חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: ארץ ישראל
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

הקומה הרוחנית (פעולה)

מטרות

 

המדריך יקנה לחניכים חשיבה על בניין ארץ ישראל, ומימוש אידיאליים ורעיונות ציוניים מתוך ערנות למציאות.

עזרים
  • בריסטול
  • קלפים 

 

הערה:

הפעולה ארוכה ומגוונת, ניתן לקחת חלקים ממנה ולהתאימה לקהל היעד.

 

שלב א

המדריך יקריא לחניכים קטע עם קורות חייו של אריאל שרון מבלי שמוזכר שמו.

רק לאחר הקראת הקטע אומרים להם שמדובר בו.

_____  (נולד ב-26 בפברואר 1928) כיהן כאלוף בצה”ל, חבר הכנסת מטעם הליכוד,

שר במספר ממשלות ישראל וראש הממשלה האחד עשר של מדינת ישראל.

_____ לחם במלחמת העצמאות ונפצע מקליע שפילח את בטנו בקרב לטרון.

בתחילת שנות ה-50 הקים את יחידה 101 והוביל את פעולות התגמול.

כמפקד חטיבת הצנחנים במבצע סיני היה מפקד קרב המיתלה.

במלחמת ששת הימים זכה לתהילה על הקרבות שניהל באום-כתף ובאבו עגילה.

בתחילת שנות ה-70 הכריע את הטרור הפלסטיני ברצועת עזה כאלוף פיקוד הדרום.

במלחמת יום הכיפורים חצה עם אוגדתו את תעלת סואץ והביא למפנה העיקרי במלחמה.

 

______ היה ממייסדי מפלגת “הליכוד”, שחרתה על דגלה את חזון ארץ ישראל השלמה.

במשך שלושים שנות פעילותו הפוליטית, בלט ______ בגישתו המיליטנטית למלחמה בטרור ובתמיכתו במפעל ההתנחלויות, ואף כונה “אבי ההתנחלויות”.

כשר הביטחון הוביל את צה”ל למלחמת לבנון הראשונה,

וכראש ממשלה הוביל במרץ 2002 את ישראל למבצע חומת מגן.

 

בשנת 2003, לאחר שנבחר בשנית לראשות הממשלה, חל מפנה בעמדותיו של _______:

הוא הכריז על תוכנית ההתנתקות, ובאוגוסט 2005 פינה את כל התנחלויות מרצועת עזה

 וכן ארבע התנחלויות בצפון השומרון. בנובמבר אותה שנה פרש מהליכוד והקים את מפלגת “קדימה”.

 

ב-4 בינואר 2006 עבר אירוע מוחי חמור, שהביא להעברת סמכויותיו כראש הממשלה

וכיו”ר תנועת “קדימה” לאהוד אולמרט. מאז הוא שרוי בתרדמת.

 
בילדותו למד _______ בבית הספר היסודי המחוזי בכפר מל”ל.
כבר בגיל שמונה סייע להוריו לאחר הלימודים בעבודות פיזיות מתישות בשדה וגם בחופשות עבד בפרדס המשפחתי. פעמים רבות סייע אף בשמירה על הפרדס המשפחתי מפני גנבים ופולשים.
בגיל עשר הצטרף לקבוצת “השדה” בתנועת הנוער העובד,
והתייצב כיד ימינו ועוזרו של המדריך יוסף גולומב. בנעוריו למד בתיכון “גאולה” בתל אביב.
 
