חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: קדושה
תת נושא: קדושהתורה ומצוותתנועת אריאל
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: קלילה

קדושת החיים (פעולה)

 

מתאים ל: שבת, יום חול

מטרות הפעולה

  • החניכות תבנה שהמשמעות של ערך “קדושת החיים” פרושו לשמור על “האכסניה” של הנשמה –כלומר בעולם הזה לגוף בלי נשמה אין קיום ומשמעות בעולם,  וכך גם לנשמה בלי גוף ולכן תפקידינו לשמור על שניהם כאחד.
  • החניכות תבנה שכשם שיש לנו אחריות על חיינו יש לנו גם אחריות על חיי חברינו.
  • החניכות תלמדנה באלו תחומים בחייהן הן יכולות להתחזק בהקפדה על קדושת החיים שלהן ושל הסובבים אותן (זהירות בדרכים,זהירות בטיולים,זהירות בבית).

 

עזרים:

  • תחפושות: גלימות, בגדי שופט, כובעים, שלטים “גוף”, “נשמה”.
  • כרטיסיות סיפורי מקרה.
  • לוח מסלול,קובית משחק גדולה וחיילי משחק.
  • כרטיסי “הפתעה” ו”שאלה”.

   

שלב א’

“הנשמה לך”

המדריכה תחלק את החניכות לשתי קבוצות,קבוצה א’:”נשמה”, קבוצה ב’:”הגוף”.

המדריכה תסביר שעוד מעט תתכנסנה החניכות לאולם בית המשפט בו יוכרע סוף סוף מי חשוב יותר בעולם הזה הנשמה או הגוף. אך לפני-כן,

כל קבוצה תשב שתי דקות לחשוב על טיעונים טובים וחזקים שישכנעו את כבוד בית המשפט שהם הצודקים והם יותר חשובים ומשמעותיים בעולם הזה.

מומלץ להביא תחפושות של גלימות וכובעים,

 וכן שלטים עם חוט שיתלו כשרשרת על נציגות הקבוצות “נשמה”,”גוף”, לצורך האווירה.

לאחר שתיים שלוש דקות בהן כל קבוצה חשבה על טיעוניה,

המדריכה תכנס את החניכות לאולם בית המשפט.

 

רצוי לעשות הכל באופן תאטרלי:

הכרזה: “בית המשפט!”,לכניסת השופטת כולם יעמדו וכדומה.

המדריכה תשמש כשופטת ונציגה מכל קבוצה תציג את טיעוניי קבוצתה.

בסיום הטיעונים של הקבוצות השופטת תגיד את הכרעתה:

המדריכה השופטת תפנה לקבוצת ה”גוף” ותאמר: “אתה,הגוף אכן הרשמת אותי מאד!

אתה עושה הרבה דברים – מצוות שבין אדם למקום: מניח תפילין, בונה סוכה,

מדליק נרות שבת, וגם הרבה מצוות שבין אדם לחברו: מבקר חולים,

אופה עוגות ליולדות, נותן צדקה. אבל-

בלי הנשמה אתה ככלי ריק ולא יכול לעשות דבר מכל אלה…”.

 

ואז תפנה לקבוצת ה”נשמה”:

“את, נשמה יקרה גדולה, אלוקית! את שואפת אל הטוב,למצוות למעשים טובים אבל-

בעולם הזה, בלי הגוף את לא יכולה להוציא לפועל את כל אותם שאיפות אלוקיות שלך,

את המצוות והמעשים הטובים שאת שואפת אליהם.

 

לכן פסיקתי היא:

ששניכם חשובים ומשמעותיים מאד! ואנחנו זקוקים לשניכם על מנת להוציא מהכח לפועל את יעודינו בעולם, את רצון ה’.

 

המדריכה תסכם: כלומר, רק גוף ונשמה ביחד יש להם אפשרות למלא את המטרה שלשמה ירדנו לעולם. כשחס ושלום הגוף והנשמה נפרדים פירושו שאנחנו כבר לא בני העולם הזה..

הגוף הוא ה”אכסניה” (הבית) של הנשמה (שהיא חלק אלוקי ממעלה),

על ידו היא באה לידי ביטוי בעולמינו.

כדי שהנשמה תבוא באמת לידי ביטוי ותופיע בעולם בכל גודלה אנו נדרשים לשמור על האכסניה שלה, על גופינו.

  

שלב ב’-

מה לי ולו?

