תזכורת לשבוע זה"ב- לצלם תמונות ולשלוח לרכזת עשיה ולווטסאפ התנועתי 02-6510822
פעולות קודמות ליום השיא:
פתיחה:
יום זה הינו "יום שיא" כלל סניפי, המביא לידי ביטוי את המערך של כל חמש הפעילויות האחרונות בנושא "זהירות בדרכים". לכן חשוב להגיע ליום זה עם פרסום מקדים ועם אנרגיות חיוביות.
ביום שיא זה ישנן 5 תחנות שונות, אשר בהם מסתובבים החניכים המחולקים לפי שבטים. התחנות מורכבות מפעילויות שחלקן ספורטיביות וחלקן "רגועות", על מנת לאפשר לכל סוגי החניכים להשתתף בפעילות באופן שווה ומאחד.
חשוב שכל המדריכים יבואו עם אפוד זוהר הנמצא בכל רכב, על מנת להעניק תפאורה ברורה לנושא של "יום שיא" זה.
רעיונות לתחנות עם מסר:
תחנה מספר 1: מרוץ מכשולים
בתחנה זו, המדריכים יכינו מסלול מכשולים מוגדר מראש, אשר בו ימצאו קונוסים לאורך המסלול שיהיה צר וארוך. הקבוצה שמגיעה לתחנה תתבקש לעמוד בתור, כאשר המטרה שלהם היא לעבור אחד אחד עם כדור בין הקונוסים, אך אסור לכדור לגעת בקונוסים או לצאת מהמסלול המסומן. רק כאשר המשתתף הראשון סיים את כל המסלול, החניך הבא אחריו יצא לדרך. המדריך יאמר לחניכים שעליהם לעשות זאת במהירות הגבוהה ביותר מפני שזו תחרות בין כל הקבוצות מי מצליחה לעשות זאת באופן המהיר ביותר.
בסוף הפעילות בתחנה זו, יאמר המדריך לחניכים: הקושי לשמור על הכדור באופן רציף לאורך המסלול מבלי שיגע בקונוסים או יצא החוצה, דומה ליחס של המכוניות בכביש בזמן סיבוב וירידה לשוליים, וכל נגיעה בקונוסים או יציאה היא בעצם תאונה. לכן גם כהולכי רגל משתמשי דרך שאינם נהגים – נימנע מהליכה במקומות מסוכנים אלו, וגם כמשתמשי דרך על ידי נהיגה בכלים זעירים – נשמור על מהירות אשר תיתן לנו יציבות ואחיזה בטוחה בכביש, ולא ניסע במהירות מופרזת שיכולה להוציא אותנו מהמסלול ולגרום לתאונה.
תחנה מספר 2: בינגו תמרורים
עבור תחנה זו, המדריכים ידפיס מראש את דפי הבינגו המובאים כאן כנספח – פעמיים, פעם אחת בשביל לוחות הבינגו לכל משתתף, ופעם השנייה עבור הקלפים עצמם, אותם יצטרך המדריך לחתוך מראש.
המדריך יוציא בכל פעם קלף אחד של תמרור ומי שיש לו את הקלף שיצא בלוח שלו, לוקח אותו אליו ואומר למה התמרור הזה מיועד. החניך הזוכה הוא החניך שמילא את כל לוח הבינגו שלו באופן מלא.
תחנה מספר 3: ריצת המספרים
עבור תחנה זו, המדריכים יכינו מראש שלטים עם טבלה של 9 משבצות, אשר יש בה רצף מספרים בין 1 ל 50 ללא סדר כל שהוא (לדוגמא: 3,48,12,8,23,33,2,15,9). כעת המדריך בתחנה זו יכין מסלול ריצה מוגדר מראש של כעשר מטר, ויבקשו מהחניכים לרוץ אץ המסלול, כאשר המדריך נמצא מולו בנקודת הסיום.
בזמן שהחניך רץ המדריך יניף למשך 3 שניות את השלט עם המספרים מול פני החניך הרץ. כאשר החניך יגיע אל קו הסיום הוא יתבקש לרשום את המספרים לפי סדר כתיבתם בטבלה שהמדריך הציג בפניו.