במשך כל תקופות שירותו את המדינה פעל שרון לפגיעה והחלשת הטרור מול ישראל כשהוא מפעיל תוכניות חדשניות ונועזות המצליחות להפתיע את גופי הטרור. שרון השאיר לצה”ל ומדינת ישראל תרומה גדולה מאוד בתחום זה שסייעה לבניית תשתית איכותית של לוחמה בטרור.
  • הוא בנה כוחות מיוחדים ללחימה בטרור שפעלו מעבר לקווי האויב לפעולות תגמול – יחידה 101 והצנחנים.
  • הוא תכנן ופיקח על פעולת מיגור הטרור בעזה בשנות ה-70 של המאה ה-20, הקמת סיירת רימון שבין השאר חיסלה מחבלים, יצירת שיטת “גרילה ללחימה בטרור” והפעלת אמצעים אזרחיים על האוכלוסיה בה קינן הטרור – בהיותו אלוף הפיקוד.
  • הוא תכנן את מלחמת לבנון לחיסול פתחלנד בלבנון בהשתמשו בכל כוח צבאי שעמד לרשותו – בהיותו שר הביטחון.
  • בקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה פעל לפגיעה בארגוני הטרור ובכוחם הפוליטי על ידי קישור בין פעולות טרור לתגובה בינלאומית, כך שיבש והחליש את כוחה של הרשות הפלסטינית שעודדה טרור. בעקבות הצלחתו לדרדר את לגיטימיות גופי הטרור באזור בעיני מדינות בעולם, הפעיל חיסולים ממוקדים כנגד מנהיגי טרור שהתנהלו באופן איטי ורציף. כך הצליח לקבע בצורה מדינית את הצדקת הפעולות האלימות בהן נקט. שיא הלחימה בטרור בתקפות כהונתו הייתה פעולת מבצע חומת מגן, בה נוצל אירוע הפיגוע במלון פארק לפתיחת מבצע כניסה לשטחי הגדה וחיסול תשתיות הטרור עד בידודו של יאסר עראפת במוקטעה, דרדור הרשות הפלסטינאית לשפל חסר תקדים מאז הסכמי אוסלו, העלאת המורל בישראל והורדת פיגועי הטרור בצורה דראסטית.

דיון:

המדריך ישאל את החניכים איך אדם שנלחם כ”כ הרבה למען א”י, עשה תפנית כ”כ גדולה של מסירת חלק גדול מארץ ישראל?

 

שלב ב’

המדריך יקריא את השיר הבא:

יכול להיות שזה נגמר?! / יהונתן גפן

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי,
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי
שומר עברי על סוס לבן, בלילה שחור
על שפת הכינרת טרומפלדור היה גיבור
תל אביב הקטנה, חולות אדומים, ביאליק אחד
שני עצים שיקמים, אנשים יפים מלאים חלומות
ואנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות,
כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת.

כאן, איפה שאתה רואה את הדשא
היו פעם רק יתושים וביצות
אמרו שפעם היה כאן חלום נהדר
אבל כשבאתי לראות לא מצאתי שום דבר

יכול להיות שזה נגמר.
יכול להיות שזה נגמר.

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי
פלמ”ח, פינג’אן, קפה שחור וכוכבים
אנגלים, מחתרת וילקוט הכזבים
שפם ובלורית, כאפיה על צוואר, ירון זהבי
אלתרמן, תמר, בחורות יפות, מכנסיים קצרים
היה להם בשביל מה לקום בבוקר
כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת

כאן, איפה שאתה רואה את הדשא
היו פעם רק יתושים וביצות
אמרו שפעם היה כאן חלום נהדר
אבל כשבאתי לראות לא מצאתי שום דבר

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי.

המדריך ישאל:

האם באמת נגמרו לנו התפקידים בעמ”י?

אילו תפקידים או מטרות עומדים בפנינו כעת ?

 

 

שלב ג

המדריך יחלק החניכים ל 2 קבוצות, ויתן להם שתי משימות זו אחרי זו.

1) נבנה מגדל מקלפים

2) נלמד אותם שיר

לאחר זמן נפסיק את השירה ונפרק את המגדל.

המדריך ישאל את החניכים כיצד הם מרגישים? מה קרה כאן?

נגיע למסקנה שמשהו שבונים אפשר לפרק בקלות אך קניין רוחני (כמו השיר שלמדו)

נשאר לנצח נצחים.

