פעולה רביעית במערך זהב
מטרת הפעולה:
החניכים ילמדו על מידת הסבלנות הנצרכת בזמן השימוש בדרך, וילמדו שהמהירות בזמן השימוש בדרך
– גם בתור הולך רגל, יכולה להיות חלילה מסוכנת, ושעל ידי שימוש זהיר ומתון ניתן להשתמש בדרך
בצורה בטוחה ומוגנת.
עזרים:
- כדור.
שלב א'- משחק "צמר הגפן וכפית"
המדריך מחלק את החניכים לשתי קבוצות, כאשר כל קבוצה מקבלת חתיכת צמר גפן וכף חד פעמית. כעת
כל קבוצה עומדת בתור, ולפי הסדר של התור הקבוצה צריכה שכל אחד ממנה יעבור מסלול שהמדריך
יגדיר מראש, כאשר את הכף עם צמר הגפן מותר להחזיק באמצעות הפה בלבד. שני המתמודדים (אחד
מכל קבוצה) צריכים ללכת בזהירות, מבלי שהם מפילים את הצמר גפן על הרצפה. אם הצמר גפן נפל –
המתמודד צריך לחזור לתחילת המסלול ולנסות שוב. הקובצה המנצחת היא הקבוצה שכל המשתתפים בה
הצליחו לעבור את המסלול עם הצמר גפן על הכפית מבלי שהיא נפלה על הרצפה.
העברת המסר:
אחרי שהחניכים הרגישו את ההשלכה של הליכה מהירה, שהיא גורמת לצמר גפן ליפול ולהיפסל, המדריך
יאמר לחניכים: מהמשחק הזה למדנו שדווקא אם נמהר – לא נצליח להגיע אל היעד. וכמו שבמשחק
המהירות גרמה לצמר גפן ליפול כי לא שמנו לב אליו אלא היינו מרוכזים להגיע מהר לסוף המסלול, כך גם
בזמן השימוש בדרך – המהירות וריצה לא בטוחה יכולה לגרום לתאונה, להיתקל בחפץ, ליפול מהמדרכה
או חלילה לחצות מעבר חציה מבלי להסתכל. ולכן בזמן השימוש בדרך כדאי להשתמש באופן של "לאט
אבל בטוח", או כמו שאוהבים להגיד "עדיף לאבד רגע בחיים, מאשר לאבד את החיים ברגע".
שלב ב'- משחק "לספור עד 10"
כל החניכים יושבים במעגל, והמדריך אומר להם את המשימה: עליכם לספור עד 10 מבלי ששני אנשים
יגידו יחד ספרה, וכמובן ללא תיאום, אלא כל אחד אומר מתי שהוא רוצה. אם שני חניכים אמרו יחד את
אותו מספר, מתחילים מהתחלה.
אחרי המשחק המדריך יאמר לחניכים: במשחק, רצינו לגמור לספור ולכן אמרנו מהר את המספרים, אבל אז נפסלנו כי מרוב מהירות שני חניכים אמרו ביחד, אבל אם היינו מחכים שניה לפני כל מספר, והיינו רואים שאף אחד לא אומר את המספר – ורק אז היינו אומרים אותו, היינו יכולים לגמור לספור מהר יותר. ועכשיו אתם כנראה קצת מתחרטים שאמרתם מהר את המספרים.
בזמן השימוש בדרך יכול להיות שאנחנו באמת מאוד נמהר להגיע לייעד, אבל אם נבצע פעילות מתוך מהירות – זה יכול לגרום למשהו שאחרי זה מאוד נצטער עליו ולא בטוח שנוכל לתקן זאת בזמן הקרוב.
לדוגמא: אדם שמיהר ובטעות פספס מדרגה של מדרכה, ובגלל זה נשברה לו הרגל והוא היה חודשיים עם גבס – הוא בהחלט מצטער על כך שהוא מיהר ולא השתמש בדרך בזהירות. וכמובן אם ח"ו הוא היה בתאונה… ולכן חשוב להשתמש בדרך מתוך מתינות וסבלנות, גם אם אנחנו מאוד ממהרים ורוצים להגיע בהקדם ליעד שלנו.
שלב ג'- משחק "מהירות תגובה"
עומדים במעגל, המדריך זורק כדור לחניך בלי להגיד מראש למי, וצריך להיות חדים ולתפוס. אם מישהו תפס- הוא זורק להבא בתור, שוב, בלי להגיד למי הוא זורק. אם לא תפס- מי שזרק לוקח את הכדור וזורק למישהו אחר.
אחרי המשחק נסביר לחניכים שהתגובה שלנו לפעמים אטית, ומאתגר להבין מה קורה ולפעול בהתאם בלי התראה. לכן חשוב מאוד להקפיד לא להתפרץ לכביש, לזכור שלנהגים לוקח זמן להגיב ולעצור.
משחק "דג מלוח"
המדריך יבקש מהחניכים לשחק את המשחק "דג מלוח".
בסופו המדריך יסביר לחניכים: גם במשחק דג מלוח, המטרה היא לרוץ מהר להספיק להגיע לחניך שסופר
ראשון, אלא שהעצירה הפתאומית כאשר החניך שסופר מסתובב, גורמת לנו להיעצר בתנוחות לא רגילות
ואנו זזים מתוך חוסר יציבות – ונפסלים. כך גם בכביש עצירות פתאומיות כאשר אנו רצים ומשתמשים
בדרך במהירות לא סבירה מול תנאי השטח, יכולה לגרום לנו להיכנס למצבים מסוכנים ח"ו, ולכן חשוב
שבזמן שאנו משתמשים בדרך לתכנן נכון את צעדינו שיתאימו למקום בו אנחנו צועדים על מנת להימנע
מתקלות וסכנות.
סיכום:
בפעילות זו נוכחנו לדעת שדווקא המהירות להגיע ליעד אליו אנו מעוניינים להגיע יכלה לגרום לנו להיפסל,
גם במשחק צמר גפן וכפית, גם במשחק לספור עד עשר וגם בדג מלוח, בכולם היינו צריכים להיות זהירים
ומחושבים. באופן דומה צריך להיות השימוש שלנו בדרך. הזהירות שלנו בזמן השימוש בדרך, תביא אותנו
אל היעד בצורה מהירה ובטוחה יותר.
במשחק "מהירות תגובה " ראינו שלאדם לוקח זמן להגיב, ולכן זה מאוד מסוכן אם נרוץ ונתפרץ לכביש. ואם אנחנו לא נהיה ערניים לדרך, גם הנהגים בדרך עלולים לא להיות ערניים לנו או לא להספיק להגיב. לכן חשוב שנתנהג בדרך בצורה בטוחה, ערנית, ורגועה.