חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: זהירות בדרכים
תת נושא: זהירות בדרכים
סוג פעילות: משחקפעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

זהירות בדרכים (פעולה)


 

 

 

רציונל

אנחנו לא תמיד מודעים לסכנות שעומדות מולנו כהולכי רגל. צריך רישיון לנהוג, אבל כל אחד בכל גיל מסתובב בכבישים. כבר בגיל תשע, אנחנו מצפים מילדים להתנהל באחריות ולחצות כבישים לבד – לכן, בפעולה הזאת נבהיר להם את האחריות שיש להם על הכתפיים, וניתן להם גם כמה נקודות חשובות כדי שידעו לשמור על עצמם.

 

 

מטרות הפעולה:
  • החניכים יבינו את הסכנות שעומדות בפניהם
  • החניכים יקבלו תחושת אחריות אישית בנושא זהירות בדרכים
  • החניכים יקבלו כלים חשובים על מנת שידעו לשמור על עצמם

 

עזרים:
  • חפץ ירוק (יכול להיות כל דבר, צעיף, בקבוק, פקק, כל דבר הנראה לעין)
  • חפץ אדום

 

 מהלך הפעולה:
  1. החניכים ישחקו את המשחק “רמזור” ונדבר על המערכת חוקים שיש לנו בכביש
  2. החניכים ישחקו “חוצים פה!” להדגיש את החשיבות של ערנות כשאנחנו בדרכים
  3. המדריך ישאל את החניכים אילו חוקים הם מכירים, ויקיים דיון כדי להסיק מסקנות שרלוונטיים להתנהלות שלהם בעתיד

 

שלב 1:

המדריך יתחיל את הפעולה במשחק “רמזור”. המשחק דומה למשחק “ים יבשה”.

החניכים יעמדו בקבוצה ופניהם לכיוון המדריך. למדריך יהיה ביד ימין חפץ ירוק ובשמאל חפץ אדום.

וייקבע איזור “אדום” ואיזור “ירוק”. החניכים צריכים לקפוץ לצד האדום כשהמדריך יאמר “אדום”

ולצד הירוק כשהמדריך יאמר “ירוק”.

 

בתחילת המשחק, המדריך יקרא בשם של אחד הצבעים, החניכים יאמרו גם את שם הצבע ויקפצו לצד הנכון.

לאחר מכן, המשחק יהיה יותר מורכב כשהמדריך יתן שורה של פקודות ברצף – ירוק-ירוק-אדום-ירוק!

אם הצבע חוזר פעמיים ברצף החניכים יקפצו במקום בצד הנכון.

אם החניכים יצלחו גם את האתגר הזה, ניתן יהיה להוסיף מצב “אמצע”, או לומר לחניכים שהם יצטרכו לומר את הצבע הנכון אבל לקפוץ לצד השני.

 

 

שלב 2:

במשחק “חוצים פה!”, החניכים יתחלקו לשתי קבוצות, ה”אנכיים” וה”אופקיים”. המדריך יצביע על השורות שיש ברצפה – אלו יכולים להיות הפסים שיש בין לבנים, או קווי ריצוף, או אפילו קווים שיסמן המדריך.

הקווים האלו חוצים בצורה אופקית ואנכית בשתי וערב. את קבוצת האנכיים יעמידו לאורך צד אחד של השטח בשורה, כל אחד בקצה קו אנכי, וכן עם קבוצת האופקיים על הקווים האופקיים.

כשהמדריך יאמר להתחיל, החניכים יצטרכו ללכת על הקו שלהם עד סוף השטח, לחזור לנקודת ההתחלה, ושוב לחצות בחזרה.

צריך לבצע את שלושת החציות האלו כמה שיותר מהר, אך אסור לחניכים לגעת אחד בשני – אפילו שכל הקווים חוצים וכל החניכים חוצים באותו זמן.

כל זוג חניכים שנתקלים אחד בשני יחזרו לקצה הקו שלהם ויתחילו מחדש.

 

לאחר שהחניכים יצליחו במשחק, המדריך יאתגר אותם באתגר חדש.

קבוצת האופקיים יצטרכו לעצום עיניים, ושוב מתחילים את אותה מטלה מאותם נקודות התחלה. המדריך יאמר להם לסמוך על קבוצת האנכיים. שוב צריך לסיים כמה שיותר מהר, אך הפעם ייקח יותר זמן ויהיו יותר היתקלויות.