לאחריו ירוץ חניך נוסף ושוב יניף המדריך את השלט ל3 שניות – וכן הלאה, כאשר המטרה היא להצליח לרשום את כל המספרים לפי הסדר. כמובן לשאר החניכים בקוצה אסור לצעוק או לעזור לחניך שרץ לזכור את המספרים.
בסוף הפעילות בתחנה זו יאמר המדריך לחניכים: כשם היה קשה לכם לראות את המספרים תוך כדי ריצה, כך גם בזמן הנהיגה כאשר כל התמונה שלנו למציאות סביבנו נמצאת בתזוזה, קשה לנו לשים לב לפרטים הקטנים הנמצאים מולנו. ולכן, גם כהולכי רגל משתמשי דרך שאינם נהגים – לא נפתיע את הנהגים בזמן השימוש בדרך, ולא נסיח את דעת הנהג בזמן הנהיגה, וגם כמשתמשי דרך על ידי נהיגה בכלים זעירים – לא נתעסק בדברים אחרים תוך כדי נהיגה ולא נסיח את דעתנו בזמן השימוש בדרך.
תחנה מספר 4: חידון א' ב' של זהירות בדרכים
בתחנה זו, המדריך יחלק את החניכים לשתי קבוצות, ויאמר להם את המשימה הבאה:
כל קבוצה צריכה להגיד מילה שקשורה לנושא זהירות בדרכים, לפי הא' ב', כאשר הקבוצה הראשונה צריכה לענות באות א,' והקבוצה השניה באות ב'. אם הקבוצה הראשונה לא מצליחה האות עוברת לקבוצה השנייה. וכך ממשיכים את כל הא' ב'. הקבוצה המנצחת היא הקבוצה שהצליחה לענות על כמות האותיות הגדולה ביותר.
לנוחיות המדריך, מצורף כאן תשובות אפשריות, כמובן שניתן להוסיף:
א – אופניים, אופנוע. ב – בוסטר, במפר. ג – גדר בטיחות. ד – דרך. ה – הולך רגל. ו – וישר (מגב של השמשה). ז – זהירות בדרכים. ח – חגורת בטיחות. ט – טרקטור. י – ישר (לחצות ישר את הכביש – הכי מהיר והכי בטוח). כ – כביש. ל – לבוש זוהר. מ – מעבר חציה. נ – נהג. ס – סכנה, סיבוב (לא רואים וצריך להיזהר הן כהולך רגל והן כנהג). ע – עצור. פ – פסי רכבת. צ – צופר. ק – קסדה. ר – רמזור. ש – שוטר תנועה. ת – תמרור.
תחנה מספר 5: הצגות נכון/לא נכון
בתחנה זו מומלץ להציב שני מדריכים, אשר יציגו לחניכים את הסיטואציות המפורטות להלן באופן חי ומוחשי. כאשר בתחילת התחנה יחולקו לחניכים פתקים ירוקים ופתקים אדומים (או כל שני צבעים אחרים). כאשר מתוארת בהצגה פעילות נכונה – ירימו החניכים בפתק בצבע ירוק, וכל פעם שתתואר בהצגה פעילות לא נכונה ירימו החניכים פתק בצבע אדום.
