חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: במעגל השנה
תת נושא: במעגל השנהחופש גדולניצול זמןתרבות ופנאי
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה

מה אתה עושה כשאתה קם בחופש? (פעולה)

מטרות הפעולה
  1. החניך יבין את משמעותו של הזמן כמסגרת שאליה ניתן ליצוק תכנים שונים. 
  2. החניך ישאף לנצל את זמנו בחופש הגדול לפי הערכים החשובים לו.
עזרים
  • גליון נייר גדול וטוש
  • דפים וכלי כתיבה
  • טבלת לוח חופש
מהלך הפעולה:

נפרוס בפני החניכים גליון נייר גדול.

נשאל את החניכים מה הם היו רוצים להספיק לעשות בחופש הגדול,

בתחומים שונים – למידה, הנאה, משפחה, חסד, סניף וכו’.

נרשום על גבי הנייר את תשובות החניכים.

 

נחלק את החניכים לקבוצות.

לכל קבוצה יגדיר המדריך דמות והקבוצה תבנה לה לוח-זמנים יומי. 

  •  יעקב. תלמיד ישיבה וחבר בגרעין תורני. 
  •  ניצה. אשת חינוך, מנהלת בית ספר.
  • נמרוד. סולן בלהקת “החיפושיות המגניבות”. 
  • שיר. תלמידה מצטיינת, חולמת להיות מדענית ולגלות תרופות למחלות חשוכות מרפא.
  • דפנה. מדריכה בסניף, לומדת באולפנה בישוב.
  • ירון. סטודנט לכלכלה באוניברסיטת חיפה.

 

לאחר שהקבוצות תסיימנה, כל קבוצה תציג את לוח-הזמנים שבנתה.

נשאל את החניכים:

  • לפי מה הם קבעו את מרכיבי הלו”ז?
  • ממה נובעים ההבדלים בין התוצרים של הקבוצות השונות?
  • איזה פעולות דומות היו קיימות בין הדמוית?

 

נראה עם החניכים שהפעילויות שבהן בחרנו למלא את לוח-הזמנים היומי של כל דמות

קשורים בהכרח לדרך חייה, לשאיפותיה, לעולמה הערכי ולמהלך חייה.

 

נחלק את החניכים לקבוצות. כל קבוצה תקבל בריסטול שעליו מסורטטת מסגרת, וצבעים.

נכריז על תחרות ציורים – כל קבוצה צריכה לנסות ליצור את הציור היפה ביותר בתוך המסגרת הנתונה.

לאחר שהחניכים יסיימו, נערוך תערוכה של הציורים ונראה את ההבדלים ביניהם – באופי, בצורה ובאיכות.

נאיר את עיני החניכים לכך שכל קבוצה קיבלה את אותה המסגרת בדיוק, אך כל קבוצה יצרה לתוכה תוכן שונה.

 

בהשאלה, בתור דימוי, המסגרת של הציור דומה למסגרת הזמן. לכל אחד מאיתנו יש את אותם 24 שעות ביממה.

 

בשלב הקודם ראינו כיצד אנשים שונים יוצקים תכנים שונים לתוך אותה מסגרת יומית.

גם אנחנו, במיוחד בחופש הגדול, יכולים ליצוק תכנים שונים ומגוונים ליומנו.

וכמו שהתאמנו את סדר היום לשאיפותיה ולאורחות חיה של כל דמות – כך צריכים אנו לבדוק את עצמנו.

האם התוכנן שאנו יוצקים לתוך מסגרת הזמן שלנו משרת את שאיפותינו? משקף את ערכינו?

אם לא, אנו יכולים לסיים את החופש הגדול ולהחמיץ הזדמנות גדולה לבנות את עצמנו ולהתקדם,

ואם נצליח בכך – נרוויח!

 

נסביר לחניכים כי ‘סוף מעשה במחשבה תחילה’ וכדי להגיע לניצול המיוחל של החופש,

עלינו לתכן את לוח-הזמנים שלנו לפי השאיפות והערכים שלנו.

וכמו שיש לכל פרט מאיתנו שאיפות וערכים פרטיים, גם לנו בתור קבוצה, בתור שבט יש שאיפות וערכים שצריכים לבוא לידי ביטוי.

 

נניח לפני החניכים טבלת לוח חופש ונבקש מהם להגדיר מהם השאיפות והערכים שלנו כשבט.

(לפעול בשכונה או ביישוב, להרים מפעלי חסד, ללמוד יחד, להשקיע בסניף, לגבש את השבט, לקחת חלק בפעילויות התנועה.

אפשר להשתמש בשלב זה גם ברעיונות שעלו בשלב הפתיחה של הפעולה).

 

לאחר שיגדירו את השאיפות המשותפות,

נבנה יחד איתם לוח פעילות שישקף כל אחד ואחד מהשאיפות והערכים שהעלו החניכים.

בסיום התכנון נדגיש כי רצוי שכל אחד ואחד יערוך לעצמו לוח כזה,

 וכך לסייע לעצמו לצלוח חופש בעל משמעות והתקדמות.

 

מדריך שים לב,

בזמן התכנון, האר את עיני החניכים לנקודות אחדות:

  • קיבעו אחראיים לכל פעילות, שידאגו לביצוע התוכנית בפועל.
  • לכל אחד יש גם תכנונים אישיים ויש להשאיר לכך מקום.
  • יש לערוך לוח מאוזן (לא לתכנן שבוע עמוס מאד ולאחריו שבועיים ריקים מפעילות).
  • שימו לב לפעילויות מתאימות בשלושת השבועות.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

חנוכיה

אור הנר

פירוש של ד"ר יפה בנימיני לקטע של הרב קוק- "צריך שכל אדם ידע ויבין.."

דילוג לתוכן