 

בחלק השלישי, כולם עוצמים עיניים והם יצטרכו להתמודד בעזרת תיאום או על ידי דיבור רציף ושמיעה אחד של השני. ייקח יותר זמן מהפעמים הקודמות, ושוב יהיו יותר היתקלויות אחד בשני.

 

 

שלב 3:

המדריך יישב עם החניכים להסיק מסקנות.

המדריך ישאל את החניכים מה אפשר להבין מהמשחקים ששיחקנו.

תשובות אפשריות כוללות הבנה של החשיבות של חוקי הכביש,

ערנות מתי ניתן לחצות ומתי לא, איך תשומת לב הופכת את האתגר לפשוט בזמן שחוסר תשומת לב יכולה להכשיל אותנו – כל אלו מסקנות מהמשחק “רמזור”.

בנוסף, המדריך יכול גם להזכיר כמה קשה היה לחניכים להשתתף במשחק מבלי לדעת את החוקים.

המדריך ישמע את החניכים, ומוסיף גם מעצמו נקודות חשובות שהוא ראה במשחק ובהתנהלות החניכים.

מהמשחק “חוצים פה!” ניתן גם ללמוד המון. לדוגמה, אפשר לדבר על החשיבות של קשר עין עם האנשים האחרים במשחק, איך זה שונה אם רק צד אחד יכול לראות ואיך זה אם אף אחד לא מסתכל. בנוסף, יש גם חשיבות גדולה בחצייה בדיוק על הקו שלך, שחצייה ישרה היא הקצרה ביותר, ואפילו אפשר לדבר על איך החניכים התמודדו כשכולם עצמו עיניים – אם הם תיאמו ביניהם מתי האנכיים חוצים ומתי האופקיים, למה זה מקביל?

 

לאחר מכן, אחרי שהחניכים יבינו מתוך המשחקים את העקרונות שמנחים אותנו בזמן שאנחנו בדרכים,  המדריך יוכל לדבר על זהירות בדרכים בצורה יותר ישירה, בהתחשב בגיל השבט. הוא יסביר על הסכנות שיש בכביש, איך “היתקלות” במשחק השני יכולה להיות משהו הרבה יותר מסוכן בהקשר של חציית כביש אמיתי. הוא ישאל גם את החניכים אילו חוקים הם מכירים בנושא, ויתייחס גם לדעות שיש להם.

לצורך העניין, הוא יכול לשאול את החניכים אם עדיף לרוץ או ללכת כשחוצים את הכביש, ויסביר שלמרות שלכאורה החוצה נמצא בכביש לפחות זמן כשהוא רץ, הסכנה גדלה הרבה יותר בהתחשב בסכנה של נפילה בכביש, או בהתפרצות פתאומית שיכולה להפתיע נהג.

 

לסיכום:

בפעולה הזאת, פתחנו את הנושא של זהירות בדרכים בצורה שתעזור לחניכים להרגיש תחושת אחריות על עצמם בזמן שהם מסתובבים בדרכים. החניכים למדו והפנימו עקרונות שצריכים להנחות אותנו בדרכים, וידעו איך להגן על עצמם, מבלי לגרום להם פחד או רתיעה גדולה מדי מהתנהלות עצמאית. בעזר המשחקים והדיון שבא אחריו, עזרנו לחניכים להיות מודעים לסכנות שבכביש, ולימדנו אותם שהדרך הטובה ביותר להישאר בטוחים היא על ידי ערנות, ידיעת החוקים והתנהגות זהירה בכבישים.

 

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

זה”ב – קחו אחריות! (פעולה)

אם הייתם יודעים שיש באפשרותם למנוע צער מהקרובים אליכם בוודאי הייתם עושים זאת.
קחו אחריות. פעולה בנושא זהירות בדרכים.

משחקים

קצב שמות

משחק שמות נחמד,
חניך קורא בשמו על פי קצב ואז בשם חברו,
החניך שקראו בשמו צריך להגיב בזמן ולעשות אותו דבר.

משחקים

פיקולו

המשתתפים מכים בקצב על ברכיהם. המדריך נותן פקודה ועל החניכים לבצע בידיהם את התנועה המתאימה לפקודה בלי להתבלבל

דילוג לתוכן