אל המדריך
בפעולה זו נדון עם החניכים האם לדעתם ההתקדמות של העולם היא טובה או לא. לדוגמא: האם העובדה שאנחנו יודעים מה קורה בכל מקום בעולם היא טובה, או שדווקא היא פותחת בפנינו את הידיעה על אסונות שמתרחשים בעולם המעוררים אותנו לדאגה קיומית?! וכן האם האור והחשמל עוזרים לנו או שמא הם דווקא משבשים את סדר היום הטבעי? נכוון את השיח גם לנושא האינטרנט והסמארטפונים – שמצד אחד הם יכולים להיות כלים טובים, אך מצד שני הם יכולים גם להוריד אותנו למקומות שליליים, ומטרתנו היא שנצליח לכוון את המציאות והכלים שברשותנו למעלה ולא שהם יורידו אותנו למטה. נגיע למסקנה שהעולם הוא טוב וצועד תמיד להתפתחות חיובית, אלא שעלינו לנתב זאת בצורה שאנחנו נשלוט בזה הן מבחינה פרקטית והן מבחינה רגשית, ולא שההתפתחות תשלוט בנו.
שלבי הפעולה
- העברת כדור
- המפתח
- סיפורו של הרבי
שלב א'- העברת כדור
מהלך המשחק: המדריך יחלק את החניכים לזוגות, וכל זוג מקבל לוח (אפשר מחתיכת קרטון או מדף A 4) וכדור פינג פונג/גולה. מעמידים את הזוגות בצד אחד של החדר כאשר הלוח (והכדור שעליו) מוחזק על ידם בגבוה המותניים במאוזן. עם הינתן האות, על כל זוג לצעוד בזהירות לצידו השני של החדר תוך כדי שהם מחזיקים את הלוח ומוודאים שהכדור/הגולה לא נופל מהלוח. זוג שהכדור שלו נפל – חוזר לקו ההתחלה.
לאחר שזוג אחד יצליח לבצע את המשימה, המדריך יאסוף את החניכים, וישאל את כולם למה הזוג שהצליח באמת הצליח? המדריך ישמע את התשובות השונות ולבסוף יעבור לדיון (ותוך כדי יבקש מהחניכים לזכור את השאלה ואת התשובות שהם אמרו, כי אנחנו נחזור לזה עוד מעט).
כעת המדריך יעורר איתם את הדיון הבא:
אנו רואים שהעולם כל הזמן מתקדם ומשתכלל, אבל אני רוצה לשאול אתכם – האם לדעתכם ההתקדמות של העולם היא טובה או לא? לדוגמא: האם העובדה שאנחנו יודעים מה קורה בכל מקום בעולם היא טובה, או שדווקא היא פותחת בפנינו את הידיעה על אסונות שמתרחשים בעולם המעוררים אותנו לדאגה קיומית?! כמו כן, האם האור והחשמל עוזרים לנו, או שמא הם דווקא משבשים את סדר היום הטבעי?
אחרי שהחניכים יחוו את דעתם בנושא, המדריך יאסוף שוב את התשובות, ויחדד את הדיון על ידי מיקוד השאלה לנושא האינטרנט והסמארטפונים – שמצד אחד אלו כלים שניתן להשתמש בהם למידע, נוחות, קיצור זמן וכדו', ומצד שני יש בהם גם סכנות רבות: לשון הרע, צניעות, הקשר האותנטי בין החברים שנפגע, וכדו'. כעת המדריך יבקש מהחניכים להגיד מי חושב שיש בכלים אלו יותר יתרונות מחסרונות, ומי להיפך?
לסיכום הדיון – המדריך יסביר לחניכים שהקב"ה ברא את העולם טוב, כמו שכתוב "וירא אלוקים את כל אשר עשה, והנה טוב מאוד", אלא שהוא נתן את העולם בידינו, ועלינו לקדם את העולם לטוב ולהשתמש בכלים שהוא נתן לנו לטוב.
וזה כמו הכדור במשחק: הכדור היה בידיים שלכם (תרתי משמע😉). הוא תמיד מתגלגל קדימה אבל הוא בידיים שלכם, והזוג הצליח כי הוא הצליח לכוון אותו בצורה הכי טובה.
כך עלינו לכוון תמיד את המציאות לכיוון החיובי כלפי מעלה ולא שהיא תוריד אותנו למטה. עלינו לזכור שהעולם הוא טוב וצועד תמיד להתפתחות חיובית, אך עלינו לנתב זאת בצורה שאנחנו נשלוט בזה הן מבחינה פרקטית והן מבחינה רגשית, ולא שההתפתחות תשלוט בנו.
שלב ב'- המפתח
לאחר הדיון העמוק והחשוב, המדריך יבקש מהחניכים לשחק את המשחק "המפתח". מהלך המשחק: המדריך מחביא לפני תחילת הפעולה מפתח בחלל החדר, במקום שניתן לראות אותו אבל לא באופן חשוף מדי. המדריך יבקש מהחניכים להיכנס יחד לחדר ולחפש בעיניים בלבד את המפתח אך ללא דיבור כלל. חניך שמצא את המפתח מתיישב על הרצפה בשקט מבלי לגלות לשאר החניכים איפה הוא ראה את המפתח. המשחק ייגמר כשכולם יישבו על הרצפה. (כמובן שאם זה נמרח מידי ניתן להפסיק את המשחק לפני).
