זוהי פעולה שניה במערך על שלוב חניכים בעלי צרכים מיוחדים.
לצפייה בפעולה הראשונה לחץ כאן.
מטרות הפעולה:
-
החניכים ילמדו על מאפייני הלקות של החניך המשולב.
-
החניכים ירכשו כלים לשילוב חניך בעל צרכים מיוחדים.
הקדמה:
לקראת שילובו של חניך בעל צרכים מיוחדים- חשוב שנלמד על קשייו וצרכיו המיוחדים של החניך:
ראשית יהיה עלינו לברר כיצד מוגדרת המגבלה של החניך, לחפש חומר, לקרוא ולברר על מאפייני המגבלה (באינטרנט או מבעלי מקצוע). נתמקד בחיפוש חומר על ההתנהגויות הצפויות של החניך ועל התגובות הרצויות.
לאחר מכן יהיה עלינו להכין את הקבוצה לקבלת החניך החדש. בפעילות הקודמת דיברנו עם החניכים על העצמת היכולות מול התחשבות בצרכים, בפעילות הנוכחית נציג בפני החניכים את המאפיינים של הלקות הספציפית, ונשוחח על ההתמודדות בסיטואציות שונות.
שימו לב- לאורך כל תהליך ההכנה והשילוב חשוב לשמור על קשר עם אנשי מקצוע בתחום ועם ההורים, לשתף אותם במתרחש ולהתייעץ עימם בכל הדרוש!
מהלך:
במהלך הפעילות הנוכחית נציג מספר התנהגויות אופייניות ללקויות שונות, עליכם יהיה לבחור את הסיטואציות הרלוונטיות ללקות המאפיינת את החניך המשולב, ניתן כמובן להוסיף סיטואציות נוספות על פי החומר שקראתם.
בפתיחת הפעילות ננסה להעביר לחניכים את חוויותיו של חניך בעל צרכים מיוחדים, על מנת ליצור הזדהות עם תחושותיו.
בהתאם ללקות המאפיינת את החניך העומד בפני שילוב, נבחר משחק קבוצתי שימחיש לחניכים את המגבלות העומדות בפניו:
לקות למידה:
- נחלק את החניכים לזוגות, חניך אחד בכל זוג יכתוב סיפור, ללא רווחים בין המילים, והחניך השני ינסה לקרוא את הסיפור. לאחר מכן החניכים יתחלפו ביניהם.
- נחלק את החניכים לזוגות, חניך אחד יתבקש לקרוא בשקט קטע הדורש ריכוז, ולענות על 2 שאלות בסופו. החניך השני ינסה להסיח את דעתו בכל דרך אפשרית.
⇐ הפעילויות מדגימות לחניכים את קשיי הקריאה והריכוז המאפיינים לקות למידה, (קשיי ריכוז נכללים לפעמים תחת לקות למידה). ילד המאופיין בקשיי קשב וריכוז נוטה להסחת רעש בקלות, על ידי כל שינוי שחל בסביבה. ילד המתקשה בקריאה חווה את הקריאה כמשימה מורכבת בדומה לקריאה מתוך טקסט רצוף, ללא רווחים.
לקות תקשורת (PDD, אוטיזם, אספרגס):
- נחלק את החניכים לזוגות. חניך אחד בכל זוג יספר לחניך השני סיפור, כאשר חלק מהמשפטים יהיו תקינים וחלק אחר יסופרו בשפת הג'יבריש. נשאל את החניך שהקשיב האם הבין את הסיפור.
- נבקש מאחד החניכים לספר לקבוצה על הטיול האחרון בו השתתף כאשר מותר לו להשתמש ב-10 מילים בלבד: טיול, הלכתי, נהניתי, אוטובוס, חברים, עלינו, נוף, יום, יפה, ואז.
- נניח באמצע החדר כסא, נבקש מהחניכים לשמור בזיכרונם את מיקומו, לאחר מכן נבקש מהם לעצום עיניים ולחצות את החדר, תוך טיפוס על הכסא. בשלב השני נבקש מהם לחזור על אותה פעולה אך נזיז את הכסא לתחילת המסלול.
נשאל את החניכים כיצד חשו כאשר חל שינוי בסדר הקבוע של החדר.
⇐הפעילויות ממחישות לחניכים חלק מהמאפיינים של לקות תקשורת: קושי בהבנה חברתית ובתקשורת חברתית (בדומה למשימה הראשונה בה החניך המאזין התקשה בקליטת הסיפור), קשיים בדיבור ואוצר מילים חסר וצורך חזק בשגרה (של סדר יום ומיקום חפצים).
מגבלה פיזית:
נבקש מהחניכים לבצע משימות כאשר איבריהם מוגבלים. לדוגמא:
- השחלת חוט במחט, וכתיבה, כאשר על ידיהם כפפות עבות/ בד קשור/ כמה שכבות של מסקנטייפ.
