חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: במעגל השנה
תת נושא: במעגל השנהסוכות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

סוכות-כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל (פעולה)

מטרות הפעולה:
  1. החניכים ילמדו על חג הסוכות
  2. החניכים יבינו שהארעיות בסוכות נועדה להזכיר לנו שלא הכל בשליטה שלנו.
  3. החניכים יתחזקו באמונה שה’ הוא זה שנותן לנו את הכוחות.
שלב א’

תחרות בין 2 קבוצות: איזו קבוצה בונה הכי מהר מגדל מקלפים בין 5 קומות.

נשאל את החניכים: מגדל הקלפים הוא משל לסוכה שלנו. מדוע לדעתכם ה’ מצווה אותנו לצאת אל בית שהוא לא יציב?
נשמע את תשובות החניכים אך לא נציג את התשובה של המדריך.

 

שלב ב’

נפזר בחדר פתקים עם כישרונות: ציור, נגינה, שירה, כתיבה, ידיים במחשב, ריקוד, כושר דיבור, ראש מתמטי, יכולת הקשבה ועוד.
לכל כישרון תהיה ערימה של פתקים כדי שאם יש מספר חניכים עם אותו כישרון – כולם יוכלו לקחת.

כל חניך יצטרך לבחור לו את הכישרונות שלדעתו הוא טוב בהם.

 

נשאל את החניכים: האם לדעתכם כל אחד יכול להיות כשרוני בכל אחד מן הדברים האלו?

נגיע למסקנה שכישרון אפשר לפתח וללמוד, אבל קודם כל – כל אחד קיבל מתנות מה’, גם בלי לעשות כלום.

 

נלמד יחד את הקטע באגרת הרמב”ן

וּבַמֶה יִתְגָּאֵה לֵב הָאָדָם? אִם בְּעֹשֶׁר – “ה’ מוֹרִישׁ וּמַעֲשִׁיר, וְאִם בְּכָבוֹד – הֲלֹא לֵאלֹהִים הוּא, שֶׁנֶּאֱמַרוְהָעֹשֶׁר וְהַכָּבוֹד מִלְפָנֶיךָ”,

וְאֵיךְ מִתְפָּאֵר בִּכְבוֹד קוֹנוֹ? וְאִם מִתְפָּאֵר בְּחָכְמָה: “מֵסִיר שָֹפָה לְנֶאֱמָנִים, וְטַעַם זְקֵנִים יִקַח.

נִמְצָא: הַכָּל שָׁוֶה לִפְנֵי הַמָּקוֹם, כִּי בְאַפּוֹ מַשְׁפִּיל גֵּאִים, וּבִרְצוֹנוֹ מַגְבִּיהַ שְׁפָלִים. לָכֵן הַשְׁפִּיל עַצְמְךָ, וִינַשַֹּאֲךָ הַמָּקוֹם.

 

נסביר לחניכים שהרמב”ן טוען שאדם צריך להיות בענווה כי כל מה שיש לו זה מה’, ובכל רגע ה’ יכול לקחת את זה ממנו.

(חשוב להדגיש לחניכים שענווה זה לא אומר שאני לא שווה כלום ואסור לי להכיר בערך עצמי, אלא להכיר בעצמי ובכישרונותיי

ולהודות לה’ שנתן לי אותם)

 

שלב ג’

נחלק את השבט למספר קבוצות, ונשחק ‘סולמות וחבלים’. כדי לעלות בסולם על הקבוצה לענות על שאלה,

אם הצליחה- עולה, אם לא – לא. וכן, אם הקבוצה יודעת לענות על שאלה כאשר נוחתת על חבל, היא אינה יורדת בחבל.

(שאלות בנספח א’)

לאחר המשחק נשאל את הקבוצה המנצחת: האם הניצחון היה תלוי בכם? במה כן ובמה לא?

הגרלת הקובייה

ולאן השחקן ילך, לא תלויה בקבוצה, וידע הקבוצה והחשיבה – כן.

נראה שלאדם יש כוח השתדלות בעולם הזה, אך בסופו של דבר ה’ יכול להכריע אחרת.

 

לסיכום

חג סוכות נועד להזכיר לנו שהעולם שלנו ארעי, והכל מתנה מה’. ‘ברצותו מרחיב וברצותו מקצר’. עלינו להתחזק באמונה

ולהודות לקב”ה על כל הטוב שגמלנו.

לסיכום נלמד את אחד או כמה מהקטעים (נספח ב’)

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן