אל המדריך
לאחר שבשבועיים האחרונים הרכבנו את המשקפיים הנכונים – ואנו מסתכלים על העולם במבט של אמונה, אמונה שהעולם הוא טוב במהותו, אמונה בה' שרוצה בטובתנו ודואג לעולם שיתקדם בצורה הטובה ביותר, ואמונה בעם ישראל ובתהליך הגאולה שמתקדם כל הזמן, כעת אנו רוצים לדבר על עצמנו. נבהיר לחניכים שלעיתים רבות אנו שואלים את עצמנו: האם אנחנו אנשים טובים?! ולא תמיד ברורה לנו התשובה, משום שלצערנו יש לאדם יצר הרע המייצר לו תחושת העצמה לחלקים הלוא טובים שבתוכו – כך שהוא חווה שחלקים אלו הם הדבר העיקרי בחייו. ולכן בפעולה זו נתמקד בכך שלמרות שישנו פער בין מה שאנחנו רוצים לבין איך שאנחנו מתנהגים בפועל – עדיין הרצונות הם מה שמגדיר אותנו ולא האתגרים איתם אנו מתמודדים, וכיוון שהרצונות שלנו בשורשם הם טובים – זה שמוכיח לנו שבעומק כולנו טובים, כי הרצון שלנו הוא טוב! בפעולה זו נעורר את החניכים לחוות את האמון בטוב שבתוכם, שהם טובים מצד היותם נבראים של הקב"ה, וממילא הם שייכים לטוב. נאיר לחניכים את השייכות שלהם לטוב ונמחיש את היותם טובים בעזרת דוגמאות של כמה טוב הם עושים במציאות ביום יום מבלי לשים לב, כמה הם רוצים שיהיה טוב במציאות, וכמה הם באמת רוצים לעשות טוב.
שלבי הפעולה
- ארנבת שחורה
- סיפור על החפץ חיים
- דג במים
- להסתכל במראה
שלב א'- ארנבת שחורה
כפתיחה לפעולה זו, המדריך יזכיר לחניכים את העובדה שעסקנו בשבועות האחרונים בבירור הטוב בעולם, בראייה כיצד העולם הוא טוב וכיצד אפילו בתקופות מאתגרות – כמו בתקופת המלחמה בה אנו נמצאים, יוצא אור וטוב לעולם. כהמשך למהלך זה, נרצה בפעולה זו ללמוד לראות גם את עצמנו במבט חיובי.
לצורך כך המדריך יבקש מהחניכים לשחק "ארנבת שחורה". מהלך המשחק: מושיבים את הקבוצה במעגל ובוחרים מתנדב. המתנדב מסתובב מאחורי חברי הקבוצה ומחלק "תארים" לכל חניך שיושב במעגל – ארנבת צהובה, ארנבת ירוקה, ארנבת אדומה וכו'… החניך שנאמר לו על ידי המתנדב "ארנבת שחורה" צריך לקום ולרדוף אחרי המתנדב, והמתנדב צריך לתפוס את המקום שהתפנה, כאשר עליהם לרוץ סביב המעגל בלבד. אם המתנדב הצליח לתפוס את מקומו של החניך הרודף – כעת חניך זה הוא שמחלק את ה"תארים".
לאחר מספר סבבים בהם ישתתפו לפחות מספר חניכים בתור מתנדבים, ולאחר שהמשחק יגיע אל סיומו לפי שיקול דעתו של המדריך, המדריך יערוך דיון קצר עם החניכים וישאל אותם: מדוע דווקא במילים "ארנבת שחורה" קמתם מהמעגל וזינקתם מהמקום שלכם?
לאחר שהחניכים יגידו מה שהם חושבים כלפי שאלה זו – המדריך ידגיש לחניכים שכיוון שאנחנו עוסקים בצורך שלנו לראות את עצמנו באור חיובי, עלינו לדעת שדווקא הכח המושך אותנו בחיים זה לראות את הצד השלילי, ולכן מילים "רגילות" ואפילו מפרגנות לא מזיזות אותנו מהמקום, אבל המילה "שחור" שהיא זורקת אותנו לדימוי של רע ושלילי – דווקא היא "מקפיצה" אותנו וגורמת לנו לזוז, משום שפעמים רבות אנחנו נשאבים לראות דווקא את הצד השלילי שבתוכנו.
על מנת להבין איך לשנות את המבט הזה – נמשיך בשלבי הפעולה.
שלב ב'- סיפורו של החפץ חיים
כעת, המדריך ישאל את החניכים מי שמע את השם "רבי ישראל מאיר הכהן מראדין"? אם החניכים ידעו – מצוין, ואם לא המדריך ייתן להם רמז ויראה להם את התמונה שלו המצורפת בנספח 1 בסוף הפעולה. לאחר מכן המדריך יספר לחניכים שמדובר ב"חפץ חיים" שכתב ספרים רבים, וביניהם שני ספרים מרכזיים המוכרים יותר – האחד "משנה ברורה" על השולחן ערוך, והשני "חפץ חיים" העוסק בהלכות לשון הרע.
בשלב זה, המדריך יקריא לחניכים את סיפורו של החפץ חיים המצורפת בנספח 2 בסוף הפעולה.
