חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שיר סלמן

נושא: אחדות וערבות
סוג פעילות: משחקפעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

במקום שאין אנשים- השתדל להיות איש (פעולה)

מתאים ל: שבת.

מטרת הפעולה:

החניך ילמד מהי החשיבות של לקיחת אחריות.

מהלך הפעולה:

הפעולה בנויה מארבעה שלבים, שני משחקים, הסבר, סיפור קצר וסיכום.

הפעולה נפתחת במשחק הנסיכה.

השבט יושב על כיסאות במעגל חוץ מחניך אחד שעומד כך שיש כיסא אחד פנוי.
המטרה של החניך היא להתיישב על הכיסא ומותר לו ללכת רק בצורה של עקב לבוהן (כמו נסיכות – ומכאן שם המשחק) דבר שמאט את קצב ההליכה מן הסתם..
השבט צריך למנוע מאותו החניך לשבת על הכיסא ע”י כך שחניך אחר יישב עליו (כך שמייד ישנו כיסא פנוי אחר וכן הלאה..) יוצא שנעים בדר”כ בצורה של גל. כל חניך עובר לכסא שלידו ובכך השבט שומר שאף פעם החניך שעומד במרכז לא יצליח לשבת על הכסא הפנוי.
אם החניך הצליח להתיישב – בוחרים חניך אחר ומשחקים שוב.
נקריא לחניכים את הסיפור הבא:
זהו סיפור על ארבעה אנשים
“כולם” “אף אחד” “כל אחד” ו”מישהו”.

היתה עבודה חשובה שצריכה היתה להעשות
אבל “אף אחד” לא עשה אותה.
“מישהו” כעס על כך, מפני ש”כל אחד” יכול היה לעשות את זה,
אבל “אף אחד” לא עשה אותה.

אז …
“כולם” האשים את “מישהו”
בגלל ש”אף אחד” לא עשה
את מה ש”כל אחד” יכל לעשות…

נשחק עם החניכים משחק נוסף.
כל חניך יקבל פתק ובו שתי שמות של חיות. החיה הראשונה זהה לכל החניכים והחיה השניה שונה לכל חניך. לדוג’: לויתן- כלב, לויתן- חמור, לויתן- ברווז וכו’.. אסור להגיד לאף אחד אילו חיות רשומות בפתק.
לאחר שכל חניך זוכר מהן החיות שלו. כולם עומדים במעגל צפוף. והמדריך זורק שם של חיה לאויר, אותו החניך שקיבל את שם החיה בפתק שלו צריך לנסות לשבת, כאשר שני החניכים העומדים משני צדדיו צריכים למנוע ממנו לעשות זאת.
בכל סיבוב זורק המדריך שם של חיה אחרת ובסיבוב האחרון המדריך אומר את שם החיה המשותפת- וכל החניכים נופלים אחד על השני..
נציג בפני החניכים את המשפט: “במקום שאין אנשים- השתדל להיות איש”.
נשאל:
מה אתם מבינים מהמשפט הזה? מה הוא אומר לנו? מה הוא בא ללמד אותנו?
נסכם את כל השלבים:
נסביר לחניכים שפירוש המשפט הוא שבמקום שאין אנשים – כלומר, אין אף אחד שיעשה דבר מסוים – השתדל להיות איש כלומר, תעשה את זה אתה..
כמו במשחק שכל פעם היה כיסא פנוי והיה צריך חניך אחר שיקום,ייקח יוזמה ויישב על הכיסא הפנוי כדי שכל שאר החניכים לא יפסלו (כדאי להדגיש את העובדה שכל פעם מישהו אחר ישב על הכיסא וזה לא אותו אחד שלקח יוזמה), כך גם בחיים אנו צריכים לקחת אחריות על סביבתנו כדי שדברים ייעשו. ולא לסמוך על האחרים. וכך גם במשחק השני ששיחקנו, סמכנו בעינים עצומות על מי שעמד לצידנו ושכחנו גם לקחת את האחריות בעצמנו!
בסיפור שקראנו המסר דומה מאוד- כולם, מישהו, כל אחד ואף אחד, “כולם” סמך על “מישהו” שיעשה את העבודה. ובסוף העבודה לא נעשתה.
“במקום שאין אנשים- השתדל להיות איש”

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

משחקים

תופסת עכברים

משחק תופסת שבה מי שנתפס עומד בפיסוק וכדי להציל אותו צריך לזחול מתחתיו.

דילוג לתוכן