סיטואציה א': נהג נוסע ברחוב בתוך השכונה שבתחילתו מוצב שלט המורע על מהירות נסיעה מרבית של 30 ק"מש, לכל אורך הרחוב היו בנויים במפרים, הנהג נוסע במהירות גבוהה ולא מאט לפני הבמפרים, אלא טוען שהבמפרים נועדו כדי להקפיץ את המכונית בכביש. (לא נכון)
סיטואציה ב': כמו בכל בוקר יצא התלמיד בהליכה בדרך לבית הספר. בהגיעו למעבר חצייה שאינו מרומזר, נעצר צעד אחד לפני שפת הכביש, הביט לכל הכיוונים, הקשיב לקולות התנועה והמתין. מכונית שהתקרבה למעבר החצייה לא עצרה כדי לאפשר לתלמיד לחצות. (נכון)
סיטואציה ג': בדרך מהירה, ללא מעבר חציה מסומן, עמד אדם שהתכוון לחצות את הכביש. מכוניות רבות חלפו על פניו בכביש ואפילו לא האטו. האדם סימן בידיו לנהגים שיעצרו אך ללא הועיל. עד שאחד הנהגים הבחין באדם המנפנף בידיו ונעצר בשולי הכביש. המכוניות האחרות המשיכו לנסוע אך האדם חצה את הכביש ועבר לצידו השני ללא פגע. (לא נכון)
סיטואציה ד': חבר אחר מאותה קבוצת חברים סיפר: "נסעתי בדרך עירונית במהירות של 80 קמ"ש, לפתע ראיתי חתול רץ לכביש ממש לפני המכונית. לחצתי בחוזקה על דוושת הבלם והמכונית נעצרה מיד, אפילו הצמיגים לא חרקו מהחיכוך בכביש, וזה מובן מאליו, הרי לצורך כך נועדו הבלמים לא?! (לא נכון)
סיטואציה ה': ילד כבן 12 הגיע למעבר חצייה לא מרומזר, בהביטו לצדדים הבחין שמכיוון ימין אין תנועת מכוניות ואילו מכיוון שמאל מכונית מתקרבת, הילד הבחין שעיני הנהג מופנות אליו והוא מבחין בו. ואכן, הרכב נעצר לפני מעבר החצייה והילד חצה בבטחה. (נכון)
סיטואציה ו': נער שקבל אופניים חשמליים חדשים ליום הולדת 16, רצה לבחון באיזו מהירות הן נוסעות. הוא חבש קסדה ונסע בכביש הסרגל מעפולה לצומת מגידו. בדרך חלף בצומת התענכים ברמזור ירוק, כשהוא מקפיד לנסוע בשולי הדרך עם כיוון התנועה. כל המכוניות עקפו אותו ונראה היה שהאופניים לא מצליחות לנסוע מהר יותר מ- 25 קמ"ש. בדרך חזרה מצומת מגידו לעפולה, עצר אותו שוטר רכוב על אופנוע. השוטר בדק את דף הניר שהיה מקופל בכיסו ומאשר שעבר מבחן תאוריה, בדק את הקסדה ולאחר שאמר לו לנסוע בזהירות, שלח את הנער לדרכו. (נכון)
אחרי ההצגות, המדריכים יקריאו לחניכים את שישה המשפטים המפורטים להלן, אם המשפט נכון החניכים ירימו פתק ירוק, ואם המשפט אינו נכון החניכים יצרכו להרים פתק אדום.
כדאי לחצות את הכביש תמיד באלכסון! (לא נכון)
מחזירי האור מיועדים להבליט את מי ששם אותם בחושך בפני מכוניות בעיקר. (נכון)
חובה לחבוש קסדה כאשר רוכבים על אופניים, בשביל להגן מפני רוחות חזקות. (לא נכון)
אסור להתחבא מאחורי מכוניות במשחק המחבואים, כי הנהג עלול לא להבחין בילד המסתתר ולפגוע בו. (נכון)
רק הנהג צריך לחגור חגורת בטיחות במכונית. (לא נכון)
לנהג מותר לדבר בטלפון נייד ללא דיבורית כאשר הוא נוסע מתחת ל- 50 קמ"ש. (לא נכון)
רעיונות לתחנות הפעלה קלילות:
- מרוץ שקים: צריכים להגיע מנקודה אחת לשנייה, אבל בקצה עומד מפעיל עם ציור של רמזור ירוק ואדום. אפשר לרוץ רק כשיש ירוק, וכשיש אדום חייבים לעצור(מי שממשיך באדום חוזר אחורה)
- תחנת יצירה: הכנת שלטים הקוראים לזהירות בדרכים ותלייתם בכניסה לסניף.
- תחנת יצירה: הכנת מחזיקי מפתחות למפתחות הרכבים של ההורים- למניעת שכחת הילד.
- פינת תצלום: מכינים מראש פינה שאפשר להצטלם עם שלט וסיסמה או להכניס את הראש לתוך ציור הכולל גם סיסמה או משפט הקשור לנושא (לדוגמה: מכניסים את הראש לתוך ציור של האיש ברמזור וכתוב: "לוקחים אחריות על הקהילה ושומרים על כל משתמשי הדרך").
- הכנת שלטים- עם סלוגנים של זהירות בדרכים.