מטרת הפעולה:
להדגיש את חומרת לשון הרע ולהראות שיש דיבורים לתועלת ולשון הרע מוחלט.
שלב א':
מניחים פתקים על הרצפה:
-
לספר שראית שא' קיבל 40 במבחן.
-
לספר שראית שב' החליקה אתמול.
-
לספר לחבר שלך שמישהו מתכנן לגנוב ממנו.
-
הרופא מספר על החולה שיש לו בעיה ולכן הוא לא יקבל רישיון נהיגה.
-
לספר למנהלת שראית עובד בבית הספר שהורס את הממטרות.
-
לספר למישהו ששונא את חבר שלך שראית אותו מעתיק במבחן.
אומרים לחניכים לסדר את המשפטים בשני טורים לפי דיבורים שהם לתועלת ולדיבורים שלא, ושיסבירו למה.
שלב ב':
נותנים לכל חניך דף שהוא צריך לקפל ולקווצץ', ואח"כ לבקש מהם להחזיר את הדף למצב המקורי שלו.
כמובן שהם לא יצליחו.
שלב ג':
לצייר על דף איש שהולך ביער ומדבר (בלה בלה בלה) ומסביבו על העצים הרבה תוכים שחוזרים אחריו ולהציג לחניכים.
צ'ופר
לשון הרע? לא מדבר אלי!
לסיכום:
כמו שראינו בהתחלה, יש דיבורים שהם לתועלת וחובה לומר אותם, ויש דיבורים שהם לשון הרע וחל איסור חמור לומר אותם. עלינו לדעת להבחין טוב טוב בין שני הסוגים.
עם הדף-כמו עם לשון הרע, אם דיברת- קשה מאוד להחזיר למצב הקודם.
התמונה-עלינו לחשוב פעמיים לפני שאנחנו מוציאים דיבורים מפינו.