מטרת הפעולה:
- החניך יכיר את ההכרעות הגורליות שעמן התמודדו הדמויות במגילת רות.
- החניך ילמד לייחס משמעות אקטואלית למסרים העולים מאותן דרכי ההתמודדות.
- החניך יתנסה בתרגום מסר רעיוני לשפה מילולית קליטה.
עזרים:
-
2 כתבי חידה
-
2 עטים ו- 2 דפים
-
2 מגילות רות
-
חומרי יצירה: גזירי עיתונים, ניירות צבעוניים, 2 בריסטולים, מספריים ודבק
-
כרטיסי מקורות + משימה
שלב א’- כתב חידה
נחלק את החניכים לשתי קבוצות. כל קבוצה תקבל דף ועט ומגילת רות.
נציג לפני החניכים את כתב החידה הבא ונקרא אותו לפניהם: (התשובות לחידה מסומנות בסוגריים המרובעים.)
מי יגעה וגם מצאה [רות א, י”ח – רות מתאמצת לדבוק בחמותה ואכן זוכה להיכנס תחת כנפי השכינה.]
באחד תאמין [רות א’, ט”ז – “עמך עמי ואלוקיך אלוקי”]
כה יעשה לה ד’ וכה יוסיף –
לא תיפרד [רות א, י”ז – רות נכונה לדבוק בנעמי עד כלות הנפש.]
לאן תלך ולמי היא? [רות ב’, ה’-ז’ – רות השבה משדה מואב מלקטת בצניעות בשדות הארץ. היא עוזבת את כל טוב ארץ מואב מולדתה לחיות חיי דלות עם חמותה האהובה.]
מי ישלם לה משכורתה? [רות ב’, י”ב – הקב”ה רואה ללבב וישלם לרות שכרה על דבקותה בו ועל מסירותה לחמותה ולהקמת שם לבעלה המת.]
ומה הקשר של כל זה לשירו המפורסם של מרדכי בן דוד? (רמז: התשובה רמוזה גם בשם הזמר.) [נושא שירו המפורסם “משיח משיח” הוא תוצאת המסירות הפרטית של רות. רות הייתה לסבתא רבתא לדוד המלך שממנו יצא מלך המשיח].
ולפני שתחשבו שפיצחתם בקלות, נזכיר: הנבואה מכוונת לכל הזמנים, ולכן לפיתרון החידה כמה רובדים.
גם אם גיליתם רובד אחד, חפשו שוב את המיוחד.
נבקש מהחניכים לפתור כמה שיותר מחלקי החידה תוך 10 דקות.
הקבוצה שפתרה נכון את רוב חלקי החידה היא המנצחת.
שלב ב’- נבואה שהוצרכה לדורות
נקרא את חלקי החידה ונפתור אותם יחד בזה אחר זה. עתה נפנה את תשומת לב החניכים לסופה של החידה שנותר,
מן הסתם, בלתי פתור, ונשאל האם יוכלו להצביע על משמעות נוספת המקופלת לדעתם במגילה.
נזכיר כי רק נבואה שהוצרכה לדורות נכתבה. מגילת רות אף היא בכלל הנבואות שהוצרכו לדורות ומכאן שכוחה יפה בכל דור ובכללו דורנו.
ננסה להתחקות אחר המשמעות של סיפור המגילה ולקחיו עבורנו.
נשאל את החניכים:
– אילו ניסיונות שעמדו בפני רות ונעמי עומדים גם בפנינו (גם אם בקטן…)?
– לאילו תעצומות נפש שגילו הן נדרשים גם אנו בימינו?
למעשה כל אחד מאתנו מתמודד בצורות שונות עם ההתמודדויות של גיבורי המגילה:
כולנו נדרשים למסור עצמנו על אמונתנו, להוכיח דבקות בד’ גם בעיתות משבר,
לדבוק בעם ובארץ גם כשהמחיר כבד, להאמין בהשגחה המשלמת לכל איש כמעשהו –
גם אם לא בטווח הקצר הנראה לעין, להיות מודע למשמעותן הכבירה של החלטות ‘קטנות’ בדרך לקירוב הגאולה ועוד ועוד .
נדון עם החניכים במשמעותה של תובנה זו.
שלב ג’- סיסמה לחיים
נחלק לכל אחת מהקבוצות קטעי מקורות וכרטיסי משימה הנוגעים להם (נספח מס’ 1).
כמו כן תקבל כל קבוצה חומרי יצירה כיד הדמיון הטובה על המדריך: גזירי עיתונים, ניירות צבעוניים,
בריסטול, טושים וכו’. משימתה של כל קבוצה לגבש סיסמת פרסומת ברוח ימינו הנובעת ונלמדת מהמקורות שקיבלו
(מומלץ לעיין גם במגילה.).
שלב ד’- מגילת רות כאן והיום
נתלה את הסיסמות על קירות החדר. נבקש מהחניכים להציג את הפרסומות שעיצבו ולהסביר מדוע בחרו דווקא במסר זה.
נדון במשמעות המעשית של מסר זה לגביהם.
לסיכום:
מגילת רות ככל כ”ד ספרי הקודש נכתבה לדורות. עלינו אם כן ללקט מתוכה הדרכות שילמדו וידריכו אותנו לחיות נכון יותר היום.
ראינו בפעולה כמה נושאים חשובים הנידונים במגילה. נושאים אלו אקטואליים לא פחות גם לימינו: זכויות וחובות המנהיג,
ערך הדבקות בארץ למרות המחיר הכבד, בנים שהולכים בעקבות הוריהם ונתבעים לשאת באחריות למעשיהם;
משמעותה הגדולה של בחירה חופשית ועוד.
גילינו כי למעשה כל אחד מאיתנו יכול למצוא מסר רלוונטי עבורו מתוך התעמקות במגילה.
תגובה אחת
פעילות ממש מקסימה. תודה מכל הלב ,האם ניתן לשלוח לי פעילויות באימייל שלי?