חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: כלים להדרכה
תת נושא: כלים להדרכהכניסהכניסה ופרידהפרידה
סוג פעילות: חומרי העשרה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), חב"ב (ט ומעלה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

מאגר מתודות

עקרונות בבחירת מתודה:

מספר נקודות עקרוניות לפני שנפנה לרעיונות:

1. נשים לב שהמתודה מתאימה לחניכים מבחינת: גיל, רמה, כמות, סגנון.

2. נוודא שהמתודה מתאימה לערכים שלנו.

3. נבחן האם המתודה ממוקדת, ברורה וממחישה את הרעיון בצורה קולעת.

4. נוודא שהמתודה איננה עלולה לפגוע בשלומם הפיזי והנפשי של החניכים.

5. נבדוק שיש לנו את האמצעים המתאימים

(למשל במתודה עם כיסאות-לבדוק שיש כיסאות במקום הפעולה…)

כלל אצבע: המתודה נבחרת על פי הרעיון ולא להיפך!

וכעת ניגש ל… רעיונות למתודות:

מתודות להכרות:

  • 2 מעגלים סובבים- נחלק את החניכים למעגל פנימי ומעגל חיצוני,כל חניך מהמעגל הפנימי יישב מול חניך מהמעגל החיצוני ובמשך דקה כל זוג ידבר עם עצמו, ויכיר זה את זה.לאחר דקה החניכים במעגל הפנימי יעברו מקום אחד ימינה והזוגות החדשים שיווצרו יכירו זה את זה, וכן הלאה.
  • החלפות- 3 פתקים, כל חניך מקבל 3 פתקים ועליהם רושם 3 פרטים שונים על עצמו.  המדריך מרכז את הפתקים, מערבב ומחלק באופן אקראי.החניכים צרכים למצוא למי שייך כל פתק ולהחזיר לו.תחרות מי יצליח ראשון לאסוף חזרה את הפתקים שלו.
  • אף פעם לא- כל אחד בתורו אומר דבר שהוא אף פעם לא עשה, חניך שכן עשה מוריד אצבע. מי שהוריד את כל האצבעות יוצא מהמשחק, החניך שנשאר אחרון הוא המנצח.
  • הרוח נושבת- החניכים יושבים על כסאות וחניך אחד עומד לפניהם, החניך מכריז “הרוח נושבת לכל מי ש…” ומציין מאפיין כלשהו (למשל: יש לו משקפים, אוהב שיעור משנה, חולה על הסניף). כל החניכים שעונים להגדרה קמים מכיסאם ורצים לתפוס את אחד הכיסאות שהתפנו. אסור לחזור ולהתיישב באותו כיסא. החניך שקרא את המשפט מנסה גם הוא לתפוס כיסא. החניך שנשאר ללא כיסא מכריז שוב “הרוח נושבת” עם מאפיין אחר.
  • חתימות- כל חניך יקבל דף ועליו ירשום 10 תשובות לשאלה “מי אני?”, נדביק לכל חניך על הגב את הדף שלו וניתן לחניכים להסתובב בחדר ולקרוא את הדפים. חניך שמזדהה עם דבר שכתב חניך אחר- יחתום ליד האמירה אתה הוא מזדהה. החניך שאסף הכי הרבה חתימות- הוא המנצח.
  • אמת ושקר- כל חניך יספר שני סיפורים פיקנטיים/ עובדות על עצמו, אחד אמיתי ואחד שהמציא. שאר החניכים צרכים לנחש איזה סיפור/עובדה הם אמת ואיזה לא.
  • במבה- מלפפון. החניכים ישבו במעגל וכל חניך בתוכו יטיל קובייה, על פי המספר שייצא יהיה עליו לבצע משימה. על הקיר נתלה “תפריט” המפרט את המשימה שיש לבצע בכל מספר, חלק מהמשימות יהיו קשורות לבמבה/ המלפפון וחלק להכרות החניכים. לדוגמא: 1- קח 5 במבות מהשקית, 2-ספר על פדיחה שקרתה לך, 3- ספר פרט אחד על משפחתך, 6- אכול 2 ביסים מהמלפפון. ניתן להחליף את המאכלים בשוקולד, בייגלה, אבקת שוקו וכל מאכל אחר.
  • קשרים-כל החניכים יעמדו במעגל, ניקח כדור צמר ונזרוק לאחד החניכים, החניך יאמר את שמו, יספר משהו על עצמו, לאחר מכן ישאיר את קצה החוט אצלו ויזרוק את שאר הכדור לחניך אחר, כאשר הוא ממשיך לאחוז בקצה. כך כל חניך בתורו, יספר על עצמו וימשיך לזרוק את הכדור תוך שהוא אוחז בחלק ממנו. לבסוף תיווצר שרשרת קשרים המחברת ומאחדת את החניכים.
  • נייר טואלט- נעביר בין החניכים גליל, כל חניך ייקח כמה טישו שהוא צריך ולאחר מכן יספר על עצמו מספר פרטים כמספר ריבועי הטישו שלקח.
  • בדיקת חברות- מיועד לשבטים בהם יש הכרות מוקדמת בין החניכים.נבחר שני חניכים המכירים זה את זה היטב, נוציא אחד מהם מהחדר ונשאל את השני 5 שאלות על החניך שיצא, לאחר מכן נכניס את החניך השני, נפנה אליו את אותם שאלות ונבדוק האם התשובות זהות…
  • שמות על התקרה- נדביק שני בריסטולים על התקרה ונחלק את החניכים לשתי קבוצות, כל חניך יצטרך לרשום את שמו על הבריסטול, כאשר הוא נעזר בחבריו על מנת להגיע לתקרה. הקבוצה שחניכיה סיימו ראשונים לכתוב את שמם- היא המנצחת.
  • להסתדר לפי- נבקש מהחניכים להסתדר מהגבוה לנמוך תוך 15-60 שניות (תלוי במספר החניכים) על פי קריטריונים שונים, חלקם חיצוניים וחלקם אישיים יותר: גובה, אורך שיער (לבנות), מס’ אחים, כמה הם אוהבים ספורט/ קריאה, כמה זמן ביום הם מבלים מול המחשב וכו’.
  • מרוץ שליחים- מיועד לשבטים בהם יש הכרות מוקדמת בין החניכים. החניכים מסתדרים בשני טורים, הנציגים הראשונים בכל טור רצים אל המדריך, כל חניך שהגיע מקבל שאלה הנוגעת לחניכים בקבוצה (לדוגמא: מי גר הכי קרוב אליך, למי יש 3 אחים),, כאשר יסיים להשיב עליה יחזור בריצה לסוף הטור והחניך שאחריו יצא בריצה אל המדריך. הקבוצה שכל חניכיה חזרו למקומם ראשונה- היא המנצחת. (נשאל את השאלות בקול כך שכולם ישמעו).
  • אלבום שבטי- כל אחד רושם את שמו על דף, אוספים את הדפים ומחלקים אותם באופן אקראי, החניכים מחפשים את בעל הדף, רושמים פרט אחד שהוא מספר על עצמו ומחליפים איתו דף, עוברים לבעל הדף החדש שקיבלו, ניגשים אליו, וכך הלאה. בסוף מחברים את הדפים ויוצרים אלבום שבטי.

