חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ילד עם מחשב נייד

צוות הדרכה סניף חריש האלופות

נושא: אינטרנט
תת נושא: אינטרנטבמעגל השנהחנוכהתרבותתרבות ופנאי
סוג פעילות: חומרי העשרהפעולהפעילות סניפית
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה

קפה דילמה בנושא “אני והמסך שלי”

 

קפה דילמה בנושא חברות, לשבטי גלעד- נווה

 

מהלך הפעילות:

מארגנים מראש שולחנות יפים עם כיבוד ושוקו/ תה.

מחלקים את הבנות לשולחנות מעורבבים בשבטים,

מתחילים ביחד את הסיפור ופתיחה על הנושא ואחר כך כל קבוצה דנה בדילמות, בזמן שהצוות עובר ביניהן ומנחה אותן.

 

סיפור לפתיחה:

קוראים לו מתי,

הוא בחור מאוד סימפטי

הוא נולד בארץ ישראל להורים ציונים.

שהיו פה בן הראשונים.

הם הפריחו כאן את השממה

ואת הנער הם חנכו לאהוב את המדינה עם כל הנשמה

הם דיברו איתו על עבודה עברית

ובביתם לא שמעו אף-פעם מוסיקה לועזית

אך ככל שגדל הנער והפך לאיש.

נוכח לדעת שהמצב פה היא עסק ביש

שאין לנו תרבות משלנו,

ושתרבות המערב משתלטת על כולנו

הוא ניסה לזעוק ולהסביר –

אך לאיש זה לא נראה סביר

ושכבר כמעט אמר נואש

עלה בראשו רעיון חדש

הוא ילך רחוק מעבר להרים

ושם עם כמה חברים

יקים עיר עברית

בלי כל זכר תרבות מערבית

אנשים החלו לנהור לעיר

אך ידידנו כאן היה מאוד זהיר

לא כל אחד לעיר יתקבל

אלא קודם יבחן וישקול

הגיעו לעיר עוד אנשים

חלקם מתאימים וחלקם כלל לא שייכים

היו גם כאלה שמתי לא ידע להחליט.

עליו הדבר מאוד הכביד

אז הגיע האיש

ומתי ברע התחיל להרגיש

הזר שיפשף את עיניו וצבט את ידו

ונוכח לדעת שזה לא חלום

אלא האיש באמת כאן לידו

הוא לבש “REEBOOK” מכנסי “SASOON” ירוקות

על Tוזניו יש WAKMAN  וחולצה של LACOSTE

בידו מזוודה עם כל מיני מדבקות

מכל מיני ארצות ומדינות

ידידנו מתי ניסה לדבר

אך מרוב השתוממות סתם בדבר

אז האיש החל לדבר

ואמר לו “אל תבהל”

אני יודע שאנו שיא השיאים של התרבות המערבית

ואין לו שום כוונה לגור כאן בעיר עברית

רק קראתי מודעה בעיתון

ובאתי להבהיר מה דעתי בנידון,

לפי דעתי בתרבות המערבית אין שום פסול

העובדה שאני הולך עם נעליים מסיימות מחו”ל

בסה”כ אומר שאני חושב שהם יפות

ולא משנה אם הם כחול לבן או מיובאות

ואם אני שומע מוסיקה מסוימת

שאותה שומע כל העולם

אז מה? מי אמר שזה רע?

נראה לי שאתה סתם מדקלם ססימאות

על תרבות עברית

ונגד מערבית

נראה לי שאתה צריך לחשוב כמה פעמים

לפני שאתה הולך ומקים עיר מעבר כל הרים

נראה לי שהגיע הזמן שיובן לכל אחד

שתרבות מערבית ועברית יכולות ללכת יד ביד

גמר האיש את נאומו

כשהוא משאיר את ידידנו מתי המום כולו

כאב לו הראש והוא הרגיש ברע

הוא לא חשב שבעיניו היה מסובך נורא

לפניו היה דף עם רשימה גדולה של אנשים

שהוא עוד לא החליט לאן הם שייכים

ולא מספיק זה גם ערערו לו את הבטחון

שצריך להילחם בתרבות המערב

חשב ידידנו מתי שעה…

ועוד שעה…

בסוף לקח שלט

תלה מסמר מעל לדלת וכתב:

יסלחו לי כל ההמונים שבחוץ

מחכים אבל אני חייב לעשות רגע חושבים

אני חייב להשקיע מאמץ רב בשאלה

אני ותרבות המערב

דו שיח או קרב?

 

דילמה 1- מנת פתיחה

*מי אני מאחורי המקלדת?

*מה הכוח של מילים שאנחנו כותבות להשפיע על החברות?

*נמשל הלשון לחץ. ולמה?

שאם ישלוף האדם החרב שבידו להרוג את חברו, הוא מתחנן לו, ומבקש הימנו רחמים, מתנחם ההורג ומחזיר החרב לנרתיקה.

