מטרות:
החניך יכיר כי ארץ ישראל היא בית הגידול המתאים לנו,
הטבעי לנו והמחייה אותנו כעם, וכי לא תיתכן צמיחה לאומית בשום קרקע זרה אחרת.
עזרים:
– עזרים לתחפושת
– כרטיסים, במידת הצורך
– מדרשים מאוירים (נספח)
– מילות השיר
– כלי כתיבה ודפים
שלב א’:
המדריך יתחפש לפרופסור זקן (בעזרת משקפיים גדולים, ערמת ספרים, זכוכית מגדלת וכדומה)
ויספר לחניכים כי הוא חוקר צמחים מהוותיקים בארץ.
באחד ממסעותיו הארוכים לאיתור צמחים חדשים,
גילה בדרום הארץ צמח נדיר ויחיד מסוגו, המסוגל לרפא כל מחלה באשר היא!
מכיוון שמדובר בצמח יחיד וחשוב כל-כך הבין החוקר כי עליו לעשות כל מאמץ לשמר את הצמח!
החוקר יבקש מהחניכים לעזור לו לערוך רשימה של התנאים החיוניים לגדילתו של הצמח ולפריחתו.
(מדריכים שאינם מעוניינים להציג, יכולים פשוט לספר על חוקר אחד…)
בפעילות עם שבטים הצעירים יותר ניתן להכין כרטיסים שונים, שה’פרופסור’ ישלוף מכיסו,
ועל החניכים יהיה לבחור מתוך הכרטיסים את התנאים החשובים וההכרחיים
(מזון, מים, קרקע מתאימה, בגדים חמים, תרופות, זיבול, אור, חשמל, מוזיקה,
קו טלפון, ממתקים וכיו”ב, כיד הדמיון הטובה עליך המדריך…).
נראה עם החניכים כי קרקע מתאימה היא אחד התנאים הבסיסיים ההכרחיים לגידולו של הצמח.
שלב ב’:
נסביר לחניכים כי סיפור החוקר והצמח הוא כמובן רק משל,
משל על עם ישראל וארץ ישראל: עם ישראל הוא דומה לצמח נדיר, יחיד ומיוחד,
וכמו שהצמח הנדיר זקוק לקרקע מתאימה כדי לפרוח ולצמוח, כך גם עם ישראל!
נשאל את החניכים – איזו קרקע, איזו ארץ היא המתאימה ביותר לעם ישראל?
החניכים יענו, סביר להניח, ארץ ישראל!
נציג ונקריא בפני החניכים את המדרשים המאוירים (נספח) המתארים את בחירתו של הקב”ה בארץ ישראל בעבורנו.
במידת האפשר נבקש משלושה חניכים לקרוא את שלושת המדרשים. נסביר להם על-פי המדרשים,
כי הקב”ה בחר בעבורנו את ארץ ישראל אחרי שבדק את כל הארצות האחרות בעולם וראה שהיא מתאימה לנו בדיוק!
שלב ג’:
נשאל את החניכים – אם ארץ ישראל מתאימה לנו כל-כך, מה יקרה לנו אם לא נחיה בה?
מה קורה לצמח שאינו גדל במקום המתאים לו? – הוא אינו יכול להתפתח כראוי!
נסביר לחניכים כי זהו בעצם הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל – רק בה אנו יכולים להתפתח כראוי!
נחלק לחניכים את השיר הבא, כאשר כל אחד מהחניכים יקריא שורה אחת.
ניתן להדגיש (במרקר, למשל) את השורות השונות בכל דף או לכתוב את השורות על-גבי כרטיסים ממסופרים וכדומה.
בתום ההקראה, כדאי לוודא כי השיר אכן חיזק את הבנתם של החניכים כולם בעניין ההקבלה בין בית הגידול המתאים הנדרש לצמח,
לבין בית הגידול המתאים (א”י), הנדרש לעם סגולה, לעם ישראל.
בארץ רחוקה גדל עץ מיוחד
נדיר ואין עוד מסוגו,
פרותיו טעימים, ענפיו עבותים
ואין עוד עץ או שיח כמותו.