מתודות לפעולת כניסה:

  • בקבוק משאלות- כל חניך רושם משאלה ומכניס לבקבוק. מחלקים את הפתקים בין החניכים וכל אחד צריך להגשים את המשאלה שקיבל לחניך שכתב אותה. נביא לפעילות אמצעי יצירה וכדו’. הגשמת המשאלה יכולה להיות סימלית, למשל לחניך שרוצה לטוס במטוס נכין מטוס מנייר, או עננים מצמר גפן כדי שירגיש ‘בעננים’.
  • ראש דשא- הכנה משותפת של ראש דשא (גרב מנילון ממולאת במילוי לראש דשא ועליה מדביקים עיניים, פה ואף, במשך הזמן צומח ממנה דשא). כל חניך מניח את ראש הדשא שיצר בצלחת חד”פ, משקה אותה ומאחל ברכה לצמיחת השבט. ניתן להשאיר את ראשי הדשא בסניף ולהשקות במהלך השנה!
  • חפש אותי- כל חניך מקבל חמישה פתקים ועל כל אחד מהם רושם פרט אישי על עצמו, לאחר מכן כל חניך מקבל פתק ריק ועליו מצייר “לוגו” אישי (סמיילי, פרח, ריבוע וכדו’, את הלוגו הוא מצייר בצורה בולטת גם על כל אחד מהפתקים שרשם. כל חניך נותן את פתק הלוגו למדריך ויוצא עם שאר הפתקים ונעצים/ סלוטייפ לשטח שהוגדר מראש, ברחבי השטח הוא מדביק את חמשת הפתקים שלו במקומות בולטים (לא להחביא), לדוגמא: עצים, ספסלים. החניכים חוזרים אל המדריך והוא מחלק לכל אחד באופן אקראי פתק לוגו של חניך אחר. כל חניך יוצא לחפש בשטח את חמשת הפתקים עליהם מופיע הלוגו שבידיו. כאשר כל החניכים סיימו עליהם לנחש מי החניך שאת פתקיו מצאו.

