חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: במעגל השנה
תת נושא: במעגל השנהמצוותפסחתורהתורה ומצוות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

ליל הסדר?! (פעולה)

מטרות הפעולה:
  1. החניכים יתכוננו לליל הסדר
  2. החניכים יבינו שה’ מנהל את העולם גם אם לפעמים הדברים נראים לנו לא מסודרים
  3. החניכים יפנימו שבליל הסדר הלכות רבות וכדי לזכור אותן סידרו לנו סימנים.

עזרים

כרטיסיות הסדר (לשלב ב’ של הפעולה)

שלב א’

נשחק את המשחק אנדרלמוסיה– כל הקבוצה יושבת במעגל חוץ מאחד המשתתפים שיושב באמצע. המשתתף שיושב באמצע שואל שאלה את אחד המשתתפים (כל שאלה העולה על דעתו) ואת התשובה הוא צריך לענות על החבר שיושב לשמאלו. למשל אם החניך נשאל “איך קוראים לאמא שלך?”, הוא יצטרך לענות איך קוראים לאמא של החניך שיושב משמאלו. במידה וזה שענה על השאלה עונה תשובה שגויה, כולם צועקים “אנ- דר – ל – מוס – יה” ומחליפים מקומות, מי שנותר ללא מקום הוא יהיה עכשיו החניך שיושב באמצע ושואל את השאלות.

 

המדריך ישאל את החניכים: משחק אנדרלומוסיה הוא רמז לנושא הפעולה, הקשורה לפסח. נשאל אותם אם למישהו יש רעיון על מה הפעולה?

הפעולה בנושא ליל הסדר.

שאלה לדיון: האם לדעתם ליל הסדר הוא מבולגן או מסודר? מדוע לדעתם קוראים לליל הסדר ‘ליל הסדר?’ נשמע את תשובות החניכים אך בשלב זה לא נענה על השאלה ונשאיר אותה פתוחה.

 

שלב ב’

נחלק את החניכים ל2 קבוצות. כל קבוצה תקבל כרטיסיות זהות והיא תצטרך לסדר אותן לפי סדר המתחרש בליל הסדר. הקבוצה שתצליח ראשונה תנצח (בפעולה הכרטיסיות מופיעות לפי הסדר הנכון)

1. קידוש 2. חוצים את המצה האמצעית 3. מה נשתנה 4. עשרת המכות 5. אמירת פסח מצה ומרור 6. כוס שניה 7. נטילת ידיים בברכה 8. אכילת מצה 9. מרור 10. זכר למקדש כהלל 11. אוכלים… 12. כוס שלישית 13. שפוך חמתך 14. הלל 15. אפיקומן 16. חד גדיא

 

לאחר מכן נדבר עם החניכים על כך שבליל הסדר יש כל כך הרבה מצוות שכדי לא לפספס אותן עשו לנו סדר, סימנים כמו קדש ורחץ כרפס יחץ וכו’. ולכן ליל הסדר נקרא כך, על שם הסדר. (זו הסיבה הראשונה שעליה נדבר בפעולה)

 

שלב ג’

נספר לחניכים את הסיפור “מבית עבדים”: (נספח)

לאחר מכן נדבר עם החניכים על הסיבה השניה שליל הסדר נקרא כך: קשה להבין איך מתקשרת המילה ´´סדר´´ לאנדרמולוסיה כביכול, שהייתה בזמן היציאה ממצרים – שכן באותו ערב מת כל בכור אדם ובהמה, הצעקות עלו עד לב השמיים, ובתוך כל הבלבול הזה, פרעה (מלך ושליט בלעדי באימפריית מצריים) מתרוצץ בפיג´מה, ומנסה לאתר את משה ואהרן, בכדי שיפסיקו את המכה הקשה, ולשלח את בני ישראל ממצריים. ובתוך כל זה עם ישראל מזדרזים ליציאה, אפילו לא מספיקים לאפות את הלחם עד הסוף…

ליל הסדר נקרא כך, מפני שהוא בא ללמד אותנו שבבלגן הגדול הזה יש סדר. בלגן הגדול הזה של גאולת ישראל נראים הדברים הרבה פעמים עוד מקרה, עוד אפיזודה ועוד אירוע, ומהכל איכשהו הדברים הסתדרו, היה כך והיה כך. אבל יש סדר, יש מהלך, כי יש בורא לעולם.

 

לסיכום

בפעולה ראינו שליל הסדר נקרא כך משתי סיבות

  1. חכמים תקנו לנו סדר קבוע שנוכל לעשות את כל המצוות הרבות שיש בסדר כהלכתן ובזמן בלי להתבלבל.
  2. ללמד אותנו שבתהליך הגאולה, גם אם הדברים נראים לנו “אי סדר / בלגן / אנדרלמוסיה” הקב”ה מנהיג את העולם ובוחר להביא את הגאולה בדרך המדויקת הזו, גם אם לנו זה רק נראה בלגן ללא מטרה.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

הכל מקושר לקודש,האמנם?(פעולה)

פעולה העוסקת בשוני בין דור האבות לדור הבנים כיום, השוני והמאחד בפלגי הציונות הדתית, ההבדל בין תנועת המזרחי לתנועת הרב קוק.

דילוג לתוכן