- משחק כדורגל כשרגליהם קשורות.
- (לקות ראיה) משחק חיי שרה בעצימת עיניים.
- (לקות שמיעה) נבקש מאחד החניכים להציג הצגה שלמה בפנטומימה, ללא מילים, ובסיומה נבדוק האם החניכים הבינו כראוי את הסיטואציה שהציג.
- (לקות שמיעה): נחלק את החניכים לזוגות ונבקש מהם לשוחח על המבחן האחרון שהיה להם, בלי להשמיע קול.
תסמונת דאון/ פיגור:
- נבקש מהחניכים לפתור תרגיל במתמטיקה ברמה גבוהה מרמתם (למשל תרגיל של כיתה מעליהם).
- נחלק את החניכים לקבוצות ונציג בפניהם דו"ח מהבנק/ תלוש משכורת ישן/ טופס ממשלתי שצריך למלא (בקשו מהוריכם מסמך רלוונטי). נבחר מסמך שהחניכים יתקשו לפענח/ למלא ונבקש מהם לפענח בקבוצות את מה שכתוב בדו"ח/ בתלוש המשכורת, או למלא את כל הפרטים בטופס.
- נחלק את החניכים לשתי קבוצות, לכל קבוצה נביא מצרכים להכנת מאכל מסוים ונבקש מהם להכין את המאכל ללא מתכון.
נחשוב על מאכל שהחניכים יתקשו להכין ללא מתכון מדויק, לדוגמא: עוגת ביסקוויטים בשכבות, פירה (יש להביא תפו"א מבושלים), טחינה ביתית, כדורי תמרים, מוס שוקולד.
⇐ הפעילויות ממחישות לחניכים את הקושי בביצוע משימות הדורשות יכולות גבוהות מיכולותיהם.
בסיום המשימות נשאל את החניכים:
האם הצלחתם לבצע את שנדרש מכם?
כיצד חשתם במהלך המשימות?
נדבר עם החניכים על תחושת האתגר המלווה לפעמים בתסכול תסכול אותו חווה חניך בעל צרכים מיוחדים באופן יום-יומי. ייתכן שבמסגרת הפעולה החניכים גם נהנו מהמשימות, אך כאשר הקושי הינו קבוע, מתבטא במטלות יומיומיות רבות, ולעיתים קרובות מוביל לחוסר הצלחה, סביר להניח שהוא מוביל לתסכול.
נסביר לחניכים שילד בעל צרכים מיוחדים חווה פעמים רבות את העולם באופן שונה ממנו, וזו הסיבה לכך שהוא גם מגיב אחרת. הוא מבין סיטואציות חברתיות בצורה שונה, ולא תמיד יודע לפרש נכון את הכוונה שמאחורי המילים. הוא חווה גירויים בצורה שונה, למשל מושפע בקלות מרעשים, חפצים, תזוזות או מגע.
הלקות מובילה את החניך להגיב בצורה לא צפויה ולא רגילה, אם נפנים (אצלנו ואצל החניכים) שהתפיסה והחוויה שלו שונות ממנו, נוכל לקבל יותר בקלות את התגובות שלו ולדעת מראש כיצד להתמודד איתם.
לאחר שהכרנו קצת את עולמו של החניך המשולב, נעבור לצד של החניכים ונראה כיצד כדאי לקבל את החניך ולהגיב לשוני ולקשיים שלו.
נדגים לפני החניכים מספר סיטואציות אפשריות ונחשוב יחד כיצד אנו יכולים להקל על החניך, להבין אותו ולסייע לו בהשתלבות:
נבקש בכל פעם מתנדבים שיציגו את הסיטואציה לפני הקבוצה. אנו נציע כאן מספר סיטואציות המתארות התנהגויות מאפיינות ללקויות שונות, בחרו את הסיטואציות הרלוונטיות והוסיפו סיטואציות נוספות במידת הצורך.
לקות תקשורת (PDD, אוטיזם, אספרגס):
- בפעולה ביום שלישי ישבת בסמוך לגיל, במשך כל הפעולה סייעת לו לבצע את המשימות, אפילו שאתה עצמך עבדת יותר לאט בגלל זה. גיל שמח מאוד והיה נראה שהוא נהנה לעבוד איתך. בפעולה בשבת שאחרי, הגעת לסניף וראית את גיל יושב בכניסה, פנית אליו בשמחה וברכת אותו לשלום. גיל לא ענה, וגם בהמשך הפעולה התייחס אליך באדישות ואפילו התעלם ממך.
