פעולה שניה מתוך מערך הפעולות לשבטים גלעד-דביר בנים בחודש ארגון תשע”ח.
מטרות הפעולה:
1. החניכים ילמדו על שמה של התנועה.
2. החניכים יכירו את שמות השבטים ותפקידם.
3. החניכים ילמדו על המנון התנועה ומחברו.
עזרים:
שלב א’
מה שמך?
נחלק את השבט לשתי קבוצות ונשחק את “משחק השמות”:
כל קבוצה עומדת. על ספסל או על רצף כיסאות מחוברים. בהינתן האות להתחלה כל קבוצה צריכה להסתדר על הספסל לפי סדר השמות בסדר האל”ף-בי”ת אין לרדת מהספסל לרצפה. מנצחת הקבוצה שהצליחה להסתדר ראשונה.
נשב עם החניכים במעגל ונערוך סבב: כל חניך יספר, מדוע הוריו קראו לו בשמו. נראה, שלכל שם ישנה סיבה, ושהוא מסמל דברים מיוחדים שחשובים להוריו ונוגעים לאותו הילד.
נשאל את החניכים:
מהו שמה של התנועה שלנו? מדוע, לדעתכם קראו לה כך?
נסביר לחניכים כי ‘אריאל’ הוא אחד משמותיו של בית המקדש. מטרתה של התנועה היא לקרב את בניין המקדש על-ידי קיום והפצת תורה ומצוות.
שלב ב’
סמל התנועה
סמלים במילים: נקרא בכל פעם לחניך מתנדב. נחלק לו כרטיס עם סמל מוכר של ארגון בארץ (נספח 1).
על החניך לתאר במילים מה מצויר בסמל, מבלי להראות אותו, על שאר החניכים לנחש באיזה ארגון מדובר.
(הערה: אפשר גם להוסיף סמלים הקרובים לעולמם של החניכים – בית-הספר שלהם, עיר המגורים וכדומה.)
נסתכל על כל הסמלים שהוצגו ונראה, כי כל סמל מעביר דרך התמונה המוצגת בו את מטרתו ואופיו של הארגון.
נציג לחניכים את סמל התנועה (נספח 2) ונשאל אותם מה לדעתם הוא מביע?
נעבור עם החניכים על שלושת חלקיו של סמל התנועה:
– הדגל במרכז מסמל את עם ישראל.
– הרקע הוא ארץ ישראל.
– המסגרת של הסמל היא לוחות הברית – תורת ישראל.
בסמל הזה נמצאים שלושת הערכים המובילים אותנו, שלושתם מקבלים את קדושתם מהקב”ה שבחר בעם, בארץ ובתורה להיות אור לעולם.
האמונה- המנון התנועה
נחלק לחניכים ארבע שקיות, בכל שקית יש מילים בתפזורת של אחד מבתי ההמנון (נגזור לפני כן כל מילה בנפרד).
ניתן לחניכים זמן קצוב בסיומו עליהם להציג את מילות השיר לפי סדר הבתים ולפי סדר המילים הנכון.
נסביר לחניכים שבשיר ה’אמונה’ משתף אותנו הרב קוק זצ”ל בכיסופים של עם ישראל לשוב לארצו, לשוב להיות עם אחד ומאוחד, ולשוב לחיות על-פי תורתנו הקדושה. אלו הם שלושת הערכים שעליהם דיברנו בחלק של סמל התנועה.
תנועת אריאל בחרה בשיר האמונה כהמנון התנועה כיוון שזהו החזון לאורו צועדת התנועה – להיות עם מאוחד החי בארץ ישראל על-פי התורה.
שלב ג’
לסיכום נחלק לחניכים את שיר ‘האמונה’ (נספח 3) ונשיר אותו יחד.