חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: כלים להדרכה
תת נושא: כלים להדרכה
סוג פעילות: חומרי העשרה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), חב"ב (ט ומעלה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

איך להעביר פעולה?

  1. נוכחות 
  2. הובלה
  3. מיקצועיות
  4. אלתור וגמישות
  5. יצירת עניין
  6. אנטנות
  7. הפעולה
  8. טיפים.

1. נוכחות

  • רושם ראשוני – זכור: “אין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני”- לכן חשוב מאד להשקיע ולתכנן היטב הפעילות הראשונה,
    מומלץ להכין צ’ופר .
  • עמידה ושפת גוף – עמידה בטוחה , שפת גוף רגוע ונינוח עם מאור פנים לחניכים יוצר בסיס טוב להיכרות וליחסי אמון .
  • נראות – להיות עם הפנים כלפי החניכים .
  • קשר עין עם כל החניכים – סוד השליטה בקבוצה

 

 

2. הובלה – ראשון בין שווים

  • השראת תחושת ביטחון – ע”י שפת גוף, הכנת הפעולה , קשר עם החניכים .
  • אסרטיביות – לשמור על עקרונות התנועה מבלי לפגוע בחניך , להעיר ברגישות ובכבוד .
  • אחריות – אחריות על שלום החניך, שלא יפגע ולא יפגעו בו (פיזית ונפשית).

 

 

3. מקצועיות – היתרון שלך על הקבוצה

  • ידע הוא כח . לכן:
    הכן הפעולה היטב .
    הכר את החניכים .
    דע מה מעניין אותם . 
  •  זכור : הידע כבסיס לקניית אמון בקבוצה .

 

4. אלתור וגמישות – כל מה שיכול להשתבש כנראה ישתבש

  • פתרון בעיות – יצירתיות, ספונטניות.
  • זיהוי בעיות ומוקשים – כבר בתחילת המפגש/הפעולה עם החניכים ניתן לדעת אלו בעיות עלולות להיות ,
    חשוב לדעת מה לאמר ומה לא לאמר .
  • כיבוי שרפות – לא להינעל על התוכנית שבניתי לעצמי , חשוב לדעת לנטרל בעיות שנוצרות.
    לדוג’ חניך שמפריע – חשוב כיצד לרתום אותו אליך .
  • שינוי תוכנית – זכור : מדריך פנתר+מדריך מאלתר.

 

 

5. יצירת עניין – החוויה עושה את ההבדל

  • התאמת הפעולה לחניכים- בהתאם לבעיות , הבקשות והנושאים הספציפיים בשבט.
  • שיתוף החניכים- תן להם לענות , הקשב היטב לדבריהם וכך תלמד מיהם ומה הם צריכים, ועל אילו נקודות ללחוץ .
  • לשמור על קצב לא להימרח – צריך שיהיה כיף ומעניין .
  • קצר וקולע – עדיף מארוך ומייגע .
  • תכנים מרגשים ונוגעים- חשוב היטב אילו סיפורים ותכנים להביא.
  • להתלהב ולהתרגש בעצמך – לאהוב את מה שאני עושה והנושא שאני מדבר עליו.
  • שימוש באיטונציה נכונה – שפת הגוף של הפה , לפעמים להתלהב , לשיר, לדבר בקול ולפעמים בשקט וברצינות. התאם הצורה לתוכן.
  • דיבור בשפת החניכים – זה בסיס לכימיה.
    חשוב להתחבר לעולם הרוחני של החניך, לעולם המושגים שלו

 

6. אנטנות

  • להיות קשוב לפידבק מהקבוצה – שים לב אם ההחניכים מפהקים ,נרדמים / ערניים ומשתתפים ושואלים שאלות .
  • אפיון הקבוצה – שאל את עצמך החניכים איתי או נגדי? בהתאם לזה פעל (להאריך להסביר יותר או לקצר .. ).
  • תחושה – תן מקום לחניכים להתבטא , תן להם תחושה – חשוב לי שאתם כאן ע”י התייחסות ופירגון.
  • תככים ואינטריגות- שים לב אם יש אווירה לא נעימה בשבט, בין מי למי יש מתח ולמה.

 

7. הפעולה

כלל : שאל את עצמך תמיד לפני העברת הפעולה

מהו המסר שאני רוצה להעביר? וענה לעצמך במשפט אחד בלבד!!!

