- נוכחות
- הובלה
- מיקצועיות
- אלתור וגמישות
- יצירת עניין
- אנטנות
- הפעולה
- טיפים.
1. נוכחות
-
רושם ראשוני – זכור: “אין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני”- לכן חשוב מאד להשקיע ולתכנן היטב הפעילות הראשונה,
מומלץ להכין צ’ופר . -
עמידה ושפת גוף – עמידה בטוחה , שפת גוף רגוע ונינוח עם מאור פנים לחניכים יוצר בסיס טוב להיכרות וליחסי אמון .
-
נראות – להיות עם הפנים כלפי החניכים .
-
קשר עין עם כל החניכים – סוד השליטה בקבוצה
2. הובלה – ראשון בין שווים
-
השראת תחושת ביטחון – ע”י שפת גוף, הכנת הפעולה , קשר עם החניכים .
-
אסרטיביות – לשמור על עקרונות התנועה מבלי לפגוע בחניך , להעיר ברגישות ובכבוד .
-
אחריות – אחריות על שלום החניך, שלא יפגע ולא יפגעו בו (פיזית ונפשית).
3. מקצועיות – היתרון שלך על הקבוצה
-
ידע הוא כח . לכן:
הכן הפעולה היטב .
הכר את החניכים .
דע מה מעניין אותם . -
זכור : הידע כבסיס לקניית אמון בקבוצה .
4. אלתור וגמישות – כל מה שיכול להשתבש כנראה ישתבש
-
פתרון בעיות – יצירתיות, ספונטניות.
-
זיהוי בעיות ומוקשים – כבר בתחילת המפגש/הפעולה עם החניכים ניתן לדעת אלו בעיות עלולות להיות ,
חשוב לדעת מה לאמר ומה לא לאמר . -
כיבוי שרפות – לא להינעל על התוכנית שבניתי לעצמי , חשוב לדעת לנטרל בעיות שנוצרות.
לדוג’ חניך שמפריע – חשוב כיצד לרתום אותו אליך . -
שינוי תוכנית – זכור : מדריך פנתר+מדריך מאלתר.
5. יצירת עניין – החוויה עושה את ההבדל
-
התאמת הפעולה לחניכים- בהתאם לבעיות , הבקשות והנושאים הספציפיים בשבט.
-
שיתוף החניכים- תן להם לענות , הקשב היטב לדבריהם וכך תלמד מיהם ומה הם צריכים, ועל אילו נקודות ללחוץ .
-
לשמור על קצב לא להימרח – צריך שיהיה כיף ומעניין .
-
קצר וקולע – עדיף מארוך ומייגע .
-
תכנים מרגשים ונוגעים- חשוב היטב אילו סיפורים ותכנים להביא.
-
להתלהב ולהתרגש בעצמך – לאהוב את מה שאני עושה והנושא שאני מדבר עליו.
-
שימוש באיטונציה נכונה – שפת הגוף של הפה , לפעמים להתלהב , לשיר, לדבר בקול ולפעמים בשקט וברצינות. התאם הצורה לתוכן.
-
דיבור בשפת החניכים – זה בסיס לכימיה.
חשוב להתחבר לעולם הרוחני של החניך, לעולם המושגים שלו
6. אנטנות
-
להיות קשוב לפידבק מהקבוצה – שים לב אם ההחניכים מפהקים ,נרדמים / ערניים ומשתתפים ושואלים שאלות .
-
אפיון הקבוצה – שאל את עצמך החניכים איתי או נגדי? בהתאם לזה פעל (להאריך להסביר יותר או לקצר .. ).
-
תחושה – תן מקום לחניכים להתבטא , תן להם תחושה – חשוב לי שאתם כאן ע”י התייחסות ופירגון.
-
תככים ואינטריגות- שים לב אם יש אווירה לא נעימה בשבט, בין מי למי יש מתח ולמה.
7. הפעולה
כלל : שאל את עצמך תמיד לפני העברת הפעולה
מהו המסר שאני רוצה להעביר? וענה לעצמך במשפט אחד בלבד!!!
