הפעולה הקודמת – אני והחברה ועין טובה
הפעולה הבאה – מידות מנשים בישראל
מטרות הפעולה
-
ייחודיות של המשפחה
-
משפחה יש רק אחת לא משנה מה יקרה המשפחה תמיד תשאר משפחה
-
עלינו להודות על כל הטוב שיש לנו לסבא וסבתא, להורים שלנו ואחים!
עזרים
-
פתקי משימות במפורט בשלב א'
-
כוסות חד"פ
-
פתקים קטנים או גולות
-
נוסח ברכת הבית מודפס לפי מספר החניכות.
-
בריסטולים/קרטוני ביצוע- לפי מספר החניכות
-
אביזרים לקישוט, דבק, מספרים, טושים וכדו'..
שלב א
המדריכות יחלקו את החניכות ל-4 קבוצות, כל קבוצה תקבל אחד מפתקי המשימה הבאים ותדון בה.
1. בעוד שבועיים תתקיים פגישה משמעותית עבורך:
מאז כיתה א' קיבלת מידי חודש סכום כסף גדול מתורם אנונימי, בו יכולת לרכוש בגדים, משחקים,
ציוד לבית הספר וממתקים. בימים הקרובים יגיע התורם לביקור בארץ ובמהלך הביקור תיערך ביניכם פגישה.
חשבי כיצד היית רוצה להודות לתורם על כל מה שנתן לך. מה תאמר לו ובאיזו דרך תבטאי את הכרת התודה?
2. כאשר היית בת חודשיים התגלו אצלך בעיות רפואיות ובמשך חצי שנה היית מאושפז בבית חולים.
בחלק מהלילות הוריך לא יכלו להישאר לידך כיוון שהיה עליהם לחזור הביתה לילדים האחרים.
אחת האחיות במחלקה, שהתקרבה מאוד למשפחתך במהלך האשפוז, התנדבה פעמים רבות להישאר
ולשמור עליך מספר שעות לאחר שסיימה את המשמרת שלה. במהלך השעות הללו הייתה מאכילה אותך
ודואגת לך כאילו היית הבת שלה. לקראת יום הולדתך הקרב החלטת שברצונך לבקר את האחות, ולהודות
לה באופן אישי על מה שעשתה עבורך. חשבי כיצד ברצונך להודות לאחות. מה תאמרי לה ובאיזו דרך
תביעי את תודתך.
3. בקיץ האחרון טסת למשך חודשיים לבני דודיך בארה"ב, במשך החודשיים בהם התארחת בביתם הדודים
דאגו לך ופינקו אותך בדרכים רבות: קיבלת חדר פרטי, אוכל מפנק ויצאת יחד עם בני הדודים לפארקים ואתרים
שונים. הקיץ הגיע לסיומו ואת שבת לביתך, כעת ברצונך להודות לדודים על ההשקעה והאירוח הנעים, חשבי מה
ברצונך לומר להם ובאיזו דרך תביעי את תודתך.
4. המחנכת המיוחדת והאהובה שלימדה אותך בשנתיים האחרונות לא המשיכה השנה עם כיתתך.
במהלך השנתיים בהם למדת אצלה השקיעה בך המורה באופן מיוחד. כאשר התקשית בלימודים הייתה
יושבת איתך באופן אישי בחדר המורים, ולפני מבחנים סייעה לך להתכונן כראוי. גם בצד האישי חשת
כי את לומדת ממנה רבות, וכי היא משפיעה עליך בהתנהלות מול חברות ובהתקדמות בביטחון העצמי ובמידות.
כעת לאחר שהמחנכת עזבה, ברצונך להודות לה על כל מה שקיבלת ממנה ועל ההשקעה האישית שהשקיעה בך.
חשבי מה ברצונך לומר לה ובאיזו דרך תרצי להביע את תודתך.
לאחר שכל קבוצה תחשוב ותתכנן מספר דקות, כל קבוצה תציג את מה שכתבה
ובסיום המדריכות ישאלו את החניכות:
מה היו הדברים שקיבלתם מהאנשים כלפיהם הבעתם תודה?
(כסף, טיפול מסור, השקעה אישית ולימודית, מקום לגור, אוכל וכדו')
מיהם שני האנשים המעניקים לנו את הדברים הללו לאורך כל החיים?
לאורך כל החיים ההורים מעניקים לנו את כל הדברים המוזכרים בכרטיסיות שקראנו, והרבה יותר מכך.
נוסיף ונשאל: אילו דברים נוספים ההורים נותנים לכן ועושים עבורכן? נאפשר לחניכות לענות לשאלה, לפרט ולספר.
שלב ב'
המדריכות ישימו כמה כוסות שעל כל כוס כתוב דברים כמו- משפחה. חברים. מחשב/פלאפון. תחביבים.
ויחלקו לכל חניכה 10 פתקים קטנים (אפשר להביא גולות או משהו כזה, זה משכלל)
החניכות יכניסו לכל כוס כמות של פתקים/גולות לפי רמת החשיבות שלהם. (שמים הכי הרבה במה שהכי חשוב).
אחרי שכולן יכניסו את כל הפתקים/גולות, המדריכות ישאלו את החניכות באיזה כוס יש הכי הרבה?
לאחר שהבנות ינחשו- המדריכות והחניכות יספרו ויראו שהכי הרבה במשפחה.
המדריכות ישאלו את החניכות למה דווקא המשפחה? החברים פחות חשובים? וגם התחביבים?
שלב ג'
כל חניכה תכתוב משהו מיוחד שיש להם במשפחה ותכניס לקלסר שלה.
שלב ד'
הכנת ברכות הבית- כל חניכה תכין ברכת הבית יפה להורים. ברכות הבית יישארו במקום שמור בסניף.
בסוף המערך- בערב אמהות ובנות- החניכות יתנו אותן לאמהות.
ברכת הבית:
יהא זה המקום
נווה, משכן לשלום
פה תנוח לה שלווה
כאן תדרוך האחווה
פה יפגשו נחת ושמחה
עם ברכה והצלחה
בצל זאת הקורה
יתרונן קול תורה
בזה המעון בזו הפינה
תהא שרויה השכינה
סיכום:
משפחה זה מעל להכל. זה הדבר הכי חשוב שיש.
משפחה זה לתמיד לא משנה מה יקרה תמיד נשאר אחים ובאותה משפחה.
המשפחה תמיד תהיה כאן בשבילך ותעשה בשבילך הכל כדי שיהיה לך טוב.
ואנחנו צריכות להכיר טובה לכל מי שעושה בשבילנו כ"כ הרבה!!