- רחלי המדריכה מקריאה סיפור מתח, לאורך כל הסיפור שיר זזה במקום, מדברת בקול ושואלת שאלות שמפריעות לשאר החניכות להקשיב לסיפור.
- יצאתם למחנה הקיץ ואתם מנסים לבנות את האוהל הגדול והיפה ביותר במחנה. במשך כל זמן הבנייה אור מנסה גם הוא להשתתף בבניה, אך מתעצבן מכל דבר שלא הולך לו. אור עצבני, כועס ומאשים את כולם.
- אסתר נכנסת לחדר ורואה שהכסא הקבוע, עליו היא יושבת בכל הפעולות, איננו במקומו. אסתר מתחילה לצעוק ולצרוח.
לקות למידה:
- עדי המדריכה חילקה אתכם לזוגות והכריזה על תחרות, כל זוג היה צריך לקרוא סיפור קצר ולהכין עליו הצגה. נחמה היא בת הזוג שלך, אך את יודעת שהיא מתקשה בקריאה וגם סבלנות להקשיב- אין לה כל כך…
- סיטואציה כנ"ל: רחלי המדריכה מקריאה סיפור מתח, לאורך כל הסיפור שיר זזה במקום, מדברת בקול ושואלת שאלות שמפריעות לשאר החניכות להקשיב לסיפור.
מגבלה פיזית:
- במהלך הפעולה אתם עורכים מרוץ שליחים, גיא נמצא בקבוצה שלך אך התנועה שלו איטית מאוד ועלולה לעכב את כל הקבוצה.
- יזהר המדריך מודיע על מסע סוכות המתקרב, אתה רואה שאבי נראה עצוב ומבין שהוא חושש שלא יוכל להצטרף למסע. יזהר אומר שיהיה אפשר לצאת למסלול עם כסא גלגלים, אך מובן שהדבר יעכב את הקבוצה כולה וידרוש מכם לסייע לאבי לאורך כל המסלול.
תסמונת דאון/ פיגור:
- בת שבע לוקה בתסמונת דאון, בכל פעם שהיא רואה את נעמי היא קופצת ומחבקת אותה. גם במהלך הפעולה היא ניגשת אליה מספר פעמים, מחבקת אותה וחוזרת על כך שהיא אוהבת אותה מאוד!
- אתם מקיימים פעולה מיוחדת שדן המדריך הכין לכבוד יום השואה. בחדר החשוך הדלקתם נרות, כל השבט נכנס לאווירה ודן מקריא קטע חזק ומרגש שכתב יהודי בשואה. לאורך כל הקטע שמואל מנסה לדבר, לצחוק ולהצחיק את כולכם. האווירה הרצינית לא כ"כ מתאימה לו…
לאחר הצגת הסיטואציות נשאל את החניכים כיצד נראה להם שנכון להגיב בכל סיטואציה, מה נדרש מהקבוצה, כיצד היא יכולה לסייע לחניך המשולב ואיזה אווירה כדאי שתהיה בשבט. כדאי גם לשוחח עם החניכים על התחושות שעולות בעקבות הסיטואציות.
נראה עם החניכים שבחלק מהסיטואציות נוכל לסייע באופן מעשי, למשל על ידי סיוע פיזי להשלמת המשימה, בקריאה, הליכה, הסבר המשימה וכדו'.
אך הדברים החשובים ביותר שעלינו לגלות בפעילות משותפת הם סבלנות, אהבה ודאגה. לשדר לחבר שההרגשה שלו חשובה לנו יותר מביצוע המשימה, לספוג בסבלנות יחס לא צפוי, להחזיר אהבה, להתחשב ולהרגיע- אלה הדברים שיהפכו אותנו לשבט מקבל, מכיל ומשלב!
חשוב להזכיר לחניכים- שאתם נמצאים שם בשבילם, אם קשה להם ליישם את הדברים, הם מוזמנים לבוא ולשוחח אתכם, וגם אתם- מוזמנים לשוחח עם הגורמים המתאימים בתנועה (רכזת פרויקטים, קומונרית, רכזות הדרכה).
יש שכר לעמלכם!
נסכם ונזכיר לחניכים כי שילוב חניך בעל צרכים מיוחדים, דורש מאיתנו יותר, אך כמו שראינו בפעולה הקודמת, לכל אחד מאיתנו יש קשיים ומגבלות ולצידם גם יכולות. עלינו להעצים את היכולות והדברים שכל חניך תורם לחברה, ובתוכם גם החניך המשולב.
במידה ויש בידכם אמצעים לצפייה בסרטון המצורף, כדאי להקרין אותו לחניכים ולסיים בתחושת שליחות ואהבה!
* הערה: במידה ונפלו במערך הפעולה הנוכחית טעויות ידע- נשמח שתתקנו אותנו ע"י שליחת תגובה לאתר.