המדריכה תקרא בכל פעם לחניכות אחרות שיציגו את סיפורי המקרה

(בשבטים שאין שיתוף פעולה עם הצגות המדריכה יכולה להקריא את הסיפורים),

ולאחר כל סיפור תדון איתן המדריכה בסיפור המקרה על פי השאלות המצורפות.

 

מקרה 1:

אליה נסע עם האופניים במורד הירידה הגדולה של הרחוב. כשהגיע לשיא הירידה הוא עזב את ידיו וטס במורד הירידה. גברת כהן שעלתה בדיוק לביתה צעקה לעברו:”בחור צעיר, תזהר אתה! מסכן את עצמך ואת שכניך חדל! אליה עצר את אופניו, דהר לכיוון גברת כהן וענה לה : גברת כהן יקרה אני שמח שאת דואגת לי אבל אין לך מה לדאוג אני שולט באופניים מצוין ואם אני מסכן מישהו זה רק את עצמי.

שאלות לדיון:

מה דעתכן על דרך נסיעתו של אליה? (מובן שהתנהגותו אינה אחראית)

נניח שאליה צודק ונסיעתו אכן מסכנת רק את עצמו, האם זה מתיר לו לנהוג כך? (לא! יש לנו חובה לשמור על גופינו “ונשמרתם לנפשותיכם מאד”).

ואם דרך נסיעתו כן מסכנת אנשים אחרים האם הוא צריך להתחשב בכך? (ודאי שכן, בדיוק כפי שאסור לנו לפגוע בעצמנו, ואנו מצווים לשמור על הנשמה האלוקית שבתוך גופינו כך אנו צריכים לשמור לא לפגוע חלילה באף אדם שהרי גם בשני יש חלק אלוק ממעל).

 

מקרה 2 :

“שלום! קוראים לי יאיר, רציתי לספר לכם מקרה שקרה לי ולהראות לכם ששלוחי מצווה אינם ניזוקים. אתמול אמא שלי ביקשה שארד למכולת להביא לה קילו קמח. ישר אמרתי “אין בעיה”,

כיבוד הורים זו מצווה מאד חשובה. אמא הוסיפה:”אבל תמהר כי אני חייבת להכין את העוגה לפני שיונת מגיעה”. אז ישר רצתי חציתי את הכביש בדרך למכולת בריצה ופתאום חריקת בלמים.

מכונית נעצרת ממש לידי ומתוכה יוצא נהג כעוס שהתחיל מיד לצעוק: “מה אתה עושה? למה אתה לא מסתכל? ככה לרוץ לכביש?” אבל אני ידעתי שאני צודק שלוחי מצווה אינם ניזוקים! אז המשכתי למכולת קניתי את הקמח וכמובן שגם בדרך חזור רצתי מהר כדי להגיע בזמן, ושוב חריקת בלמים…”.

שאלות לדיון:

-מה דעתכן על התנהגותו של יאיר? (מובן שטעה טעות חמורה וסיכן את נפשו)

-האם הוא סיכן עוד מישהו מלבדו? (את הנוסעים ברכבים בכביש ואולי גם הולכי רגל נוספים שהיו עלולים להיפגע לו היה הנהג סוטה כדי שלא לפגוע ביאיר).

-מה הטעות של יאיר בכך שהוא תולה את התנהגותו בביטוי “שלוחי מצווה אינם ניזוקים”? (נכון ששלוחי מצווה אינם ניזוקים,אך אין הכוונה שאין מוטלת עליהם אחריות להשתדל לשמור על גופם מכל פגע “אין סומכין על הנס”.אנו מצווים לעשות כמיטב יכולתנו לשמור על גופינו (וגם על אחרים).

 

מקרה 3:

שרית הלכה ברחוב ומיהרה לעבר בית חברתה, הם קבעו להיפגש ב-5 והיא כבר מאחרת ב-20 דקות! לפתע שמעה צעקות מכיוון הגינה, היא סובבה את ראשה לכיוון הצעקות ונחרדה למראה עיניה: ילדה פעוטה תלויה בין שמים לארץ על אחד המתקנים בגינה, לא נראה שהיא יודעת איך להיחלץ ממצבה. שרית מאד התלבטה אם להתעכב, סה”כ היא לא מכירה את הילדה ..

שאלות לדיון:

-מה הייתן עושות במקום שרית?

-מה דעתכן על ההתלבטות של שרית,היא באמת לא מכירה את הילדה! למה לעזור לה? (יש לנו ציווי בתורה “לא תעמוד על דם רעך” כשאתה רואה מישהו בסכנה אינך יכול להתעלם, אתה חייב לעזור כמיטב יכולתך).

 

המדריכה תסכם:

ראינו שיש לנו אחריות לשמור על גופינו “ונשמרתם לנפשותיכם”

כמו כן אנו מצווים לא לפגוע באחרים או לסכן אותם,

כי גם לאחר יש נשמה שאנו מצווים לשומרה.

מהמקרה של יאיר למדנו שאנו צריכים לעשות השתדלות להישמר מהסכנה ולא לסמוך על הנס. והמקרה של שרית לימד אותנו את מצוות “לא תעמוד על דם רעך”:

ראית מישהו בסכנה אתה נדרש להצילו ולסייע לו כמיטב יכולתך.

עכשיו נעבור לשלב הבא בו נראה

מהי ההשתדלות שאנחנו יכולים לעשות בחיי היום-יום שלנו על-מנת לשמור על חיינו ועל חיי חברינו, ולהרחיקם מסכנות.

 

 

שלב ג’

בואו נשמור על החיים!

נשחק עם החניכות משחק מסלול בנושא כללי בטחון ובטיחות בבית ובחוץ.

על ידי המשחק החניכות יוכלו לטעום איך הן יכולות לעשות השתדלות רבה יותר בדברים הפשוטים על שמירת החיים.

נכין לוח משחק מסלול גדול (לוח עם מספרים ברצף מ1 עד 100. ב-6 משבצות נכתוב את המילה “שאלה” וב-6 משבצות נוספות נכתוב את המילה “הפתעה”. נקצה חיילי משחק כמספר הקבוצות (חיילים ניתן להכין מפקקים של בקבוקי שתיה וכד’. אם הלוח גדול דיו אפשר להשתמש בחניכים כחיילים).

כללי המשחק : נחלק את החניכות לשתי קבוצות, כל קבוצה זורקת קוביה בתורה ומצעידה את ה”חייל” שלה מספר משבצות השווה לסכום הנקודות שבקוביה. במשבצת “הפתעה” הקבוצה מקבלת כרטיס מערמת כרטיסי ההפתעה ופועלת בהתאם להוראות הכרטיס. במשבצת “שאלה” הקבוצה צריכה לענות לשאלה הכתובה על כרטיס שתרים מערמת כרטיסי השאלה. אם הקבוצה עונה נכונה תקבל תור נוסף.אם החניכים אינם יודעים את התשובה או ענו לא נכון השאלה עוברת לקבוצה השנייה. הקבוצה המנצחת היא זו שתגיע ראשונה למשבצת האחרונה (מספר 100).

כרטיסי הפתעה:

1. גיהצת ברגליים יחפות והתחשמלת. צעדי 2 צעדים אחורה.

2. אימך ביקשה שתשמרי על אחיך הקטן בחוץ. עצרת לדבר עם חברה והזאטוט רץ לכביש! חזרי 7 צעדים אחורה.

3. הנחת את כוס התה הרותח בקצה השולחן. רותי הקטנה ניסתה להגיע ו…בום! הכוס ותוכנה נפלו עליה. זה היה מעשה לא אחראי. המתיני שני תורות.

4. הכנת לעצמך עגילים מדהימים מחרוזים קטנים , את החרוזים שנשארו השארת על מיטתך. שמוליק הקטן מצא אותם ובדק אם הם טעימים..מזל שיוכי תפסה אותו בזמן! לכי צעד אחורה.

5. שכנעת את אביך שחשוב מאד לסגור את כל השקעים בבית במכסה ביטחון. כל הכבוד! התקדמי 2 צעדים קדימה.

6. חצית את הכביש במעבר חציה. כל הכבוד, התקדמי צעד קדימה.

7. קילחת את אחיך הקטן וזכרת שצריך תמיד לפתוח קודם את הברז של המים הקרים כדי שלא יקבל כוויה חלילה. התקדמי 7 צעדים קדימה.

8. רצת במדרגות ומעדת. חזרי צעד אחורה.

9. נכנסת לים החוף ללא מציל, סכנת נפשות! המתיני 2 תורות.

10. נגעת במכשיר חשמלי בידיים רטובות והתחשמלת. חזרי 3 צעדים אחורה

11. את מקפידה ללכת רק על המדרכה ובמקומות המיועדים להולכי רגל, כל הכבוד! התקדמי צעד קדימה.