לאחר המשחק, המדריך יאמר לחניכים: כשנכנסתם היה ברור לכם שיש מפתח, אבל לא ישבתם בשקט, חיפשתם וחיפשתם, אבל ברגע שמצאתם – התיישבתם במקום.
וכך זה גם בחיים שלנו – ברור לנו שהם טובים במהותם, אבל לפעמים אנו לא יודעים כיצד להשתמש בהם וכיצד לכוון אותם, וזה גורם לנו "לא לשבת בשקט", אבל ברגע שאנחנו מוצאים את "המפתח" של החיים ואנחנו מוצאים את התשובה – אנו יכולים לשבת בשקט וברוגע ולגשת לעולם בצורה שמחה, בריאה ומשוחררת.
ומהו ה"מפתח" של החיים? ההבנה שהעולם שהקב"ה ברא הוא טוב במהותו, ושבידנו הדבר להטות את העולם לכיוון חיובי שיהיה עולם טוב ומתוקן יותר. לא מדובר בהבנה נקודתית אלא מהותית, כי כשאנחנו מגיעים בגישה הזו, אז כל החיים שלנו וכל מה שאנחנו עושים ופועלים נראה אחרת לגמרי. לא רק בשבילנו אלא גם כלפי מי שפוגש אותנו.
שלב ג'- סיפורו של הרבי
לסיום הפעולה, המדריך יקריא לחניכים את הסיפור הבא: פעם הגיעו הורים עם ילדתם לפגישה עם הרבי מלובביץ'. לאחר שהרבי שוחח עם ההורים, פנה הרבי לילדה ואמר: "יש לך שאלה"? הילדה השיבה בחיוב ושאלה: "האם פצצת אטום היא דבר טוב או רע"? חייך הרבי ושאל: "האם יש לך סכין בבית"?
"בוודאי", השיבה הילדה ותמהה "באיזה בית אין סכין"?,
"האם סכין זה דבר טוב או רע?", המשיך הרבי ושאל.
"תלוי איך משתמשים בו", ענתה הילדה והסבירה: "אם אשתמש בו להכין אוכל זה דבר טוב, אך אם אדקור בו את אחי הקטן זה דבר רע.
נענה הרבי ואמר: "שמעת מה שאמרת? הסכין הוא ניטרלי, תלוי איך משתמשים בו. גם פצצה אטומית אם משתמשים בה כדי לסלול כביש זה דבר טוב, אך אם משתמשים בה כדי לפגוע זה דבר רע".
בסיום הסיפור המדריך יסביר לחניכים כי עיקרון זה נכון להרבה דברים מהחיים שלנו בעולם הזה, שהינם כלים שנועדו שנשתמש בהם לטוב.
בשלב זה יסכם המדריך את הפעולה ויאמר כך:
אנו – כבני אדם, כיהודים, כאריאלניקים – רוצים לפתח מבט על הטוב שבחיים, מבט שקודם כל העולם הוא טוב, ואכן הקב"ה ברא עולם שבמהותו הוא טוב! אלא שכפי שחווינו במשחק של הלוח והכדור, הקב"ה נתן בידינו את הכח לקדם את העולם לכיוון חיובי או חלילה לכיוון שלילי.
כל העולם מורכב מדברים שהם יכולים להיות חיוביים או שליליים – במיוחד האינטרנט והסמארטפונים, וראינו שלמעשה הם באמת יכולים להיות כלים טובים מאוד אבל רק עם נשכיל להשתמש "במפתח הנכון" ובעזרתו נשתמש בהם בצורה מאוזנת, מוגבלת, ובריאה.
ומהו המפתח לחיים? זו ההבנה כי העולם הוא בידינו וששליחותנו היא לקדם אותו לטוב וזו בחירה שלנו אם להשתמש בו לטוב או לרע, וכפי שלמדנו מהסיפור של הרבי מלובביץ' – העולם הוא טוב וצועד לטוב, וכל הכלים הקיימים בתוכו הם אפשרויות עבורנו לשפר את העולם, לשכללו ולהפוך אותו למקום טוב יותר.
ואדרבה, דווקא כשאנחנו מאמצים מבט של טוב ושהמציאות תמיד מתקדמת לטוב – אז היכולת שלנו (וגם האחריות שלנו) לפתח את העולם ולקדם אותו לטוב היא הרבה יותר גדולה ומשמעותית.
מערך פעולות "מאמינים בטוב"
שבוע ראשון – עניין של זווית
גלעד ודביר – זה גלגל החיים
הראל ונווה – זהות כפולה
מעוז ונחלה – כחומר ביד היוצר
חבב – כל מי שפעל עם א-ל
שבוע שני – טוב ה‘ לכל – מעוז ונחלה – המקפצה הגדולה
שבוע שלישי – ובטוב העולם נידון- מעוז ונחלה – נקודה טובה ועוד
שבוע רביעי – טוב עין הוא יבורך- מעוז ונחלה – עין טובה