אבל החץ, כיוון שירה אותו והלך, אפילו מבקש להחזיר, אינו יכול להחזיר.

[מדרש שוחר טוב רבא]

 

*מי קשה המכה בחרב או מכה בחץ?

המכה בחרב אינו יכול להמית את חברו אא”כ קרב אצלו ונגע בו, והמכה בחץ אינו כן אלא זורק החץ ומכה אותו בכל שהוא רואה אותו,לכך נמשל מספר לשון הרע כחץ שנאמר חץ שחוט לשונם מרמה דבר.

[ילקוט שמעוני פרשת מצורע]

 

דילמה 2- מנה עיקרית

המורה מעלה להצבעה בכיתה את ענין הפלאפונים בהפסקה ומבקשת מכל אחת להצביע האם היא רוצה שיהיה מותר להשתמש בפלאפונים בהפסקות חופשי או שיהיה אסור בכלל בזמן הלימודים וההפסקות להשתמש בפלאפון?

הרוחות בכיתה סוערות, צעקות שזה לא פייר והן צריכות את הפלאפון, ומצד שני בנות שאין להן פלאפון ומתחרפנות מזה שכל הפסקה כולן בפלאפונים ובכלל לא מתקשרות אחת עם השניה אלא מתכתבות עם החברה שלידן. מה היית אומרת?

 

דילמה 3- קינוח

קבעתן כל החברות להיפגש, ואז אחת החברות מציעה ללכת לסרט וכולן מתלהבות ומסכימות. האמת היא שהסרט הזה ממש לא מתאים לך,  את לא רואה כאלה סרטים וגם ההורים שלך לא ממש מבסוטים שתראי את הסרט הזה. את לא יודעת מה לעשות,  מצד אחד כל החברות הולכות ולא מבינות מה את רוצה ומה הבעיה בסרט ולא מוכנות לשנות בגללך, מצד שני את כל כך משתדלת לא לראות כאלה דברים… מה היית עושה?

 

דילמה 4- נשנושים

נפגשתן כמה חברות וחברה שמה שיר שאת לא שומעת, המילים שלו פחות מתאימות לך… מה תעשי?

בכלל, בואו נדבר רגע על שירים….

שירים זה כיף, משחרר ומרגיע, אבל מה הגבול שלנו?

איזה שירים אני לא שומעת?

איזה דברים שאני שומעת בשיר ישר גורמים לי להעביר אותו?

האם הזמר משפיע על האם אשמע או לא?

האם המילים בשיר משפיעות על האם אקשיב לו? (מילים לא מתאימות, לא נקיות)

האם אשמע שיר שהתוכן שלו מנוגד לאמונה שלי אבל יש לו מנגינה טובה?

האם השפה של השיר קריטית לי?

 

דילמה 5- בונוס

*כמה שעות ביום את מול מסך? פלאפון, מחשב, טאבלט וכו

*כשאת מגיעה הביתה איפה את שמה את הפלאפון?

*כמה את זמינה מ1-10?

*כשאת שומעת הודעה ישר קופצת לראות מי שלח?

*היית רוצה להיות יותר או פחות במסך?

*כשאת יושבת עם חברות אתן מדברות או כל אחת במסך שלה?

היית רוצה לשנות משהו? איך? למה?

 

דילמה 6- ולסיום

מסכימה או לא מסכימה?

תרבות בשבילי זה אולמות קונצרטים, גלריות ומוזיאונים ולא ממש אומר לי הרבה בחיי היום יום.

חיי התרבות שלי הם ערבוב של תרבויות שונות ללא קו מנחה ומוגדר

הייתי רוצה שליהדות יהיה מקום מרכזי יותר בחיי התרבות שלי.

תרבות המערב היא שמעצבת לי את חיי התרבותיים וטוב שכך שכן ערכי התרבות היהודית נראים לי מיושנים.

לדעתי העולם התרבותי של היהודי הדתי יכול לקלוט מרכיבים חוץ יהודיים כל עוד עושים זאת באופן מבוקר.

אני מרגיש מוגבל כאדם דתי, הייתי רוצה להיחשף לגיוון גדול יותר של תרבויות.

התורה היא הבסיס לחיי התרבות שלי. היא מעניקה את התוכן האמיתי והמוסר שלו.

 

עד כמה התרבות היא חשובה ומשמעותית לחיי?

עד כמה ליהדות יש השפעה על חיי התרבות שלי ?

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

עם ישראל

רעיונות לשירים סביב המדורה

תמיד כשבאים להכין שירון למדורה נתקלים בקושי.. איזה שירים אני אכניס? מה מתאים? מה לא מתאים?
ליקטנו שלל רעיונות לשירים שיקלו עליכם את המלאכה…

ילדים מחזיקים ספר תורה

החלק החסר (פעולה)

פעולה להעברה עצמית למשפחה לשבת פרשת מטות מסעי, בנושא חסרון בית המקדש, וההתרגלות למצב שלנו כיום.

דילוג לתוכן