חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ילדים עוזרים ומגלים אחריות חברתית

מחלקת הדרכה

נושא: אתגרים ומשברים
סוג פעילות: חומרי העשרהמשחקפעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), חב"ב (ט ומעלה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

כולנו מוגבלים

מדור לשבוע מודעות לבעלי מוגבלויות

 

 

מטרות:
  • החניכים יכירו בכך שלכל אדם ישנם יכולות לצד מגבלות וקשיים.
  • החניכים יבררו את מקומה של החברה בהדגשת היכולות של חברי הקבוצה ובהתחשבות בקשייהם.
  • החניכים יתנסו בחשיבה על הצרכים המיוחדים של כל חניך ועל הדרכים להעצמת יכולותיו וכישרונותיו.

 

 

פתיחה:

(הפתיחה היא לא חובה, אפשר לדלג ולעבור ישר לשלב א’.)

בפתיחת הפעילות המדריך יעבור בין החניכים ונדביק לכל חניך מדבקה צבעונית  על אחד האיברים, לדוגמא: על העיניים, על הידיים, על הפה וכו’.

המדריך יחלק את החניכים לקבוצות, כאשר בכל קבוצה 6-10 חניכים ויכריז על תחרות פירמידות: על כל קבוצה ליצור פירמידת חניכים בזמן הקצר ביותר. במהלך המשימה אסור לחניכים להשתמש באיברים עליהם מודבקת מדבקה. הקבוצה שתצליח ליצור פירמידה בזמן הקצר ביותר היא המנצחת.

 

בסיום המשחק המדריך ישאל את החניכים:

  • מה היו הקשיים שלכם בביצוע המשימה? במה המדבקות הגבילו אתכם?
  • האם הצלחתם בכל זאת לסייע לקבוצה להצליח במשימה? כיצד?

החניכים יראו כי אצל כל חניך המגבלה יצרה קושי אחר, הגבלת השימוש בחלק מן האיברים הקשתה עליהם את ביצוע המשימה. על מנת להצליח במשימה על החניכים היה להשתמש באיברים שלא הוגבלו ולנצל יכולות אחרות שלהם.

 

המדריך ישאל את החניכים:

  • האם גם בחיי היום-יום יש לנו לפעמים מגבלות? אילו מגבלות?
  • האם אנו מצליחים להתגבר על המגבלות שעומדות בפנינו? כיצד?

 

החניכים יראו כי לכל אחד מאיתנו יש מגבלות, ולצידן גם יכולות אחרות שמסייעות לנו להצליח. לפעמים מדובר במגבלות ויכולות בתחום הפיזי, כמו במשימה שעשינו, ולפעמים בתחומים אחרים. בשלב הבא החניכים יכירו יותר את היכולות והקשיים האישיים שלהם וידברו על מקומה ותפקידה של החברה בהקשר זה.

 

 

שלב א’

כעת החניכים יעמיקו בהכרת המגבלות והיכולות האישיות שלהם.

 

(למדריך! שלב זה דורש פתיחות ורגישות מצד הקבוצה כולה, הרגישות היא כלי חשוב במהלך של קליטת חניך עם מוגבלות, יחד עם זאת הפעילות המוצעת לא מתאימה לכל שבט- בחנו האם הפעילות מתאימה לקבוצתכם והיו ערניים לתחושות החניכים במהלך הפעילות.

 **במידה והפעילות איננה מתאימה לשבט שלכם- ישנה אופציה חלופית בסיום שלב זה.)

 

המדריך יחלק לכל חניך שלושה פתקים ריקים וכלי כתיבה ויבקש מהחניכים לכתוב על שנים מהפתקים יכולות או דברים שהם יכולים לתרום לחברה, ועל הפתק האחרון מגבלה שלהם או דבר שאינם יכולים לבצע (רצוי לתת לחניכים דוגמאות).

ניתן להכין מראש פתקים בדומה לרשימות המצורפות (נספחים 9, 10) , ולבקש מכל חניך לבחור 2 פתקים מתוך ערימת היכולות ופתק אחד מערימת הקשיים.

לאחר שכל חניך יבחר שלושה פתקים, המדריך יערוך סבב בו כל חניך ישתף בפתקים שבחר ויניח אותם לידו.

במהלך הסבב, המדריך יעודד את החניכים לכבד אחד את השני ולהיות רגישים זה לזה.

הקניית רגישות וקבלה בקרב החניכים היא שלב נצרך בהכנה לקליטת חניך עם מוגבלות.

 

** אופציה חלופית לשבטים שיתקשו לגלות את הפתיחות והבגרות הנדרשת:

המדריך יחלק את החניכים לשלישיות, כל שלישייה תקבל בובת משחק אותה נכנה בשם

(גלעד ישראלי, חגי גולדברג, שאול כהן וכו’). כל שלישייה תצטרך לבנות את זהותה של הבובה שקיבלה על ידי בחירה בשתי פתקים מתוך ערמת היכולות ופתק אחד מתוך ערמת הקשיים.