לאחר הסיפור המיוחד, המדריך ישאל את החניכים מה הם לומדים מהסיפור – יאסוף את התשובות וידגיש כי הלימוד של החפץ חיים הוא לא רק עבור עצמו, אלא עבור כל אחד מאיתנו, שלמרות שאנחנו לא ה'חפץ החיים' עדיין אסור לנו לדבר או לחשוב רע על עצמנו גם אם אנחנו לא מרגישים משהו מיוחד, משום שלכל אחד מאיתנו יש רצונות מיוחדים וגבוהים שהופכים אותנו להיות מי שאנחנו – וגם אם בפועל אנו לא תמיד מצליחים להגשים את השאיפות והרצונות הגבוהים שלנו, עדיין עצם הרצון שלנו להיות אנשים טובים הוא מי שמגדיר אותנו.
בשלב זה המדריך ישאל את החניכים מה לדעתם הבסיס לאמונה שאנחנו אכן אנשים טובים עם רצונות טובים?
המדריך יקשיב לרעיונות שהחניכים יעלו, ויחדד להם שאכן אנו אומרים כל בוקר:
"אלוקי, נשמה שנתת בי – טהורה היא"!
כלומר, שהנשמה שלנו שהיא חלק אלוק' ממעל – היא טובה ורוצה טוב, ולכן הבסיס שלנו באמונה של הטוב הפנימי שלנו נובעת מהאמונה שלכל אחד מאיתנו יש שייכות של חיבור לה' יתברך על ידי הנשמה הטהורה, ומהשייכות הזו נובעים כל הרצונות הטובים – והיא מה שמגדיר אותנו באמת.
שלב ג'- דג במים
לאחר הדיון והתובנה החשובה אליה הגענו, המדריך יבקש מהחניכים לשחק את המשחק "דג במים". מהלך המשחק: עומדים במעגל, כאשר כל חניך בתורו ממלא את פיו במים בלי לבלוע אותם, ועליו לומר שלושה דברים טובים על החניך העומד מימינו תוך כדי שהמים עדיין בפה שלו.
בסוף הסבב המפרגן והמצחיק, המדריך יציף לחניכים את השאלה – האם היה לכם כיף שאמרו עליכם דברים טובים? האם זה עשה לכם נעים בלב לשמוע איזה תכונות ומידות טובות החברים חושבים עליכם?
קרוב לוודאי שהתשובות יהיו חיוביות, ובעקבות כך המדריך יסביר לחניכים שעלינו להגיד לעצמנו כל הזמן דיבורים טובים על מעשים טובים שאנחנו עושים ותכונות טובות הקיימות בתוכנו – ובכך נוכל להעצים את חווית הטוב הפשוט והאמיתי הקיים בתוכנו, משום שגם דברים שנראים לנו "פשוטים" ו"מובנים מאליהם" – הם כל כך לא מובנים מאליהם.
שלב ד'- להסתכל במראה
על מנת לחזק את החוויה האישית של הטוב שבכל אחד, כעת המדריך יבקש מכל החניכים לומר לפחות עשרה דברים טובים שהם עשו היום, אפילו קטנים, ממש כמו שיש הרבה מילים קטנות בתוך מילה אחת גדולה. לדוגמא:
- קימה בזמן לתפילה
- תפילה במניין
- אמירת ברכות השחר
- נטילת ידיים של בוקר
- נטילת ידיים לסעודה
- ברכת המזון
- עזרה לאמא לערוך שולחן/ להגיש את האוכל
- עזרה עם האחים הקטנים/ האחיינים
- סידור הבית
- מעשה של וויתור
סיכום
לאחר שכל החניכים יאמרו דברים טובים שהם עשו, המדריך יסכם ויאמר:
אחרי שלמדנו שהעולם במהותו הוא טוב, והוא גם תמיד מתקדם לכיוון חיובי, ואחרי שנחשפנו לטוב הצומח גם מתקופות מאתגרות כמלחמה – השבוע הפנמנו שעלינו לראות גם את הטוב הקיים בתוכנו פנימה, ושעלינו להאמין בטוב הפשוט והאמיתי שלנו. היצר הרע חוסם אותנו מלראות את הטוב הזה ולחוות אותו בצורה מלאה ועוצמתית – אך אם נזכור שהנשמה שלנו היא טהורה ורוצה בטוב, נוכל להתחזק באמונה השורשית שכולנו טובים ומלאים ברצונות טובים. כמו כן חידדנו שהדרך לפתח את הראייה של הטוב הקיים בתוכנו היא על ידי שנעצים ולא נזלזל בנקודות הטובות הקטנות הקיימות בנו, משום שכל אחת מהן היא עולם ומלואו. ואדרבה, כשכולן מצטרפות יחד באדם אחד אזי מתגלה מולנו אדם שהוא טוב עצום, וכך היחס העצמי שלנו כלפי עצמנו יהיה מלא בתחושה וחוויה של טוב פנימי, ונוכל לראות את עצמנו באור חיובי.
מערך פעולות "מאמינים בטוב"
שבוע ראשון – עניין של זווית – גלעד ודביר – זה גלגל החיים
שבוע שני – טוב ה‘ לכל- גלעד ודביר – להאיר מתוך חשיכה
שבוע שלישי – ובטוב העולם נידון
גלעד ודביר – מי שטוב לו ושמח
הראל ונווה – מתנות קטנות
מעוז ונחלה – נקודה טובה ועוד
חבב – אור חוזר
שבוע רביעי – טוב עין הוא יבורך – גלעד ודביר – מחשבות טובות



