חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: בין אדם לחברו
תת נושא: בין אדם לחברובעלי מוגבלויות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

שילוב חניכים בעלי צרכים מיוחדים #1 (פעולה)

פעולה מס' 1 מתוך 2 לקראת שילוב חניכים בעלי צרכים מיוחדים בשבט.

לצפיה בפעולה השניה לחץ כאן.

 

מטרות הפעולה:
  1. החניכים יכירו בכך שלכל אדם ישנם יכולות לצד מגבלות וקשיים.
  2. החניכים יבררו את מקומה של החברה בהדגשת היכולות של חברי הקבוצה ובהתחשבות בקשייהם.
  3. החניכים יתנסו בחשיבה על הצרכים המיוחדים של כל חניך ועל הדרכים להעצמת יכולותיו וכישרונותיו.
עזרים:
  • מדבקות צבעוניות
  • פתקים ריקים
  • כלי כתיבה
  • פתקי יכולות וקשיים
  • בובות משחק
פתיחה:

הפתיחה היא לא חובה, אפשר לדלג ולעבור ישר לשלב א'.

בפתיחת הפעילות נעבור בין החניכים ונדביק לכל חניך מדבקה צבעונית על אחד האיברים, לדוגמא: על העיניים, על הידיים, על הפה וכו'.

נחלק את החניכים לקבוצות, כאשר בכל קבוצה 6-10 חניכים ונכריז על תחרות פירמידות: על כל קבוצה ליצור פירמידת חניכים בזמן הקצר ביותר. במהלך המשימה אסור לחניכים להשתמש באיברים עליהם מודבקת מדבקה. הקבוצה שתצליח ליצור פירמידה בזמן הקצר ביותר היא המנצחת.

בסיום המשחק נשאל את החניכים:

מה היו הקשיים שלכם בביצוע המשימה? במה המדבקות הגבילו אתכם?

האם הצלחתם בכל זאת לסייע לקבוצה להצליח במשימה? כיצד?

 

נראה עם החניכים כי אצל כל חניך המגבלה יצרה קושי אחר, הגבלת השימוש בחלק מן האיברים הקשתה עליהם את ביצוע המשימה. על מנת להצליח במשימה על החניכים היה להשתמש באיברים שלא הוגבלו ולנצל יכולות אחרות שלהם.

נשאל את החניכים:

האם גם בחיי היום-יום יש לנו לפעמים מגבלות? אילו מגבלות?

האם אנו מצליחים להתגבר על המגבלות שעומדות בפנינו? כיצד?

 

נראה כי לכל אחד מאיתנו יש מגבלות, ולצידן גם יכולות אחרות שמסייעות לנו להצליח. לפעמים מדובר במגבלות ויכולות בתחום הפיזי, כמו במשימה שעשינו, ולפעמים בתחומים אחרים. בשלב הבא נכיר יותר את היכולות והקשיים האישיים שלנו ונדבר על מקומה ותפקידה של החברה בהקשר זה.

שלב א':

כעת נעמיק עם החניכים בהכרת המגבלות והיכולות האישיות שלהם.

למדריך! שלב זה דורש פתיחות ורגישות מצד הקבוצה כולה, הרגישות היא כלי חשוב במהלך של קליטת חניך בעל צרכים מיוחדים, יחד עם זאת הפעילות המוצעת לא מתאימה לכל שבט- בחנו האם הפעילות מתאימה לקבוצתכם והיו ערניים לתחושות החניכים במהלך הפעילות.

**במידה והפעילות איננה מתאימה לשבט שלכם- ישנה אופציה חלופית בסיום שלב זה.

 

נחלק לכל חניך שלושה פתקים ריקים וכלי כתיבה ונבקש מהחניכים לכתוב על שנים מהפתקים יכולות או דברים שהם יכולים לתרום לחברה, ועל הפתק האחרון מגבלה שלהם או דבר שאינם יכולים לבצע (רצוי לתת לחניכים דוגמאות).

במידה ונראה לכם כי החניכים יתקשו במשימה, ניתן להכין מראש פתקים בדומה לרשימות המצורפות, ולבקש מכל חניך לבחור 2 פתקים מתוך ערימת היכולות ופתק אחד מערימת הקשיים.

רשימת יכולות:

  • אני יצירתי
  • יש לי זיכרון טוב
  • אני אוהב לארגן דברים
  • אני מסודר ומתוכנן
  • אני יודע לנגן
  • יש לי כשרון ציור
  • אני טוב במלאכות יד
  • יש לי כשרון כתיבה
  • אני מציג טוב
  • אני אחראי
  • אני יודע ליזום
  • אני חכם
  • אני חברותי
  • אני מסתדר עם כולם
  • אני יודע להצחיק
  • אני עושה אווירה טובה בכל מקום
  • אני רגיש לאנשים
  • אני אוהב לעזור
  • אני שר יפה
  • אני חזק

 

רשימת קשיים/ מגבלות:

  • קשה לי לשבת הרבה זמן במקום אחד
  • אסור לי לאכול גלוטן
  • קשה לי להיות במקום רועש מידי
  • קשה לי לשמור על ריכוז לזמן ארוך
  • אני לא מסתדר עם פעילות ספורטיבית
  • אני לא אוהב שנוגעים בי
  • אני לא אוהב לעמוד מול קהל
  • אין לי כשרון מוזיקלי
  • קשה לי לשבת בשקט הרבה זמן
  • אני לא רואה טוב למרחק
  • אני צמחוני/ לא אוכל מוצרי חלב
  • אני לא מסתדר עם חישובים ומספרים
  • אני לא אוהב להיות במקום סגור
  • אני מתקשה בפעילויות יצירתיות
  • קשה לי במשימות של מלאכת יד
  • קשה לי להיפתח בקבוצה

 

 

לאחר שכל חניך יבחר שלושה פתקים, נערוך סבב בו כל חניך ישתף בפתקים שבחר ויניח אותם לידו. במהלך הסבב, נעודד את החניכים לכבד אחד את השני ולהיות רגישים זה לזה. הקניית רגישות וקבלה בקרב החניכים היא שלב נצרך בהכנה לקליטת חניך בעל צרכים מיוחדים.