לאחר שהחניכים יבחרו את הפתקים המדריך ישאל:

  • מהן היכולות ייחודיות? והמגבלות/ קשיים שלנו עצמנו?

המדריך יבקש מכל חניך לחשוב בלב על יכולת מיוחדת שלו ועל דבר אחד שקשה לו.

 

< בשתי האופציות, המדריך יבקש מהחניכים לשמור את הפתקים שבחרו באופן גלוי לעין. בשלב הבא המדריך ייעזר בפתקים הללו ויראה כיצד השבט, כקבוצה, מתמודדים ונעזרים עם הקשיים והיכולות של כל אחד.

 

שלב ב’

בשלב זה המדריך יכריז על תכנון של פעילות שבטית מיוחדת, המדריך יבחר את סוג הפעילות ויחלק את החניכים לקבוצות תכנון. לאחר שהחניכים יתחלקו לקבוצות המדריך יבקש מכל קבוצה לעבור על הפתקים שנבחרו בשלב הקודם ולערוך את תכנון הפעילות בהתאם לפתקים, על כל קבוצה יהיה לחשוב כיצד להביא לידי ביטוי את היכולות של החניכים האחרים (אשר הוזכרו בפתקים), וכיצד להתחשב בקשיים ובמגבלות.

דוגמא לפעילות: ערב פיצה. קבוצות תכנון: תוכנית, תפאורה, הזמנות, כיבוד וכו’.

**שימו לב- החניכים יוכלו להחליט על תוכנית שכוללת משימות שאינן מתאימות לכל החניכים, אך יש לשים לב שלכל חניך יהיו כמה משימות שכן מתאימות לו.

המדריך יקדיש כ-10 דקות לשלב התכנון, ולאחר מכן כל קבוצה תציג את חלקה, המדריך יכוון את החניכים להבחין האם הפעילות אכן מותאמת ליכולות ולקשיים של כל החניכים.

  • האם כל החניכים ייהנו מהפעילות?
  • האם כל חניך יוכל לתרום ולהשתתף בהכנת הפעילות?

במהלך הצגת התוכניות, המדריך ישבח את החניכים על כל מקרה של גילוי התחשבות ותשומת לב לצרכי החניכים האחרים וליכולותיהם.

בסיום הצגת הדברים, המדריך יעבד עם החניכים את שלב בחירת הפתקים והכנת הפעילות, בהתאם לרמת החניכים:

  • כיצד הרגישו במהלך ההכנה? האם הם רגילים לחשוב על כל החניכים כשמכינים פעילות כלשהי? האם זה היה קל או קשה?
  • האם הם נהנו מהעובדה שחשבו עליהם, התחשבו בהם ונעזרו בהם?

במהלך תכנון הפעילות, החניכים יתנסו בחשיבה על כל החניכים בקבוצה, כדי שכל החניכים ייהנו מהפעילות שתוכננה, הם נדרשו לחפש את היכולות והכישרונות שבכל חניך, ולעזור לו להוציא אותם לפועל. בנוסף, היה עליהם לגלות ערנות ורגישות לקשיים ולצרכים של כל החברים בקבוצה ולהתאים את עצמם אליהם.

בהמשך, ההתנסות הזו תעזור לנו כקבוצה, בשילוב חניכים בעלי מוגבלויות, בהתחשבות בצרכיהם ובהעצמת יכולותיהם.

*כמובן שיהיה נחמד אם במהלך השבוע המדריך ידאג לבצע את הפעילות שתכננו החניכים, בהתאם להחלטת הקבוצות השונות..

 

לסיום

בסיום הפעולה המדריך יערוך קישור למטרת הפעולה ויחבר את הנושאים עליהם דיבר לקליטת חניכים עם מוגבלויות:

המדריך יזכיר לחניכים כי בפעולה ראו שלכל אחד מאיתנו יש יכולות וכישורים ולצידם גם מגבלות. תפקידנו כקבוצה הוא להתחשב במגבלות ובצרכים המיוחדים של כל אחד, ויחד עם זאת לחפש ולהדגיש את היכולות והדברים הטובים שכל חניך יכול להוסיף לקבוצה.

המדריך יספר על ערן, ילד בן 10, עם תסמונת דאון, וישאל את החניכים:

מהן המגבלות המקשות על ערן בחברה?

איזה יכולות יש לו לדעתכם? במה הוא יכול לתרום לחברה בה הוא נמצא?

נכוון את החניכים לכך שעל אף הקשיים והמגבלות של ערן, יש לו, כמו לכולנו, גם יכולות וכישרונות מיוחדים. כקבוצה, אנחנו יכולים להתמקד בכוחות הטובים שלו ושל כל חניך, ובכך להעצים אותם! 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן