מחלקת הדרכה

נושא: אחדות וערבות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: קלילה

דיבור נעים- דפוסי דיבור (פעולה)

מתאים ל:  שבת


 


   


עמודים נוספים שיכולים לעניין אותך:


דיבור נעים- טון דיבור (פעולה)


דיבור נעים יוצר אווירה טובה (פעולה)


דיבור נעים- כיבוד הזולת (פעולה)


דיבור נעים- ערכים וכלים (פעולה)


 


 


 



החניכים ילמדו לזהות בקרבם דפוסי דיבור שאינם נעימים, ולהחליפם בדפוסים נעימים ומכבדים.


 


 


 

המדריך יספר לחניכים את הסיפור המצורף בנספח


(פורסם בעיתון "בשבע", גיליון 433, כ"ז באדר א', תשע"א).


 


 


לאחר קריאת הסיפור ישאל המדריך את החניכים:




  • מה ההבדל בין דפוס הדיבור של מר צחות לבין זה של מר מלמול?


  • כיצד הם מתייחסים למילים היוצאות מפיהם?


  • מדוע חשוב לשים לב לדיבור ולבחור את המילים?


  • באילו מילים, לדעתכם, היה מר צחות מבטא את הביטויים הבאים של מר מלמול:


  • "איך ששמתי את הראש ישנתי כמו מת."


  • "בא לי ממש ליפול על איזה סנדוויץ' מטורף."


  • "תסתלק לי מהעיניים."


  • אילו מילים ממילותיו של מר צחות אנו יכולים לאמץ?


  • התוכלו לתת דוגמאות למילים לא נעימות שאנו אומרים או לביטויים בוטים, שראוי להחליפם באחרים?

 


 

מר צחות מדבר בקולצלול ועמוק ומילותיו גבוהות ונבחרות בקפידה.


מר מלמול, לעומתו, מדבר בקול צרוד, משתעל אחרי כל מילה, ומשתמש במילים פשוטות וילדותיות בשגיאות רבות.


מר צחות מתייחס בחשיבות ובכבוד לדיבורו, ומייחס לו תשומת לב רבה.


מר מלמול, לעומת זאת, מתייחס בזלזול לדיבורו, ואינו רואה צורך לעדן אותו.


 


למדנו כמה חשוב לעדן את הדיבור, וכמה זה תורם לנו ולזולת.


דיבור נעים ומעודן מעניק לזולת תחושה שמכבדים אותו, והוא יוצר אווירה טובה למדבר ולסביבתו.


 


כמובן שאיננו שואפים לדבר כמו מר צחות. אין זה מציאותי, משום שסגנון כ"כ גבוה אינו מתאים לסביבה שאנו חיים בה.


עם זאת, אנו יכולים ללמוד ממנו לדבר בשפה תקנית ומכובדת, ולשים לב למילים ולבחירתן.


 


כשנשים לב למילים היוצאות מפינו, נזהה דפוסי דיבור שלנו שאינם נעימים, ונוכל להחליפם בדפוסים נעימים ומכבדים.


לדוגמא, במקום לומר: "עוף מכאן!" או: "תסתלק לי מהעיניים!" נגיד: "תוכל לזוז בבקשה?"


במקום לומר: "דפוק", נגיד: "לא טוב, מקולקל"; במקום לשאול: "מה הבעיה שְׁךָ?" נשאל: "אתה צריך משהו, אולי?"



 


משימת אימון


כל חניך יבדוק אם יש מילים או ביטויים שהוא נוהג להשתמש בהם והם אינם נעימים, ויחליף אותם בדיבור נעים ומכבד יותר.


חניך המתקשה למצוא דיבור כזה השגור על לשונו,


ישאל מדריך, חבר או הורה האם הם שמו לב לביטוי לא נעים שהוא רגיל להשתמש בו.


 


 


 


 


 



 


 


 



תיוג: דיבור, חיים ומוות ביד הלשון, מילה, מילים, לשון, הדיבור, כוח הדיבור, הכוח של הדיבור, לדיבור יש כוח, השפעת הדיבור, כיבוד הזולת, כבוד, כבוד הזולת, לכבד את הזולת, לכבד את האחר, לכבד את החבר, דיבור נעים, לדבר בצורה נעימה, לדבר בנועם, לדבר בנעם, אווירה טובה, אוירה טובה, טון דיבור, דפוס דיבור, הטון של הדיבור, דיבור מכבד, צורת דיבור מכבדת.


 


 

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

חסר לך! (פעולה)

פעולה עוסקת בבין אדם לחברו.
אף אחד אינו מושלם. לכולנו יש קשיים וחסרונות ואנו יכולים וצרכים לסייע זה לזה בקשיים.

התהלך לפני והיה תמים

חומר העשרה, מה היה הניסיון של אברהם אבינו בברית המילה?
מי שקורא בשם ה' צריך לא לפחד מאיך שיסתכלו עליו.

פעולה חדשה באתר
היו הראשונים לראות >>