מטרות
החניכים ילמדו כי דיבור נעים הוא דיבור המכבד את הזולת.
מהלך הפעולה
לאחר השלמת המשימה יחזרו החניכים למליאה, והמדריך ישאל אותם:
-
אילו מהנשאלים שיתפו עמכם פעולה יותר? מי מהם ענה תשובות טובות יותר?
-
איך הרגיש מי שפנו אליו באופן הראשון, המזלזל, ואיך הרגיש מי שפנו אליו באופן השני, הנעים והמכבד?
-
מה נוכל ללמוד מכך על מה שמרגיש אדם שמדברים אליו בנועם,
לעומת הרגשתו של אדם שמדברים אליו בבוטות ובזלזול?
במשימה נתבקשנו לפנות אל כמה חניכים.
הפנייה הראשונה הייתה בלשון בוטה, מתנשאת ומזלזלת,
ויש להניח שהיא גרמה לתחושות לא נעימות אצל החניך הנשאל, ושתגובותיו היו בהתאם.
צורת הפנייה השנייה, לעומת זאת, הייתה עדינה ונחמדה, ובעקבותיה השיחה הייתה נעימה יותר.
יתר על כן, מובן כי החניכים שפנו אליהם בנועם ובעדינות היו נכונים יותר לשתף פעולה במשימה.
בשיחות שאנחנו מנהלים עם הורים, עם אחים, עם חברים, עם מורים ועם כל אדם,
אנחנו יכולים בקלות להבחין איזה דיבור הוא דיבור נעים ואיזה לא.
דיבור שנותן לזולת הרגשה שאנחנו מתייחסים אליו בכבוד – הוא דיבור נעים.
לעומת זאת, דיבור שנותן לזולת תחושה שהדובר מתייחס אליו בהתנשאות ובחוסר כבוד,
הוא דיבור שיישמע מאוד לא נעים.
הבה נזכור את ההבדל החשוב בין אופני הדיבור השונים,
נשתדל שכל דיבור שלנו עם הזולת יהיה נעים, ויבטא יחס של כבוד כלפי האחר,
ובכך ננהג כפי שכתב הרמב”ן באיגרת לבנו:
“התנהג תמיד לדבר בנחת כל דבריך לכל אדם בכל עת”.
משימת אימון
במהלך הימים הקרובים יבחר כל חניך שיחה אחת או יותר עם מישהו מהסובבים אותו,
ובמשך כל אותה שיחה הוא יקפיד לדבר באופן שישדר יחס של כבוד לזולת, כפי שלמדנו בפעולה.
פעולות נוספות במערך דיבור נעים
דיבור נעים יוצר אווירה טובה (פעולה)
דיבור נעים- כיבוד הזולת (פעולה)
דיבור נעים- דפוסי דיבור (פעולה)
דיבור נעים- ערכים וכלים (פעולה)