 

** אופציה חלופית לשבטים שיתקשו לגלות את הפתיחות והבגרות הנדרשת:

נחלק את החניכים לשלישיות, כל שלישייה תקבל בובת משחק אותה נכנה בשם (גלעד ישראלי, חגי גולדברג, שאול כהן וכו'). כל שלישייה תצטרך לבנות את זהותה של הבובה שקיבלה על ידי בחירה בשתי פתקים מתוך ערימת היכולות ופתק אחד מתוך ערמת הקשיים.

 

לאחר שהחניכים יבחרו את הפתקים נשאל:

מהן היכולות ייחודיות? והמגבלות/ קשיים שלנו עצמנו?

נבקש מכל חניך לחשוב בלב על יכולת מיוחדת שלו ועל דבר אחד שקשה לו.

בשתי האופציות שהצענו, נבקש מהחניכים לשמור את הפתקים שבחרו באופן גלוי לעין. בשלב הבא ניעזר בפתקים הללו ונראה כיצד אנחנו, כקבוצה, מתמודדים ונעזרים עם הקשיים והיכולות של כל אחד.

 

 

שלב ב':

בשלב זה נכריז על תכנון של פעילות שבטית מיוחדת, נבחר את סוג הפעילות ונחלק את החניכים לקבוצות תכנון. לאחר שהחניכים יתחלקו לקבוצות נבקש מכל קבוצה לעבור על הפתקים שנבחרו בשלב הקודם ולערוך את תכנון הפעילות בהתאם לפתקים, על כל קבוצה יהיה לחשוב כיצד להביא לידי ביטוי את היכולות של החניכים האחרים (אשר הוזכרו בפתקים), וכיצד להתחשב בקשיים ובמגבלות.

דוגמא לפעילות: ערב פיצה. קבוצות תכנון: תוכנית, תפאורה, הזמנות, כיבוד וכו'.

 

שימו לב- החניכים יוכלו להחליט על תוכנית שכוללת משימות שאינן מתאימות לכל החניכים, אך יש לשים לב שלכל חניך יהיו כמה משימות שכן מתאימות לו.

 

נקדיש כ-10 דקות לשלב התכנון, ולאחר מכן כל קבוצה תציג את חלקה, נכוון את החניכים להבחין האם הפעילות אכן מותאמת ליכולות ולקשיים של כל החניכים. נשאל:

האם כל החניכים ייהנו מהפעילות? האם כל חניך יוכל לתרום ולהשתתף בהכנת הפעילות?

במהלך הצגת התוכניות, נשבח את החניכים על כל מקרה של גילוי התחשבות ותשומת לב לצרכי החניכים האחרים וליכולותיהם.

בסיום הצגת הדברים, נעבד עם החניכים את שלב בחירת הפתקים והכנת הפעילות, בהתאם לרמת החניכים, נשאל:

כיצד הרגישו במהלך ההכנה? האם הם רגילים לחשוב על כל החניכים כשמכינים פעילות כלשהי? האם זה היה קל או קשה?

האם הם נהנו מהעובדה שחשבו עליהם, התחשבו בהם ונעזרו בהם?

במהלך תכנון הפעילות, התנסינו יחד עם החניכים בחשיבה על כל החניכים בקבוצה, כדי שכל החניכים ייהנו מהפעילות שתוכננה, נדרשנו לחפש את היכולות והכישרונות שבכל חניך, ולעזור לו להוציא אותם לפועל. בנוסף, היה עלינו לגלות ערנות ורגישות לקשיים ולצרכים של כל החברים בקבוצה ולהתאים את עצמנו אליהם.

בהמשך, ההתנסות הזו תעזור לנו כקבוצה, בשילוב חניכים בעלי צרכים מיוחדים, בהתחשבות בצרכיהם ובהעצמת יכולותיהם.

 

*כמובן שיהיה נחמד אם נבצע במהלך השבוע את הפעילות שתכננו החניכים, בהתאם להחלטת הקבוצות השונות!

 

לסיום

בסיום הפעולה נערוך קישור למטרת הפעולה ונחבר את הנושאים עליהם דיברנו לקליטת חניכים בעלי צרכים מיוחדים:

נזכיר לחניכים כי בפעולה ראינו שלכל אחד מאיתנו יש יכולות וכישורים ולצידם גם מגבלות. תפקידנו כקבוצה הוא להתחשב במגבלות ובצרכים המיוחדים של כל אחד, ויחד עם זאת לחפש ולהדגיש את היכולות והדברים הטובים שכל חניך יכול להוסיף לקבוצה.

נספר להם על ערן, ילד בן 10, עם תסמונת דאון, ונשאל את החניכים:

מהן המגבלות המקשות על ערן בחברה?

איזה יכולות יש לו לדעתכם? במה הוא יכול לתרום לחברה בה הוא נמצא?

נכוון את החניכים לכך שעל אף הקשיים והמגבלות של ערן, יש לו, כמו לכולנו, גם יכולות וכישרונות מיוחדים. כקבוצה, אנחנו יכולים להתמקד בכוחות הטובים שלו ושל כל חניך, ובכך להעצים אותם!

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

סיפור ההד

קטע עוסק בבין אדם לחברו.
חוק טבע זה שנקרא "הד" חל בכל מישורי חיינו.

דילוג לתוכן