מטרת הפעולה היא להשפיע על החניך.
ההשפעה יכולה להיות ב 3 מישורים (ותיעשה ע”י גירויים בהתאם):
-
האינטלקטואלי- מחשבתי,לדוג’ : להבין את חשיבות יום העצמאות ההשפעה להיות ע”י דיון, שיח.
-
הרגשי – לדוג’ : לאהוב את ארץ ישראל ההשפעה יכולה להיות ע”י חוויה רגשית- כגון מישחק
-
החברתי – להתגבש וליצור קבוצה מאוחדת .
גירויים: שלוש קבוצות גירויים עיקריים: שכליים, רגשיים וחוויתיים.
-
גירויים שכליים – פניה אל הצד הרציונלי: העברת נתונים, עובדות, תיאוריות וכדו’.
לדוגמה, אם מטרת ההדרכה היא חשיבות הזהירות בכביש יציג המדריך נתונים כמה נפגעים כל שנה בתאונות . -
גירויים רגשיים– פניה אל הצד האמוציונלי: סיפורים מעוררי הזדהות, שימוש תמונות המפעילות את הרגש וכדו’.
לדוגמה, על פי אותה מטרה לעיל, יכירו החניכים אדם שעבר תאונה או יראו סרט המציג מקרים שכאלו. -
גירויים חווייתיים – התנסות אמיתית או מדומה בנושא הפעילות באמצעות הפעלה.
לדוגמה, על פי אותה מטרה לעיל, החניכים יצייתו להוראות התנועה ויכירו את הסמלים והחוקים .
לפני בחירת הפעולה תחשוב על:
-
משתנים טכניים – איפה הפעולה תהיה? איזה עזרים יש לך?(אביזרים לדוג’ : כדור,או בריסטולים וטושים וכו’ )
מה מזג האויר?(הפעולה תהיה בחוץ או בפנים) -
משתנים של הקבוצה – מהו גודל הקבוצה? מהו גיל החניכים ומינם? מהם תחומי העניין של החניכים?
מהם הכישורים שלהם? ועוד. -
המדריך – מה היכולת השליטה שלך כמדריך על הקבוצה? מהי התקשורת שלך עם החניכים?
מהם איכויותיך וחסרונותיך, העדפותיך וכישוריך?
מבנה הפעולה
מבנה הפעולה הם שלבי התהליך הרצוי במהלך הפעולה.
-
להתכונן – התכונן לכל שלב במהלך הפעולה כגון : אופן חלוקת הקבוצה, בחירת מתנדבים וכל פרט אחר.
האביזרים הדרושים לפעולה, אורחים בפעולה, חלוקת הזמנים, ואם יש יותר ממדריך אחד –
גם את חלוקת התפקידים בין המדריכים. -
האווירה לפעולה טובה – כדי שהפעולה תיצור עניין סקרנות והשפעה מומלץ לחשוב מה יעורר בחניכים
גירוי ראשוני לפעולה. ניתן להשיג זאת באמצעות: אביזרים, תלבושות, תמונות, עיצוב חדר הפעילות
או עריכת הפעילות במקום שאינו שגרתי.
מבנה הפעולה
-
פתיחת הפעולה – היא השלב הראשון הפותח ומציג את הנושא באמצעות גירוי חזק שיספק סקרנות להמשך הפעילות.
בפתיחה המדריך יציג את נושא הפעולה ואיך הוא קשור לחניכים . -
גוף הפעולה –התהליך אותו עוברים החניכים, זה יכול להיות לימוד מקורות, שאלות ודיון, סיפור, סרטון , הצגה, וכו’ .
-
סיכום הפעולה – השלב האחרון של הפעולה יציג את המטרות שהושגו, התהליכים שהתרחשו
ואת הקשר שלהם אל פעילויות שנעשה בעתיד.
8. טיפים:
-
חייך – זה בחינם , זה מדבק .
-
חוש הומור – לעשות דברים בצורה הומוריסטית…