מתודה לפתיחת נושא:

  • עימות עם אמירה מקוממת!
  • איש תלוי- נצייר על דף עץ תלייה ומספר קווים כמספר האותיות בשם הנושא, נבקש מהחניכים לנחש אותיות, אותיות שמופיעות בשם הנושא נרשום בקו המתאים, אותיות שלא מופיעות בשם נרשום בתחתית הדף. על כל ניחוש מוטעה נוסיף ציור של איבר נוסף במטרה ליצור בובה התלויה על עץ התלייה. אם החניכים ניחושו מספר רב של ניחושים מוטעים שהובילו להשלמת הבובה- הם נפסלו. המטרה: לחשוף את שם הנושא.
  • כתב סתרים.
  • פנטומימה על הנושא והחניכים צרכים לנחש.
  • פאזל, תחרות בין קבוצות על הרכבת הפאזל, (אפשרות: החניכים יקבלו את חלקי הפאזל רק לאחר ביצוע משימה/ תשובה נכונה).
  • חפצים- מגוון חפצים מפוזרים בחדר והחניכים צרכים לבטא בעזרתם מה הם חושבים / מרגישים כלפי הנושא.
  • הצגת דילמה מוקלטת/מקליטים משהו ועושים פנטומימה.
  • הקראת מכתב.
  • הצגה.
  • השמעת שיר מתאים לנושא (לדוגמא: “כמו עמוד ענן”- בנושא מנהיגות..).

מתודות לסיפור:

(שימו לב- קיימת כתבה נפרדת ב”כלים להדרכה” ובה רעיונות לסיפור סיפורים)

  • קריין ודמויות מציגות.
  • רצף- כל חניך מקת קטע ומקריאה בתורו, בלי מספרים! [הם צריכים לעקוב אחרי העלילה…]
  • הצגה.
  • שלטי קולות- מידי פעמים מרימים שלט “וואו!”, “מחיאות כפיים” וכו’.
  • שילוב חפצים סמליים- כובע, בובה וכו’.
  • סיפור בציורים.
  • הצגה “על המקום”- קוראים לחניכים להצטרף להצגה תוך כדי.
  • סיפור מחולק- לכל אחת מדגישים במרקר קטע.
  • משפט חוזר- משפט שחוזר לאורך כל הסיפור.
  • [“בום טראח מה קרה? הבלון התפוצץ הבלון נקרע!”]
  • סיום כפול. [הד]
  • סיפור בהמשכים- כמו רצף אבל עם מספרים.
  • מצגת.
  • פאזל ציור הסיפור [קומיקס]

מתודות להקניית ידע:

