חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: במעגל השנה
תת נושא: במעגל השנההתקדמותטו בשבטעבודת המידות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

העציץ הריק (פעולה)

מטרות הפעולה:

החניכים יבינו שההשקעה והדרך חשובים יותר מהתוצאה.

הקדמה למדריך:

התורה דוגלת שאדם צריך לעשות כל דבר בדרך הנכונה, בדרך של אמת וצידקות. המטרה לא מקדשת את האמצעים,

ולכן התורה לא רק אומרת מה לעשות אלא גם איך ובאיזה דרך אדם ילך.

לדוג’ אדם שגונב פרי ומברך על פרי זה, הברכה היא קללה לה’ ולא ברכה כיוון שהוא השיג כלי זה בדרך לא נכונה.

בפעילות זו נמחיש לחניכים עניין חשוב זה,

ונבין שיותר מאשר התוצאה חשובה הדרך, חשוב לקבל ציון טוב אך ורק אם זה ציון שלך ולא העתקת וכו’..

 

שלב א’:

מחלקים את השבט ל 2 קבוצות והמשימה היא לבנות מגדל גבוה. החניכים אמורים לרכוש עזרים שתומחרו מראש ע”י המדריכ/ה,

ינתן לכל קבוצה סכום כספי שווה ( דוג’: 10 ₪) והחניכים צריכים לחשוב כיצד הם מבצעים קנייה חכמה.

המדריכ/ה בוחנ/ת את שיתוף הפעולה בקבוצה ואת הכבוד בין אחד לשני ולא את ההישג הקבוצתי.

סיכום ביניים:

  • נשתף את החניכים בכך שבחרנו את הקבוצה המנצחת עפ”י הערכים המצוינים לעיל.
  • נראה שההשקעה והדרך להשגת המטרה חשובים יותר מהתוצאה עצמה.
  • בנוסף, שמי שהשקיע יותר זמן בדרך וביציבות המגדל הצליח יותר גם בהשגת המטרה כי הוא לא מיהר להשיג מגדל כמה שיותר גבוה אלא מגדל יציב.
שלב ב’:
  • הקראת הסיפור “העציץ הריק” באופן אטרקטיבי:
    אפשרות 1- לצלם לחניכים כל עמוד מהספר בנפרד ולחלק לחניכים לפי סדר הישיבה, וכל אחד יקריא.
    אפשרות 2-לתלות את העמודים על הקירות לפי הסדר, והחניכים אמורים להסתובב ולקרוא.

    אפשרות 3- להציג את הסיפור
  • דיון: לשתף את החניכים בכך שהמלך שם דגש על הדרך ועל האמת ולא על המטרה. המלך בחר לו ליורש את הילד שבא עם העציץ הריק
    ולא את הילדים שהגיעו עם עציצים מפוארים, כי הילד ניסה בדרכים שונות לשתול את הזרע ולא הצליח
    אבל הוא בכל זאת החליט ללכת עם האמת שלו ולהגיע עם עציץ ריק.
שלב ג’:

הכנת עץ- להכין קופסת פלסטיק מבקבוק אקונומיקה או מבקבוק גדול ולעטוף אותו בעטיפה חומה שישמש כגזע לעץ.

לבקש מהחניכים לאסוף מבחוץ חול או אדמה, ענפים יבשים (יכול להיות בצורה של עץ או מס’ ענפים בודדים).

את החול לשים בתוך בקבוק הפלסטיק ולשתול בתוכו את העץ. לבסוף, לתת לכל חניכ/ה פתק ולבקש שירשום בו מעשה שהוא עשה

ושהדרך הייתה חשובה יותר מהתוצאה שהוא השיג.

דוגמאות: תלמיד שקיבל בבי”ס תעודת תלמיד החודש למרות שציונים לא היו גבוהים אך הדרך שהוא השקיע הייתה חשובה

או חניך שעוזר לאמא כאשר הוא מוותר על משחק כדורגל. את הפתקים המחוררים של החניכים תולים על העץ הקבוצתי על ידי קשירה בסרט מתנות על העץ.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן