חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: אמונה בעצמי
תת נושא: אמונה בעצמיבמעגל השנהעבודת המידותפסח
סוג פעילות: משחקפעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: יום חול, קלילה

הלכות פסח לכל דכפין…(פעולה)

מטרות הפעולה:

החניכים ילמדו את הלכות הפסח.

 

עזרים:
  • פאזל בצורת לחם
  • דלי
  • 24 פתקי שאלות ב-2 צבעים שונים

 

הקדמה למדריך/ה:

רבותינו לימדונו, ששואלים ודורשים בהלכות הפסח שלושים יום קודם החג (פסחים ו,א).

שהרי כידוע, הלכות הפסח מרובות ועל כן צריך כל יהודי לקבוע לעצמו לימוד מסוים בהלכות הפסח בימים אלו

(כך כתב הרב אליעזר מלמד, בשם השו”ע). ובכדי שגם את/ה,

 המדריך/ה, וגם חניכיך/חניכותייך תוכלו לקיים את דברי הגמרא ולהיכנס לחג הפסח כשרים ושמחים,

הכינונו לכם/ן מראש פעולה נחמדת העוסקת בהלכות שכולנו צריכים לזכור ולשנן לעצמנו לקראת החג הממשמש ובא.

כמובן שאפשר להוסיף ולשנות כפי הרצון והצורך!

מהלך הפעולה:

פעילות זו תתבצע דרך תחרות בין שתי קבוצות: כל קבוצה תקבל בריסטול בצורת לחם המחולק ל- 15 חלקים ממוספרים,

 ותחילה עליהם להרכיב את הפאזל של הלחם.

לאחר מכן, המטרה להיפטר מן החמץ לפני חג הפסח. איך עושים זאת??

 

המדריך יעמיד במרכז החדר דלי עם מים (או בלי מים), שבתוכו 24 פתקי שאלה לבנים בתוך שקיות ניילון סגורות,

 12 מהם כתובים בצבע אחד ו 12 בצבע אחר. לכל קבוצה ייבחר צבע, ונציג מכל קבוצה יוציא בתורו פתק.

אם השאלה שעל הפתק כתובה בצבע של הקבוצה והקבוצה עונה נכון, היא מתפטרת מאחד החלקים של הלחם,

 ויש לה תור נוסף. אם השאלה לא בצבע הקבוצה והקבוצה עונה נכון – היא מתפטרת מהחלק אך אין לה תור נוסף.

 אם אינה עונה נכון – השאלה עוברת לקבוצה השנייה.

 

ולהלן שאלות: (אם את/ה המדריך/ה רואה שקשה לחניכים מדי, תוכל/י לתת כמה תשובות אפשריות.)

 

1. מהי בדיקת חמץ ומתי עושים אותה? בתחילת ליל יד’ בניסן בודקים את החמץ בחורים ובסדקים ובכל מקום שרגילים להכניס אליו חמץ.

2. מהי מכירת חמץ? מי שיש לו הרבה חמץ ואינו רוצה להפסידו, מוכר את החמץ לנכרי. זהו מנהג שנערך בערב פסח,

המוכר את החמץ מודיע לנכרי היכן נמצא החמץ, ולמחרת הפסח הנכרי מודיע שהוא מתחרט על הקניה והמכירה בטלה.

3. ממתי אסור לאכול מצה בערב פסח? מתחילת היום

4. מדוע מחלקים אגוזים ומיני מתיקה לילדים לפני הקידוש בליל הסדר? כדי שישאלו מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות.

5. איך צריך לשבת בשולחן ליל הסדר? בהסבה לצד שמאל

6. איזו מצה בוצעים לשם ‘יחץ’? האמצעית

7. מה עושים עם שני חלקי המצה של ‘יחץ’? חצי אחד מניחים בין שתי המצות השלמות, וחצי שני שומרים לאפיקומן.

8. המרור הוא זכר ל? שיעבוד במצרים

9. מדוע יש לאכול אפיקומן? זכר לקרבן פסח, שבזמן שבית המקדש היה קיים היה נאכל לאחר הסעודה.

10. מה מותר לאכול אחר אכילת האפיקומן? כלום

11. האם סיפור יציאת מצרים זו מצווה מהתורה או מדרבנן? מצווה מהתורה-“והגדת לבנך”!

12. מהם ארבעת לשונות הגאולה, שכנגדן אנו שותים ארבע כוסות? והוצאתי, והצלתי, וגאלתי, ולקחתי.

13. למה צריך להסב כשאוכלים מצה ושותים ארבע כוסות? כדרך בני חורין.

14. מהו לחם עוני, ומדוע הוא נקרא כך? מצה, שעונים עליה דברים הרבה, וכן שהיא לחמו של העני, שהיא עשויה רק לחם ומים.

15. מדוע קוראים את ההגדה? כדי לקיים מצוות סיפור יציאת מצרים.

16. מה פירוש “כל דכפין יתי ויכול”? כל מי שרעב יבוא ויאכל.

17. מעשה בר’ אליעזר ור’ יהושע וכו’… עד שבאו תלמידיהם ואמרו להם – מה? הגיע זמן קריאת שמע של שחרית.

18. מי הם ארבעת הבנים שכנגדם דיברה התורה? חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול.

19. מהי השאלה ששואל הבן הרשע? מה העבודה הזאת לכם?

20. מהו הקטע בהגדה בו אנו מכריזים כי ה’ מציל את ישראל מידי כל המבקשים להשמידם? “והיא שעמדה”

21. מהם הדברים שאם לא אמרם בפסח לא יצא ידי חובתו? פסח, מצה ומרור

22. כמו מה חייב אדם בכל דור ודור לראות את עצמו? כאילו יצא ממצרים.

23. איך מכשירים כלי חרס לפסח? אי אפשר להכשיר כלי חרס לפסח.

24. מתי יש חובה לאכול מצה? בלילה הראשון של פסח, בליל הסדר.

 

מנצחת הקבוצה שסילקה ראשונה את כל החמץ מביתה,

אבל – הרוויחו כל החניכים שחזרו ושיננו את הלכות הפסח. שנזכה לקיים את הפסח כהלכתו בביהמ”ק, עוד השנה!

 

 

אפשרות להמשך פעולה לשבטים הבוגרים

נקריא את המקור הבא:

חירות וחופש אמיתיים הם כל מצב המאפשר לאדם להגשים בחייו את ייעודו ותכליתו,

ומאידך כל חיי הפקרות המביאים להידרדרות והסתאבות,

המשחיתים את צלם אלוקים שבאדם,

כל “חופש” מעין זה הוא עבדות ושלילת עצמיותו של האדם.

נמצאנו למדים שלהיות בן חורין פירושו להיות נאמן לעצמו.

השאלה שעל האדם לשאול ולברר היא:

מי הוא? איך הוא יהיה נאמן לעצמו? כיצד יוציא את עצמו מן הכוח אל הפועל?

זוהי מטרתה של התורה! התורה באה להורות לאדם ולעזור לו בגילוי תכונותיו,

בחשיפת עצמו. התורה מתחילה מאיתנו- “וחיי עולם נטע בתוכנו”.

האידיאלים והכוונות שנמצאות בתוך התורה ומצוותיה טבועים בנו.

 והקב”ה שיצר בנו טבע זה נתן את התורה כדי לעזור לנו למצוא את עצמנו. (הרב זאב קרוב)

הקטע מסכם בעצם את כל מושג החירות, כדאי וטוב להבין אותו.

 

המדריך יסכם: דברנו על כך שחירות משמעותה להיות נאמן לעצמך,

לחיות את החיים שלך, להוציא את עצמך לפועל.

מצב כזה יכול להתממש רק כשיש לך מטרות לחיים, תוכן ומשמעות.

התפקיד של התורה בעצם היא לאפשר לך לממש את עצמך,

את מה שטמון בנשמתך, שזה בעצם הרצון לעבוד את ה’ שטבוע בכל יהודי,

והיא (התורה) מסייעת לו לחשוף את הרצון הפנימי שלו ולגלות את עצמו.

התורה והמצוות עוזרות לנו לא להשתעבד ליצר ולהיגרר אחריו,

 ובעצם לגלות את הרצון הפנימי ולהוציא את עצמנו לפועל.

מכך משתמע, שהחירות האמיתית היא להיות עבד לקב”ה,

ובכך להגשים את עצמך בעולם בצורה הכי טובה,

ככל שאתה יותר עבד לה’ – כך אתה בעצם יותר חופשי, יותר מגלה את הפוטנציאל המירבי של הנשמה שלך.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

ילד עם דגל

ל”ג בעומר קצת אחר!

לקראת תחילת חגיגות ל”ג בעומר
מזמינים אתכם לצפות בדבריו של דביר עמיאור, מזכ”ל התנועה
על החג, ועל החגיגות- מכיוון מעט שונה.

דילוג לתוכן