  • חידון פיצוחים- נציג לחניכים לוח משושים, בלוח מצוירים משושים ובתוכם אותיות שונות, כל אות מהווה התחלה של תשובה לחידה. נחלק את החניכים לשתי קבוצות, כל קבוצה תבחר אות ותקבל את החידה המתאימה לאותה אות. אם ידעו את התשובה- נדביק על המשושה מדבקה בצבע הקבוצה, אם לא- נעבור לקבוצה השנייה ונאפשר לה לבחור משושה. המטרה של כל קבוצה היא להגיע מקצה אחד לקצה השני ע”י “רכישת” כל המשושים בדרך, הדרך לא חייבת להיות בדף ישר, היא יכולה להיות מפותלת. כל קבוצה יכולה לחסום את הקבוצה השנייה ע”י רכישת משושים בדרכה.
  • סיפור שגוי והחניכים צריכים למצוא את הטעויות שבסיפור.
  • מרוץ קבוצות- החניכים צרכים לפתור חידות בקבוצות, קבוצה שמסיימת שאלה/ חידה מקבלת מהמדריך את השאלה הבאה. הקבוצה המנצחת היא הקבוצה שסיימה ראשונה.
  • אמת או שקר? 2 חניכים מציגים 2 תשובות שונות לשאלה ששאל המדריך. הקבוצה צריכה לנחש איזו מהתשובות היא התשובה האמיתית.
  • טריוויה.
  • 9 בריבוע- איקס עיגול- 3 חניכים יושבים על הרצפה, 3 על הברכיים ו-3 עומדים. מפנים שאלה לכל קבוצה, אם הקבוצה ענתה נכון היא מחליטה למי לתת שלט עם X או עם O.
  • חידות בציורים.
  • בינגו.
  • פאזל ומצידו האחורי שאלות, על כל שאלה שעונים מקבלים חתיכה נוספת.
  • כתיבת עיתון- כל קבוצה מקבלת פיסקה ובה דע מסוים על הנושא, על פי הפיסקה עליה להכין כתבה/ טור/ מדור לעיתון, וביחד הקבוצות יוצרות עיתון שלם ומעוצב.
  • סולמות וחבלים עם שאלות.
  • רביעיות.
  • לוטו, התאמת מושגים לפירוש/ תמונות למושגים.
  • תשבץ.
  • מי רוצה להיות מליונר.
  • “קח סיכוי”- כל קבוצה נשאלת שאלה- כל שאלה מזכה ב-10 נק’, אם הקבוצה לא יודעת- השאלה עוברת לקבוצה השנייה, אם אף אחת מהקבוצות לא יודעת יש משימה שמזכה את הקב’ הראשונה שעושה אותה, ב-40 נק’.
  • דומינו- לחבר שאלה לתשובה, תחילת פתגם לסופו וכיו”ב.
  • חבילה עוברת.
  • חפש את המטמון- במקום כתבי חידה נכין שאלות, אפשר לעשות למשל-אם א’ נכון לכו לשם, אם ב’ נכון לכו לשם..
  • תן קו- חניך מצייר מושג שקשור לנושא ושאר החניכים מנחשים מה צייר.

מתודות לעריכת דיון:

  • “חפץ מדבר”, בקבוק או חפץ, רק מי שהחפץ אצלו יכול לדבר.
  • “משקפיים ורודות שחורות”, כל חניך בתורו מרכיב אחד מזוגות המשקפיים, ומביע עמדה בעד/נגד לפי הצבע.
  • משפט ציבורי- בית משפט. נמנה שופט, סנגוריה וקטגוריה, שאר החניכים ישמשו כחבר מושבעים. נציג אמירה/ סיטואציה המביעה את נושא הדיון, נבקש מהקטגוריה והסנגוריה לשטוח את טענותיהם בעד ונגד האמירה/ הנאשם בסיטואציה, לאחר שמיעת הטענות חבר המושבעים יתבקש להכריע עם מי הצדק. השופט ינהל את מהלך המשפט ויקבע את גזר הדין בהתאם להחלטת חבר המושבעים. לדוגמא: במקרה וחבר המושבעים קבע שהנאשם אכן אשם, השופט יחליט מהו העונש.
  • עימות פומבי בין חניכים שיציגו דעות שונות, ולבסוף הצבעה איזה חניך היה הכי משכנע.
  • “חטיפות”: 2 קבוצות, כל קבוצה שולחת נציג והנציגים מתעמתים. הראשון ש”נכנע”- נחטף לקבוצה השנייה.
  • קפה דילמה.
  • שיקוף: סיכום דברי הדובר קודם כתנאי לדיבור.

מתודות לחלוקה לקבוצות:

