מטרות הפעולה:
-
החניכים יבינו שעיקר הניצחון בחנוכה זה הניצחון של הרוח היהודית מול התרבות היוונית השקרית והמפתה
-
החניכים ילמדו על חנוכה
עזרים:
-
2 לוחות משחק
-
קטע על תרבות יוון
-
סופגניות/לביבות (לא חובה)
שלב א’:
משחק פתיחה על חנוכה:
יש שתי קבוצות ולכל קבוצה לוח מחולק לתשע משבצות. בכל משבצת בלוח יש חלק מצירוף לחנוכה, כאשר המילה שחסרה משותפת לשני הלוחות באותה משבצת. (לדוגמא הצירוף פך שמן ושמן זית. אז בלוח אחד יהיה כתוב פך ובלוח השני זית.).
לכל מילה מצירוף צריך לתת מספר למשבצת לדוגמא, פך-1 וזית -1 וכך לכל זוג צירופים.
כל קבוצה צריכה לנחש מה כתוב לקבוצה השניה בלוח, היא עושה זאת בעזרת ניחוש מה המילה שמשותפת לשני הצירופים, ואיזה מושג יכול להיות לקבוצה השניה. כל קבוצה בתורה צריכה לשאול את הקבוצה השנייה על משהו שהיא ניחשה עד שהקבוצה מנחשת את כל הלוח של השנייה. הקבוצה המנצחת היא זאת שמצאה ראשונה את כל המשבצות.
שלב ב’:
משחק “זאזו”. להסבר המשחק לחצו כאן.
אומרים לחניכים שמי שעומד באמצע הוא היוונים שניסו בכוח להכניס את תרבותם לעמ”י אבל בכל זאת עמ”י נשאר חזק באמונתו.
בוחרים שני מתנדבים שצריכים לספר על חנוכה. אחד צריך לדבר בקול חזק וגדול, אבל דברים חסרי טעם, והשני צריך לדבר חלש ובנחת אבל דברי טעם.
אומרים לחניכים שהיוונים ניסו לפתות את עמ”י בדברי ההבל שלהם ע”י עוצמה וואו אך עמ”י לא נשבר.
צ’ופר:
אפשר להביא קטע יפה על חושך- תרבות יוון מתוך הספר ימי החנוכה בהלכה ובאגדה.
אם אפשר להביא לביבות או סופגניות זה תמיד מוסיף!:)
לסיכום:
עיקר הניצחון בחנוכה- ניצחון הרוח! עמ”י חזק באמונתו ולא נשבר! אף על פי שהיוונים ניסו לפתות את עם ישראל בכל מיני הבלים שמקורם בגשמיות של העולם הזה, עם ישראל העדיף להתמקד ברוח האמתית והנצחית של היותנו יהודים ולהיות נאמן לעצמיותו, לדרכו ולאמונתו.