 

המדריך ילמד את החניכים את דרך התשובה של הרב קוק

 

שלב ד’

המדריך יבחר 4 חניכים, כל אחד יקבל תפקיד: 

תינוק, ילד בן 5, בחור בן 10, בן 15

המדריך יבקש מהחניכים לתאר מה הם עושים ביום יום,

ושאר החניכים ינחשו בני כמה הם.

נגיע ביחד למסקנה שהם ידעו את הגיל לפי מה שהם עושים.

 

המדריך יפרוס על הרצפה 4 פתקים:

  • גוף
  • נפש
  • רוח
  • נשמה

המדריך יסביר על כל אחד:

  • גוף- החלק הפיזי של האדם בתחילת דרכו
  • נפש- רגשות
  • רוח- חכמה, מדעים וכו’
  • נשמה- תורה ומצוות

נמשיל את זה לעמ”י:

  • גוף- ארץ ישראל
  • נפש- המדינה, המוסדות של המדינה
  • הרוח- תורה ומצוות
  • נשמה- גאולה

המדריך יסביר שהיה צריך את השלב של הבניה גם של הארץ וגם של המדינה,

ועכשיו זה השלב שבו אנחנו צריכים להכניס את הרוח למדינה,

תפקידנו לא רק לבנות בחומר אלא יותר ברוח, מתוך תחושת שליחות ואהבה לארץ ישראל .

 

 

שלב ה’

המדריך יקריא את התשובה של אלישיב רייכנר ל”אומרים שהיה פה שמח”

ויסכם את הפעולה!

 

זה לא נגמר! / אלישיב רייכנר

“אומרים שהיה פה שמח”, אמר לא מזמן המשורר

“שמח לפני שנולדתי”, כך בדיוק הוא קיטר

ואחר כך תיאר חלוצים, עם מכנסיים קצרים בביצה

ונזכר היו אידיאלים, והייתה התיישבות אמיצה

ובסוף הוא זרק שאלה, “יכול להיות שזה נגמר?”

הוא לא חיכה לתשובה, וקבע שנולדנו מאוחר

להם היה למה לקום, היה על מה לחלום

לנו לא נשאר כלום, פשוט משעמם היום.

אז תרשו לי שנייה להעיז, לענות לבחור המבואס

וזה לא כדי להרגיז, אז הוא בטח לא יכעס

זה עוד לא נגמר, ידידי, ואפילו לא התחיל !

צריך רק להיות ערני, ואת החושים שלך להפעיל

כי אם תפקח עיניים, תוכל בקלות לראות

חלוצים עם מכנסיים (ואפילו עם חולצות)

והם עוד מייבשים ביצות, ומגרשים יתושים

ויש להם מה לבנות, הם אפילו עוד חולמים

אז אולי השתנו הביצות, והיתושים לא כמו פעם

אבל יש מה לעשות, ולאידיאלים נשאר הטעם

עוד יש יישובים להקים, ונגב עוד יש להפריח

בפתח עומדים עולים, וצריך להביא גם משיח

עוד יש על מה להילחם, ולצערנו גם עם מי

וצריך בעזרת ה’, עוד המון יהודים להביא

וצריך לאחד, וצריך לקרב

צריך להסכים, אבל גם לסרב

צריך לעזור, אך לדעת למחות

ויש המון לכלוכים לנקות

ולכן משורר יקר, כדאי שתפסיק לקטר

לא נולדת מאוחר, אבל אתה עלול לאחר !

תתעורר, כי יש עבודה ו’שמח’ ימשיך להיות

לקום בבוקר תמצא סיבה,

אם תישן עם עיניים פקוחות !!!

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

הכל מקושר לקודש,האמנם?(פעולה)

פעולה העוסקת בשוני בין דור האבות לדור הבנים כיום, השוני והמאחד בפלגי הציונות הדתית, ההבדל בין תנועת המזרחי לתנועת הרב קוק.

דילוג לתוכן