חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: זהירות בדרכים
תת נושא: זהירות בדרכים
סוג פעילות: חומרי העשרהפעולה
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

זהירות בדרכים (פעולת מליאה)

פתיחה:

מאז קום המדינה נהרגו בישראל כ258,31 אנשים מתאונות דרכים. מס’ חללי צה”ל מקום המדינה הוא כ-645,23 ומס’ נפגעי פעולות האיבה הוא 143,4.

התרגלנו לחשוב כי נושא הזהירות בדרכים הוא נושא שאין לנו מה לעסוק בו. נושא רדוד מידי, חומרי מידי, בשביל שנשקיע בו פעולה. אבל אסור לנו להמשיך בדרך הזו. יש לנו מצוה בתורה- “ונשמרתם מאוד לנפשותיכם”, הציווי הזה צריך להיות לנו כל היום מול העיניים, ואנחנו צריכים לחשוב עם עצמינו ולהגיע למסקנות-

 

מה תנועת אריאל עושה כדי שמס’ ההרוגים בתאונות דרכים בשנה הקרובה יקטן?

 

*אם אתם מכירים בסביבת הסניף אדם שעוסק בנושא, סיפור אישי, וכו’- אפשר להביא אותו להעברת הפעולה. חשוב לכוון אותו קודם למטרות הרצויות.

 

 

 

מטרות הפעולה:
  • לראות- החב”ב יפגוש נתונים- לגבי כמות התאונות, ההרוגים והנפגעים בישראל, וכן לגבי מס’ עבירות התנועה הקיים בישראל.
  • להיות אכפתי- החב”ב יברר מהי אחריותנו הגדולה בבטיחות בדרכים, ויבחן זאת מתוך עיניים של תורה.
  • לפעול- החב”ב יגיעו למסקנות- איך יכולים לחזק תחום זה- הן ברמה האישית (עבור חברה שנוהגים), וכן איך משנים עניין זה בתודעה הציבורית.

 

 

עזרים:
  • נתונים וכותרות בנושא תאונות דרכים- נספח 1 (לא לשכח לגזור לפני שבת)
  • מאמרים תורניים בנושא. (נספח 2)

 

 

 

 

 למדריך

חשוב לתכנן את הפעולה בהתאם לזמן שברשותכם, באופן כזה שתספיקו להגיע להבנה עמוקה ומסקנות משמעותיות בנושא.

במידת הצורך- לחשוב מה צריך לשנות על מנת שתתאים בדיוק לסניף שלכם.

 

 

 

 

לשלב א’- ראות

נפרוש על הרצפה נתונים שונים וכותרות שונות (נספח 1)

כל אחד מהחב”ב יצטרך לבחור נתון אחד שבעיניו הוא הנתון המזעזע ביותר, או נתון שבעיניו משמעותי מאוד ולהסביר למה בחר בנתון זה.

 

חשוב שנחדד בשלב זה, שעלינו להתמקד ביותר בנתונים שתלויים בנו- איך ייתכן שרואים קשר הדוק כ”כ בין תאונות לעבירות תנועה ועדיין אנחנו מכירים כ”כ הרבה אנשים שמשתמשים בטלפון בנהיגה, עוברים את המהירות המותרת, ועוד..?

 

נשאל- מה גורם לאנשים להמשיך לעבור עבירות תנועה, למרות שהם יודעים את הסכנות החמורות שבכך?

 

 

 

 

שלב ב’- להיות אכפתי

נחלק לכל זוג אחד מהמאמרים המצורפים (נספח 2. נדפיס את המאמרים כך שיהיה פחות או יותר מאמר אחד לזוג) וניתן זמן ללימוד בזוגות של המאמר.

 

נבקש מהחב”ב לנסות לענות מתוך המאמר על שתי שאלות:

א. מהם הגורמים לתאונות לפי המאמר?

ב. איזה לימוד אנחנו יכולים לקחת מהמאמר לעצמנו, גם בתור חברה שעוד לא נוהגים? (מידות שיש לתקן וכד’)

 

אחרי שכל זוג ילמד את המאמר שלו ויענה לעצמו על השאלות, נעשה סבב וכל זוג ישתף את הקבוצה במסקנות.

המאמרים המובאים הם מתוך הספר “בדרכך חייני”, שנכתב לע”נ צבי והדסה סטיסרקין ז”ל, שנהרגו בתאונת דרכים כחודש וחצי לאחר חתונתם.

 

חשוב מאוד, לעבור לפני הפעולה על כל המאמרים ע”מ לראות שמובנים לכם ותוכלו להכווין את

החב”ב לפי הצורך.

 

 

 

 

שלב ג’- לפעול

נחלק את החב”ב לשתי קבוצות.

קבוצה א’ תדון ותגיע למסקנות בנושא: משימות לחב”ב, לסניף ולתנועה בהגברת התודעה לחשיבות הזהירות בדרכים, וערך חיי אדם.

 

קבוצה ב’ תדון ותגיע למסקנות בנושא: משימות לחב”ב, לסניף ולתנועה בנוגע לשינוי שאנחנו והסביבה הקרובה שלנו צריכים לעבור בתרבות הנהיגה שלנו (גם כהולכי רגל, טרמפיסטים וכד’).

 

חשוב שבכל קבוצה יהיה מנחה שיוביל את הדיון (קומונר/ית, רכז/ת , בוגר/ת וכו’)

 

 

 

 

לסיכום

נחלק את הקטע של הרב יהושע ויצמן (נספח 3) ונקרא אותו.

 

היחס הנכון לחיים איננו דבר המובן מאליו. ההכרה בערכם של החיים היא הגורמת לאדם להתייחס אליהם בצורה נכונה. רואים אנו, כי חוסר ההכרה בערכם של החיים מוביל לאובדן חיים. הקלות שבה אדם מרשה לעצמו לבצע מהלכים מסוכנים בכביש, כגון עקיפה לא זהירה, כניסה לצומת ללא בדיקה, שליחת מסרון וכדומה, מעידה על יחסו המזלזל לחיים, מתוך שאינו יודע את ערכם הרוחני. החינוך לנהיגה נכונה – ראשיתו בחינוך לחיים נכונים, לחיים המובילים לדבקות בה’ שכל רגע בהם יקר – “יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי עולם הבא”. החי את חייו בתודעה כזו, ישמור עליהם מכל משמר, בכביש ובכל מקום. “לאהבה את ה’ אלוקיך לשמוע בקולו ולדבקה בו” – “כי הוא חייך ואורך ימיך” !

הרב יהושע ויצמן

 

שנזכה בעז”ה לקיים בכל מאודנו “ונשמרתם מאוד לנפשותיכם”,

ולתת יד בהצלת נפשות ככל יכולתנו.

בציפייה לבניין אריאל!

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן