מטרות:
2. החניך יבין שתחילתו של שינוי הוא דווקא במעשה הקטן ובתיקון האישי.
עזרים:
-
דפים וצבעים,
-
עטים,
-
תפוז,
-
טיפות מבריסטול,
-
קטעי הקראה,
-
מילות השירים "לטפטף טיפה" ו"אני אתה נשנה את העולם",
-
אמצעי השמעה.
שלב א'
נשמיע לחניכים את השיר "אני ואתה נשנה את העולם".
לאחר השמעת השיר נשאל את החניכים אילו דברים בעולם הם היו רוצים לשנות?
נחלק לכל חניך דף וצבעים.
כל חניך יביע בציור וכתיבה דבר אחד בעולם אותו הוא רוצה לשנות,
וכיצד העולם ייראה אחרי התיקון.
כשהחניכים יסיימו, כל חניך יסביר לשאר חברי השבט את הציור שלו:
במה בחר ומדוע, וכיצד הביא זאת לידי ביטוי בציור.
שלב ב'
נשאל את החניכים:
-
מהי משמעות המושג "לתקן את העולם"?
-
מי מהחניכים מאמין שיצליח לתקן ולשנות את העולם?
-
איך משנים את העולם?
לאחר תשובות החניכים נקריא את הקטע הבא:
(זכרו, החניכים צעירים! רצוי להסביר את הקטע במקביל להקראתו).
אמר רבי חיים מצאנז: בנעורי, הייתי נלהב ונמרץ והאמנתי שאתקן את העולם כולו.
כשבגרתי קצת, הבנתי שהדבר נבצר מיכולתי ודי יהיה אם אתקן את תושבי עירי.
חלפו שנים, ושוב הבנתי שתפסתי מרובה. והסתפקתי בלתקן את בני ביתי.
כעת שזקנתי, יש בליבי רק תפילה אחת: הלוואי ואצליח לתקן את עצמי…
נשאל את החניכים מה למדו מדברי רבי חיים מצאנז.
האם ניתן להתחיל מיד ולתקן את כל העולם? ממה למעשה עלינו להתחיל?!
המדריך יוציא תפוז (מקולף) ויטען כי לא ניתן לאכול את התפוז – הוא גדול יותר מפיו.
נשאל את החניכים כיצד בכל זאת ניתן לאכול את התפוז? ברור יהיה לחניכים,
כך יש להניח, שכדי לאכול תפוז יש לפלחו לפלחים קטנים.
נשאל את החניכים מה הם יכולים ללמוד ממשל התפוז על תהליך שינוי העולם?
דרך משל זה אנו מבינים שעל מנת לשנות את העולם – דבר עצום,
יש להתחיל בקטן, ביחידים, שלב אחר שלב.
שלב ג':
המדריך יכין פאזל שעליו כתובים דברי הרמב"ם הבאים:
"צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב,
וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב,
חטא חטא אחד הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף חובה וגרם לו השחתה,
עשה מצווה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות וגרם לו ולהם תשועה והצלה שנאמר וצדיק יסוד עולם זה שצדק הכריע את כל העולם לזכות והצילו…"
(רמב"ם הלכות תשובה פרק ג הלכה ד)
נבקש מחניכים להרכיב את הפאזל.
לאחר שהחניכים יסיימו, נבקש מהם לקרוא את הכתוב.
נדגיש בפניהם כי כמו שבפאזל כל חלק היה קטן אך חשוב – כך בחיים:
כל מעשה קטן משפיע על תמונת המציאות כולה.
נשאל את החניכים:
-
מה יש לנו ללמוד לעצמנו מדברי הרבי מצאנז שלמדנו קודם ומדברי הרמב"ם?
מתוך דברי החניכים נדגיש את הנקודות הבאות:
– השינוי מתחיל בי.
– השינוי יכול להיות מאוד קטן.
– השינוי יכול להשפיע על העולם כולו.
נבקש מהחניכים דוגמאות לכך שמעשה קטן יכול להוביל לשינויים גדולים,
דוגמא קטנה: אני מקפיד לא לדבר לשה"ר בין השעות 4-2,
ובאופן ישיר – כל מי שנפגש איתי בזמן זה לא יכול לדבר לשון הרע,
ע"מ שאני לא אכשל.
הצלחתי במעשה יחיד למנוע רבים מדיבור לשון הרע.
(במידה ולחניכים אין סיפורים או דוגמאות לכך, ניתן להיעזר במדרש על אלקנה המופיע בפעולה לבוגרים, שלב ב')
שלב ד'::
נשמיע (או נקריא) לחניכים את השיר "סה"כ רציתי לטפטף טיפה".
אפשר להוסיף את הקטע "ראו מה טיפות קטנות של גשם יכולות לעשות".
שני הקטעים מופיעים בקבצים המצורפים בצד העמוד.
לחניכים הצעירים הכרחי, כמובן, להוסיף ביאור והסבר למשמעות הקטעים.
נדגיש לאור הקטע את ראשיתו של השינוי – האמור להתחולל בנו עצמנו.
על מנת (להתחיל) להוריד את הרעיון לעולם המעשה,
נחלק לכל חניך צורת טיפה מבריסטול, וכל חניך יכתוב שינוי קטן שהוא רוצה לחולל בעצמו.
לסיכום
לשינוי הקטן ישנה יכולת השפעה אדירה וגדולה ולכן לכל אחד מאתנו יש בעצם כוח להשפיע, בסופו של דבר, על העולם כולו, שינוי שמתחיל מהשינוי של כל אחד את עצמו, ודווקא מהמעשים הכי קטנים!