12. לפני שחצית במעבר החצייה הסתכלת לכל הכיוונים. צעדי עוד 2 צעדים קדימה.

13. נגעת בחפץ חשוד במקום להזעיק עזרה. צעדי3 צעדים אחורה.

14. שמת קסדה כשנסעת באופניים. אשרייך. צעדי 4 צעדים קדימה.

15. שיחקת עם חברה “חמור חדש”. המשחק מסוכן הוא יכול לגרום לשברים בעמוד השדרה. צעדי 5 צעדים לאחור.

כרטיסי שאלה:

1. ש.היכן כדאי להניח בבית חומרי ניקוי כמו אקונומיקה?

ת. במקום גבוה ונעול.

2. ש.היכן נניח מגהץ חם בתום השימוש?

ת.בחדר סגור שלילדים אין גישה אליו.

3. ש.במקומות שאין מעבר חציה או גשר להולכי רגל איך נחצה?

ת. יש לחצות את הכביש בזהירות ובקו ישר (חציה באלכסון מאריכה את זמן המעבר).

4. ש.מה הסכנה בהנחת ספל חם על שולחן עם מפה?

ת. הסכנה שאחד הילדים הקטנים ימשוך את המפה וייכווה מהכוס הרותחת.

5. ש.איך חוצים כביש אשר לכל אורכו חונות מכוניות בצד?

ת. מתקרבים עד קצה המכונית כך שתוכלו לראות את הכביש וחוצים בזהירות.

6. ש.במקרה של כוויה חס ושלום,מהו הטיפול הראשוני היעיל ביותר?

ת. לשפוך מיד מים קרים על המקום הפגוע.

7. ש.כאשר עוברים במעבר חציה באור ירוק ובאמצע המעבר מתחלף האור לאדום מה עושים?

ת. ממשיכים לעבור בבטחה.

8. ש.נגיעה בחוט חשמל חשוף עלולה לגרום ל..

ת.התחשמלות וכוויה קשה בידו של הנוגע.

9.ש.ישיבה או שכיבה ממושכת בשמש עלולה לגרום ל..

ת.התייבשות וכוויות קשות.

10.ש.מה מספר הטלפון של מד”א,משטרה ומכבי אש?

ת.מד”א 101 משטרה 100 מכבי אש102 .

11.ש.מנה לפחות 4 דברים ההכרחיים ליציאה לטיול.

ת.מים בשפע,כובע,מלווה נשק,נעלי הליכה,קרם הגנה,מדריך מוסמך המכיר את השטח,חובש.

12. ש.כאשר את נוסעת באופניים בחושך מה עלייך לשים?

ת.מחזיר אור.

13. ש.האם מותר ללכת על שפת המדרכה?

ת.לא.

14. ש.למה צריך לחגור חגורת בטיחות גם מאחור?

ת.בעת תאונה שלא נדע או עצירת פתע חגורת הבטיחות בולמת אותנו ויכולה להציל חיים.

15. ש.כשיורדים מאוטובוס האם מותר לחצות את הכביש מיד?

ת.לא,מחכים שהאוטובוס ייסע ורק אז חוצים!.

 

 

 

בתחילת הפעולה ראינו באולם בית המשפט שרק לגוף עם נשמה (אנו זקוקים גם לגוף וגם לנשמה) יש משמעות ויכולת למלא את ייעודינו בעולם הזה, ולכן אנו מצויים לשמור על “האכסניה” של הנשמה, כלומר על גופינו,

וזהו למעשה משמעותו של ערך “קדושת החיים”.

בהמשך הבנו את האחריות שיש לנו על גופינו וכי אנו נדרשים להשתדל להתרחק מהסכנה.

לא רק זאת, אלא אנו גם נדרשים לא לסכן אחרים ואם ראינו מישהו במצוקה נעשה כמיטב יכולתנו לעזור לו משום “לא תעמוד על דם רעך”.

לבסוף ראינו איך ערך “קדושת החיים” בא לידי ביטוי בחיי היום יום שלנו ואיזה השתדלויות אנו יכולות לעשות כדי לשמור על חיינו ועל חיי הסובבים אותנו.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

גזר מאחורי הגב

משחק שבו עומדים במעגל ומעבירים גזר ויש חניך באמצע שצריך לגלות אצל מי הגזר

דילוג לתוכן