מטרת הפעולה היא להשפיע על החניך.

ההשפעה יכולה להיות ב 3 מישורים (ותיעשה ע”י גירויים בהתאם):

  • האינטלקטואלי- מחשבתי,לדוג’ : להבין את חשיבות יום העצמאות ההשפעה להיות ע”י דיון, שיח.
  • הרגשי – לדוג’ : לאהוב את ארץ ישראל ההשפעה יכולה להיות ע”י חוויה רגשית- כגון מישחק
  • החברתי – להתגבש וליצור קבוצה מאוחדת .

גירויים: שלוש קבוצות גירויים עיקריים: שכליים, רגשיים וחוויתיים.

  • גירויים שכליים – פניה אל הצד הרציונלי: העברת נתונים, עובדות, תיאוריות וכדו’.
    לדוגמה, אם מטרת ההדרכה היא חשיבות הזהירות בכביש יציג המדריך נתונים כמה נפגעים כל שנה בתאונות .
  • גירויים רגשיים– פניה אל הצד האמוציונלי: סיפורים מעוררי הזדהות, שימוש תמונות המפעילות את הרגש וכדו’.
    לדוגמה, על פי אותה מטרה לעיל, יכירו החניכים אדם שעבר תאונה או יראו סרט המציג מקרים שכאלו.
  • גירויים חווייתיים – התנסות אמיתית או מדומה בנושא הפעילות באמצעות הפעלה.
    לדוגמה, על פי אותה מטרה לעיל, החניכים יצייתו להוראות התנועה ויכירו את הסמלים והחוקים .

לפני בחירת הפעולה תחשוב על:

  • משתנים טכניים – איפה הפעולה תהיה? איזה עזרים יש לך?(אביזרים לדוג’ : כדור,או בריסטולים וטושים וכו’ )
    מה מזג האויר?(הפעולה תהיה בחוץ או בפנים)
  • משתנים של הקבוצה – מהו גודל הקבוצה? מהו גיל החניכים ומינם? מהם תחומי העניין של החניכים?
    מהם הכישורים שלהם? ועוד.
  • המדריך – מה היכולת השליטה שלך כמדריך על הקבוצה? מהי התקשורת שלך עם החניכים?
    מהם איכויותיך וחסרונותיך, העדפותיך וכישוריך?

מבנה הפעולה

מבנה הפעולה הם שלבי התהליך הרצוי במהלך הפעולה.

  • להתכונן – התכונן לכל שלב במהלך הפעולה כגון : אופן חלוקת הקבוצה, בחירת מתנדבים וכל פרט אחר.
    האביזרים הדרושים לפעולה, אורחים בפעולה, חלוקת הזמנים, ואם יש יותר ממדריך אחד –
    גם את חלוקת התפקידים בין המדריכים.
  • האווירה לפעולה טובה – כדי שהפעולה תיצור עניין סקרנות והשפעה מומלץ לחשוב מה יעורר בחניכים
    גירוי ראשוני לפעולה. ניתן להשיג זאת באמצעות: אביזרים, תלבושות, תמונות, עיצוב חדר הפעילות
    או עריכת הפעילות במקום שאינו שגרתי.

מבנה הפעולה

  • פתיחת הפעולה – היא השלב הראשון הפותח ומציג את הנושא באמצעות גירוי חזק שיספק סקרנות להמשך הפעילות.
    בפתיחה המדריך יציג את נושא הפעולה ואיך הוא קשור לחניכים .
  • גוף הפעולה –התהליך אותו עוברים החניכים, זה יכול להיות לימוד מקורות, שאלות ודיון, סיפור, סרטון , הצגה, וכו’ .
  • סיכום הפעולה – השלב האחרון של הפעולה יציג את המטרות שהושגו, התהליכים שהתרחשו
    ואת הקשר שלהם אל פעילויות שנעשה בעתיד.

 

8. טיפים:

  • חייך – זה בחינם , זה מדבק .
  • חוש הומור – לעשות דברים בצורה הומוריסטית…

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

מדוע מת הפרפר

קטע עוסק בהתקדמות.
זהו ספור שכל הורה ומחנך צריך לזכור: להגיש לילד או לילדה את כל צורכיהם, לעשות במקומם- אלו דברים שעלולים להחליש את יכולת ההתפתחות של אותם שרירים.

דילוג לתוכן