את סגולותיו של העץ ומעלותיו הטובות
שמעו במהרה כולם
והחליטו האנשים שאפשר להעביר
את העץ לכל העולם!
אך למרבה הפלא נחלו כולם אכזבה
מקצה העולם ועד סופו –
פרותיו של העץ לא היו טעימים
וגם ענפיו לא כל-כך עבותים
כי לעץ כידוע יש סביבה מיוחדת
רק בה הוא ופרותיו מתפתחים.
התקבלה החלטה פה אחד בין כולם
את העץ להחזיר מידית
הוא יגדל ויפרח ויהיו לו פרות
רק בתוך סביבתו הטבעית.
גם לאדם כידוע יש סביבה מתאימה
מגלה הוא בה את אופיו
שם יתפתח, יגדל ויפרח
עד למילוי תפקידו.
כך ארץ ישראל היא לעם ישראל
מקום גידול הבנים
בה נתפתח נגדל ונפרח
ונגלה כי זהו קשר של חיים!
שלב ד’
בשלב זה נרצה לחזק את הפנמת הרעיון בקרב החניכים.
נספר לחניכים כי אתמול בלילה, בחדשות 00:00, נחשף העניין הבא:
חשיפה!!!
אמש הודלפה לתקשורת ידיעה ממקור מוסמך כי בוועדת המשנה לוועדת החוץ של הכנסת,
התקיים דיון סודי באפשרות להעלות שנית את הצעת אוגנדה ההיסטורית, עקב המצב החמור בארץ.
הצעת אוגנדה המקורית הוצעה בשנת תשס”ג (1903) לד”ר בנימין זאב הרצל על ידי שר המושבות הבריטי דאז, ג’וזף צ’מברליין.
ההצעה באה בעקבות גל הפרעות הקשה ברוסיה כנגד היהודים כאשר כל המאמצים להשיג צ’רטר (רישיון)
מאת השלטון התורכי להתיישבות בארץ ישראל עלו בתוהו.
בזמנו העלה הרצל הצעה זו בקונגרס הציוני השישי שנערך בבאזל שבשווייץ, אך ההצעה נפלה.
הפעם הוצעה תכנית זו בעקבות המצב הביטחוני הקשה והחשש מהקרע שעלול להיווצר בעם בעקבות רעיון תכנית ההתנתקות.
אותו מקור מוסמך סיפר כי חברי הוועדה סברו שהמוצא היחיד לצאת מהמצב המורכב בארץ הוא לעבור לארץ חלופית,
שלא יהיה בה צורך להתמודד עם בעיות ביטחון ומחלוקות חברתיות כה חמורות, ונוכל לנהל שם חיי חברה ומדינה מתוקנים.
ההצעה התקבלה בוועדה ברוב קולות והוחלט להפנות את הבקשה, באופן סודי כמובן, לנשיא אוגנדה,
לנשיא ארה”ב ולמזכיר האו”ם. חברי הוועדה מחכים בימים אלו לתשובתם החיובית.
נחלק את החניכים לשלוש קבוצות. כל קבוצה תצטרך, באופן שונה, להסביר לוועדה מדוע לא לבצע את רעיון אוגנדה.
קבוצה אחת תכתוב לוועדה מכתב, קבוצה שניה תחבר שיר ותציג אותו בפני חברי ‘הוועדה’, וקבוצה שלישית תכין הצגה:
‘נציגי עם-ישראל משיבים תשובתם לחברי הוועדה’.
לאחר מכן תציג כל קבוצה את שהכינה בפני השבט כולו.
לסיכום
נסכם כי עם-ישראל קשור לארץ ישראל בקשר של חיים!
באוגנדה או בכל מקום אחר על-פני כדור הארץ פרט לארץ ישראל אין אנו יכולים להתפתח כראוי!
ארץ ישראל נבחרה על-ידי הקב”ה כמקום המתאים והטבעי ביותר בעבורנו.
רק בה אנו יכולים להתפתח ולצמוח כעם בצורה הטובה ביותר