  • פאזלים כמספר הקבוצות, החניכים צרכים למצוא את ה”משלימים” לפאזל.
  • מכנה משותף, “כל המשקפופריות לשם”, וכיו”ב.
  • מולקולות-“ג’ינגל”. המדריך אומר “ג’ינגל ג’ינגל ג’ינגל….” עד שמתישהו הוא אומר “להסתדר בזוגות”. החניכים צרכים להסתדר כמה שיותר מהר ואז ממשיכים- “להסתדר בחמישיות”, “בשלשות” וכו/ עד שמגיעים לגודל קבוצה שרוצים.
  • מחלקים מילים מתוך שיר- רצוי שיר שקשור לנושא. לדוג’- חניך אחד מקבל “יונתן”, אחד “רץ” ואחד “הגן”- וביחד הם קבוצה.
  • בלונים- כל חניך מקבל בלון, מתחלקים לפי הצבע של הבלון.
  • כרטיסים קשורים- כל חניך מקבלת כרטיס, ומתחלקים לקבוצות עפ”י נושא הכרטיס, למשל- כל כלי השיט הם קבוצה 1, וכיו”ב.
  • לחיצות ידיים- כל חניך מקבל פתק עם מספר [עד 5] ועליו לחפש חניכים נוספים שקיבלו את אותו מספר, אסור לדבר! ולכן מסתובבים בשקט, כל חניך בא לחניך אחר ולוחץ לו את היד מס’ פעמים כמו שרשום לו, וכך הם יודעים האם הם באותה קבוצה.
  • תרגילים בחשבון- כל חניך מקבל תרגיל, וכל החניכים שהתוצאה שלהם זהה שייכים לאותה קבוצה.
  • כתרים- כל החניכים שכתוב להם על הכתר אותו דבר שייכים לאותה קבוצה. אסור להוריד את הכתר או לדבר.
  • פנטומימה- כל חניך שקיבל פתק “צפרדע” למשל- קופץ כמו צפרדע, ואז החניכים יודעים האם הם באותה קבוצה.
  • המשך משפט- חניך אחד מקבל “הוי מקבל כל אדם”, וחניך אחר “בסבר פנים יפות”.
  • מספרים- כל חניך מקבל מספר וכל החניכים בעלי מספר זהה מתקבצים לקבוצה. ניתן גם לקבוע שעליהם למצוא את בעלי המספר הזהה בפנטומימה, מבלי לדבר.
  • סלט פרות- כל חניך מקבל שם של פרי, הקבוצות יסתדרו על פי שמות הפרות שקיבלו.
  • צבעים- כאשר רוצים לחזור ולחלק לקבוצות שונות במהלך הפעילות. כל חניך מקבל נייר קרפ בצבע מסוים, ובכל פעם נקבע את החלוקה לקבוצות על פי הרכב הצבעים בקבוצה: אחד מכל צבע, 2 אדומים ו-2 ירוקים, כל צבע בנפרד וכו’.

הבעת עמדות:

  • פתקים על הגב, החניכים מסתובבים כשעל גבם פתקים עם מושגים/שאלות שקשורות לנושא, מסתובבים בחדר ורושמים על הפתקים את דעתם.
  • מכירה פומבית- ניתן לשחק כבודדים או כקבוצות, לכל שחקן/קבוצה נקציב סכום כסף אותו נרשום על הלוח. נציג “מוצר” למכירה,לדוגמא: תכונה. מי שמעוניין לקנות יציע סכום כסף תמורת המוצר, המוצר יימכר למי שהציע את הסכום הגבוה ביותר. בסיום המכירה נדון ונראה במה בחרו להשקיע וכמה היו מוכנים להשקיע, מה היו המוצרים הכי/ הכי פחות מבוקשים ומדוע. בדוגמת התכונות למשל נדון איזו תכונה הכי חשובה לדעתם.
  • תחלופה- מספר נציגים בעלי דעות שונות דנים בפומבי, כל כמה דקות המדריך מחליף את אחד הנציגים בחניך אחר מהקהל שימשיך אותו. (לשים לב שהתחלופה לא תהיה מהירה מידי ותאפשר להקשיב ולהעמיק בדיון.
  • השלמת כרזות- תולים כרזות עם התחלות של משפטים, החניכים עוברים בין השלטים וממשיכים את המשפט בהתאם לדעתם. לאחר מכן עוברים יחד על השלטים ודנים בתכנים. דוגמא למשפט: ” הדרך שלי לפתור וויכוחים בבית היא….”, “התכונה החשובה ביותר בעיני היא….”, “היחס לקשישים במדינה…”
  • משחקי תפקידים- הבעת דעה בתור דמות: רב, איש הייטק וכדו’.
  • סיטואציות שונות והחניכים מציגים אותם.
  • סקר דעת קהל, משאל רחוב.
  • חבל כביסה- החניכים מדרגים/ מסדרים מושגים על פי הסדר הנראה להם, המושגים רשומים על בריסטולים בצורת בגדים ועל החניכים לתלות אותם על חבל על פי הסדר הנראה בעיניהם. לאחר מכן נדון עם החניכים על הדירוג שקבעו. לדוגמא: סידור תכונות על החבל בהתאם למידת החשיבות שלהן.
  • מד חום- החניכים מסתדרים בשורה, לפי “הכי חשוב לו” עד “הכי פחות חשוב לו”.
  • מעטפות עוברות- בכל מעטפה יש נושא, כל חניך מכניס את דעתו בנושא למעטפה.
  • קרפ- כל חניך מקבל קרפ וחותך אותו לכל דבר באורך שהוא רוצה.
  • על העמדה- כל חניך נעמד ליד מה שחשוב לו.
  • מדבקות על עמדות- חניך שחושב כ שידביק מדבקה חומה, חניך שחושב אחרת שידביק סגול.
  • על הגב- תולים לחניך משפט על הגב, עונים לשאלות שלו ב”נכון או לא נכון”, והוא צריך לגלות את המשפט ולהביע הסכמה/התנגדות.

סיכום פעילות

  • רצף כרטיסים- שיזכרו את רצף התוכן.
  • השמעת שיר, כמו בפתיחה.
  • חידון מסכם.
  • חבל כביסה- החניכים רושמים סיכום/ מה לקחו מהפעילות על דף וכל חניך תולה את הסיכום שלו על חבל כביסה שנמתח בחדר.
  • סבב: כל חניך אומר מה הוא לקח לחיים.
  • סל רגשות- לסיכום פעילות טעונה ברגשות, להניח סל ובתוכו שמות של רגשות, בסיום הםעילות כל חניך בוחר פתק שמשקף את תחושתו במהלך/ בסיום הפעילות. חניכים שמעוניינים יוכלו לשתף במה בחרו.
  • משוב- אחרי מערך וכו’.
  • משפט/פתגם/פסוק מסכם [צ’ופר].
  • -שלט: החניכים יוצרים שלט מסכם.
  • הצגות מסכמות לפי קבוצות, שהחניכים ממציאים.

מתודות יצירה:

  • לחבר סוף לסיפור/ להציג סוף לסיפור/ לחבר סוף שונה מהסוף המקורי.
  • יצירת קולאז’ קבוצתי על פי הנושא- בריסטול גדול ועליו החניכים מדביקים, משפטים גזורים ותמונות, מציירים, כותבים ומעצבים.
  • קומיקס- ניקח קומיקס ונמחק את הכיתוביות המופיעות בבלונים, על החניכים יהיה למלא את המשפטים כרצונם בהתאם לנושא.
  • לחבר הצגה/ שיר בנושא.
  • יצירת פרסומת/ וידאו-קליפ בנושא הפעולה.

מתודות משחקים- כללי:

  • תחנות/ דוכנים על פי הנושא.
  • כתרים- כתר ועליו מדביקים בכל פעם שם של דמות/ מקום/ מושג הקשורים לנושא הפעילות. מניחים את הכתר על ראשו של חניך והוא צריך לנחש מה כתוב בפתק בעזרת שאלות כ/לא שהוא מפנה לקבוצה.
  • הרוח נושבת- מסדרים כסאות כמספר החניכים, המדריך מכריז “הרוח נושבת לכל מי ש…” וכל החניכים שעונים להגדרה קמים במהירות ממקומם ומנסים לתפוס כסא אחר. המדריך תופס גם הוא את אחד הכיסאות והחניך שנשאר ללא כסא מקריא את המשפט הבא. דוגמא למשפט בנושא בטיחות בדרכים: “הרוח נושבת לכל מי שחובש קסדה בנסיעה באופניים”.
  • סיטואציות/ סימולציות בנושא הפעולה.
  • מרוץ שליחים.
  • בלונים ובתוכם משימות/ הטמנת פתקים בבלונים.
  • ביצוע משימה בזוגות מחוברים, לכל אחד מותר/ אסור לעשות דברים אחרים והשני מסייע לו.
  • עריכת טקס.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

בסדר

על ההבדל בין שבט "בסדר" לשבט "כיסופים" ומחשבות על מהות השם ועל תפקידנו כמדריכים

אם רק תרצו

קטע קצר לתחילת שנה, על כך הכל תלוי ברצון שלנו להגשים את עצמנו.

דילוג לתוכן