קסדה?"
"התכוונתי לשים, בהתחלה," אבי גנח בכאב. "אבל אף אחד מחבריי לא שם.."
"מה אתה, פחדן? אתה לא נראה כזה, אבל רק פחדנים לא חובשים קסדה. האמיצים חובשים אותה.
חיילים, אסטרונאוטים, וגם מכבי אש!
רק מי שמה שמפחיד אותו זה מה שיגידו עליו –
לא שם קסדה, כי מי שלא מפחד ממה שיגידו, ושם קסדה, הוא גם אמיץ וגם חכם, כי הוא שומר על הבטיחות שלו ושל חבריו."
כאשר המדריך יסיים לקרוא את הסיפור הוא ישאל את החניכים: מי פעם עשה משהו למרות שהוא לא
רצה, אלא רק בגלל שהוא רצה להיות חלק מכולם?!
אחרי שהחניכים ישתפו, כפי רצונם, יאמר המדריך: כשמדובר בבטיחות, אין שום דבר מגניב בלקחת סיכונים, הפוך…
כשהחברים עושים מעשה מטופש ומסוכן, כמו לרכב בלי קסדה, רק אמיץ יוכל לעצור ולהגיד, "זה לא מגניב! אני בוחר לשמור על החיים שלי!"
ובטוח שגם החברים יושפעו לטובה ויבחרו לשמור על החיים, בזכותו.
שלב ה'- משחק "הרעיונות שלי"
המדריך יאמר לחניכים: אחרי שהבנו את הכח שיש לנו להשפיע על החברים שלנו על ידי "לחץ חברתי",
ואת האחריות שיש לנו לגרום למי שנמצא לידנו להשתמש בדרך בצורה בטוחה, כעת כל אחד יחשוב כיצד
הוא יכול לעזור להורים שלו בזמן הנסיעה המשפחתית, ולהציע רעיונות למשחקים בדרך שהוא יציע
לאחים וההורים שלו, בשביל שלא יהיו מריבות, תלונות או הערות של שעמום, היכולות לגרום לחוסר ריכוז
אצל ההורים הנוהגים (לדוגמא: ספירת מכוניות לפי צבעים, ארץ עיר, לבחור שירים להשמעה לפי הא' ב', ועוד).
סיכום:
במהלך הפעילות הזו למדנו, שלקבוצה יש כח גדול להשפיע על ההתנהגות של שאר החברים בה, משום
שכל אחד רוצה להרגיש חלק מהקבוצה. עשינו חזרה על הכללים שלמדנו על ידי השיר שהמצאנו, והפנמנו
שלחץ חברתי יכול לגרום לאנשים לעשות מעשים לא בטיחותיים שהם יתחרטו עליהם בהמשך. מתוך כך
הבנו שיש לנו אחריות ויכולת להשפיע באופן חיובי על מי שנמצא איתנו ולכן חשבנו ויצרנו משחקים
והפעלות לאחים ולבני המשפחה עבור הנסיעות המשפחתיות הבאות.
העשרה למעוניינים:
צפייה ודיון משותף:
אם מתאים ויש אמצעים להקרנת סרטונים, המדריך יראה את הסרטון הנמצא בקישור הבא:
https://www.youtube.com/watch?v=DGFDniH_V1I
בסרטון מוצגת התייחסות ללחץ חברתי, ומוצג בו ניסוי אמיתי על התנהגות במעלית.
אחרי הצפייה בסרטון, המדריך ישאל את החניכים: האם גם אתם מרגישים במצבים מסויימים שאתם
עושים משהו רק בגלל לחץ חברתי? מישהו רוצה לשתף? כיצד תקבלו על עצמכם להתנהג מכאן ולהבא
כאשר תתקלו במציאות של לחץ חברתי שלילי עליכם או על מישהו לידכם, בעקבות הצפייה בסרטונים אלו?!