מחלקת הדרכה

נושא: אחדות וערבות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: קלילה

לא תלך רכיל- נזק לזולת (פעולה)

מתאים ל: שבת


 


 


עמודים נוספים שיכולים לעניין אותך:


לא תלך רכיל- גנות הזולת (פעולה)


לא תלך רכיל- שמירת הלשון בזמן מוגדר (פעולה)


לא תלך רכיל- לחשוב לפני שמדברים (פעולה)


לא תלך רכיל- הפנמת איסור דיבור לשון הרע (פעולה) 



   


 




 


החניכים ילמדו כי דיבור לשון הרע הוא דיבור שעשוי לגרום נזק לזולת.


 


 



המדריך יספר לחניכים את הסיפור- לשון הרע מפריד בין אוהבים (מצורף בנספח).


 


 


לאחר קריאת הסיפור יצטט המדריך בהדגשה את המשפט שאמר הרב: "די טוב, אך היה מלוח מדי",


וישאל את החניכים:




  • האם הרב אמר משהו רע על מישהו?


  • מה הייתה הבעיה בדבריו? מדוע ה"חפץ חיים" אמר שדיבר "לשון הרע", והרי הרב לא דבר בגנותו של אף אדם?


  • האם המילים שאנו אומרים יכולות באמת לגרום נזק לאחרים, (ואפילו אם לא התכוונו לכך)? התוכלו לתת דוגמאות לכך?

 



אמנם הרב לא אמר מילה רעה על הטבחית. הוא בסה"כ העביר ביקורת מסוימת על האוכל, לא לפני שהקפיד גם לשבח אותו.


אבל מהמשפט שהוא אמר נגרם נזק לטבחית: בעלת הבית נזפה בה והאשימה אותה שאינה מבשלת כראוי, ועשויה הייתה אף לפטר אותה בשל כך.


 


דברי לשון הרע, אינם רק דיבורים בגנותו של אדם אחר.


סוג נוסף של דיבור לשון הרע עליו אנחנו לומדים מסיפור זה הוא: דיבורים שעלולים לגרום לאדם אחר לנזק.


 


לא תמיד זה ברור מאליו שמילה מסוימת גורמת לנזק.


הנה, הרב בסיפור בכלל לא חשב על-כך.


גם משפטים כאלו שבכלל לא בטוח שייגרם מהם נזק, אך עלול להיגרם נזק בעקבותיהם, גם הם בכלל לשון הרע.


לדוגמא: לומר לחברים: "שלומי מעולה בלימודים אפילו שהוא חלש בהתעמלות".


אולי התכוונתי לשבח את שלומי על חכמתו, אבל ייתכן שבעקבות דבריי על חולשתו בהתעמלות, חברים יימנעו מלשלב אותו בקבוצתם במשחק הכדורגל.


 


כמו שראינו בסיפור, למילים שאנו אומרים יש כוח רב, והן בהחלט עלולות לגרום נזק לזולת.


לכן, לפני שאומרים משהו על אדם, ישירות או בעקיפין, חשוב להקפיד לשים לב האם עלול להיגרם לו נזק בעקבות השמעת דברינו.



 


משימת אימון


בימים הקרובים כל חניך ינסה לעצור את עצמו שלוש פעמים לפני שידבר על משהו או על מישהו אחר,


 ויבדוק: האם בעקבות הדיבור הזה עלול להיגרם נזק למישהו? אם התשובה חיובית, החניך ינצור את לשונו.


 


 


 



 


 


תיוג: לשון הרע, שמירת הלשון, איסור לשון הרע, דיבור, כוח הדיבור, הכוח ל הדיבור, לדיבור יש כוח, הדיבור יכול לגרום לנזק, נזק לחבר, נזקים, מילים, מילה, לשמור על הפה, לשמור על הדיבור, להיות רגיש לאחר, לשים לב לאחר, לא לפגוע באחר, לא לפגוע בחבר, לא לפגוע בחניכים אחרים.


 


 


נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים