חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
איש אבל ליד בית המקדש שנשרף

מחלקת הדרכה

נושא: בין אדם לחברו
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

צום הרביעי (פעולה)

מתאים ל: יום חול

מטרות הפעולה

החניך יגדיר על מה אנו צמים ומתאבלים בצום י”ז בתמוז ומה הוביל לכך,

 ומתוך כל ילמד מה עלינו לתקן ועל מה לשוב בתשובה.

עזרים:

  • חומרי יצירה ממחוזרים (בקבוקים, פחיות, אריזות קירות, שקיות, סלילי חוטים וכו’)
  • קיצור שולחן ערוך
  • כרטיסיות ופתקים
  • כלי כתיבה
  • שקיות.

 

 שלב א’:

נחלק את החניכים לחמש קבוצות. כל קבוצה תקבל נושא ותצטרך ליצור אותו באמצעות חומרי יצירה ממוחזרים.

  • משה מקבל את לוחות הברית.
  • הקרבת קורבן התמיד בבית המקדש.
  • ירושלים מוקפת חומה ויהודים גרים בה בביטחה.
  • יהודים לומדים תורה.
  • בית המקדש עומד על תילו ועם ישראל עובד בו את ה’.

לאחר שהקבוצות תסיימנה, יעברו כל החניכים לראות את יצירותיהן של כל הקבוצות.

נשאל את החניכים איזו מציאות מתארות היצירות?

נראה עם החניכים כי היצירות מספרות לנו על תקופות טובות, שבהן עם ישראל עבד את ה’ בשמחה.

 

נמשיך ונשאל את החניכים:

  • מה ההבדל בין המצב היום לבין המצב שיצרו ביצירות?
  • מה הסיבות להבדלים בין המצבים? (היום אין לנו בית מקדש, לא כל העם לומד תורה, ולא תמיד בטוח לשבת בארץ ובירושלים).
  • מדוע תקופות אלו לא המשיכו עד ימנו אנו?

עם ישראל נענש על חטאיו – לוחות הברית נשברו בעקבות חטא העגל;

בית המקדש הראשון נחרב בגלל שעם ישראל חטא בעבודה זרה, גילוי עריות, שפיכות דמים וגזל;

בית המקדש השני נחרב בגלל שנאת חינם.

שלב ב’:

נסביר לחניכים כי על חורבנם של המצבים הללו אנו צמים בי”ז בתמוז.

 

נחלק לחניכים קיצור שולחן ערוך (או צילום של הלכות י”ז בתמוז),

וכל קבוצה תחפש את החורבן של היצירה שלה, שהתרחש בי”ז בתמוז ועליו אנו מתאבלים.

  • משה מקבל את לוחות הברית – ביום זה נשתברו הלוחות על-ידי משה רבנו.
  • הקרבת קורבן התמיד בבית המקדש – ביום זה לא נמצאו עוד כבשים להקרבה על המזבח.
  • ירושלים מוקפת חומה ויהודים גרים בה בביטחה – ביום זה נבקעה חומת ירושלים והאוייבים פרצו לעיר.
  • יהודים לומדים תורה – אפוסטמוס הרשע שרף את התורה.
  • בית המקדש עומד על תילו ועם ישראל עובד בו את ה’ – הועמד צלם בהיכל.

שלב ג’:

נעבור שוב עם החניכים על היצירות ועל הסיבות לחורבנם,

 ונשאל את החניכים האם אנו יכולים לתקן את המצב הזה ולהשיב את כל מה שנחרב?

 

נבין עם החניכים כי אם נתקן את הגורמים לחורבן, נזכה להוביל לבנינו.

 

נתלה על קיר כרטיסים ועליהם נציג דעות שונות של חז”ל על הגורמים לחורבן, הראשון והשני:

  • לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביטלו קריאת שמע, שחרית וערבית (מסכת שבת).
  • לא חרבה ירושלים אלא בשביל שחיללו את השבת (מסכת שבת).
  • לא חרבה ירושלים אלא בשביל שהושוו קטן לגדול (כלומר, ביזו תלמידי חכמים). (מסכת שבת).
  • לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביטלו בה לימוד תורה של תינוקות של בית רבן (מסכת שבת).
  • מקדש שני … מפני מה חרב? מפני שהיתה בו שנאת חינם (מסכת יומא).

 

 

ליד כל כרטיס נצמיד שקית עם פתקים. נחלק לכל חניך כלי כתיבה ושקית.

נבקש מהחניכים לעבור בין הכרטיסים, לקרוא את שכתוב בהם

ובכל כרטיס לכתוב לעצמם על פתק שמוצמד לכרטיס מעשה שהם יכולים להתחזק בו

או תיקון שהם יכולים לתקן בעצמם, שקשורים לגורם הזה לחורבן.

 

את הפתקים יוכלו החניכים להכניס לשקית שקיבלו.

 

בסיום הסבב יחזיק כל חניך שקית שבה יש אוסף של תיקונים שהוא יכול לתקן בעצמו ביחס לגורמים שהביאו לחורבן.

 

 

 

לסיכום:

נסכם כי בידנו לקרב את השבת המצב לקדמותו!

חז”ל דאגו לספר לנו מה הוביל לחורבן כדי לתת לנו את המפתח לשוב אל בית המקדש ואל מציאות מתוקנת,

כמו זו שראינו ביצירותנו, שבה עם ישראל עובד את ה’ בשמחה ובביטחון.

 

נדגיש כי השקית שכל חניך יקח איתו אל ביתו מהווה את הפתח לתיקון!

נציע לחניכים לשמור את השקית ובשנה הבאה, אם לא יבנה עד אז בית המקדש, וכך יוכלו לבחון את התקדמותם.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

ערב אטבים

פעילות עוסקת באחדות וגיבוש.
“אם לא נהיה תלויים זה בזה נהיה תלויים זה לצד זה…”

חנוכיה

נרות החנוכה של שייקה

סיפור על חייל במלחמת השחרור שבזכות נרות החנוכה שהדליק הצליחו להתקדם בפריצת הדרך לירושלים.

דילוג לתוכן